Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Skalering - op eller ned? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Uden at man skal ændre på hele sin verdensopfattelse ud fra teoretiske diskussioner - på trods af min fascination for tekniske detaljer og min ind imellem linde strøm af indlæg omkring teknik, så er mit ultimative råd nu engang at man skal stole på hvad øjnene siger om den praktiske ydelse, og ikke hvad man tror man kan tænke sig til omkring ydelsen ud fra tekniske detaljer - så har jeg lige en interessant information omkring skalering, som jeg vil prøve at skitsere: Et ofte brugt argument omkring skalering og forskellige tv's forskellige opløsninger er at det generelt opfattes som bedre at skalere op end at skalere ned - fordi man så logisk set ikke mister opløsning, men tilfører noget ekstra. Dermed burde det være sådan at man bevarer en større del af det oprindelige billedindhold.

Dét er muligvis også rigtigt i princippet - men er det nødvendigvis dét der giver det bedste billede? Det skulle man tro, men det er det ikke nødvendigvis. Det pudsige er at det giver flere artifacts at skalere op, end at skalere ned. Med andre ord, når du skalerer ned, får du et "pænt" billede, men mangler lidt detaljer. Når du skalerer op, tilfører du information til billedet, og dette kan faktisk _forringe_ billedet, fordi den ekstra information i princippet er støj. Kvaliteten af skaleringen har naturligvis meget stor indflydelse på hvor godt resultatet er, men som et eksempel på hvordan skalering kan påvirke et billede, har jeg leget lidt med et tilfældigt billede jeg havde liggende. Det oprindelige billede er i 1024x768, jeg har taget et lille udsnit men billedet er skaleret i sin fulde form. Nedenfor ses et lille snit af fronten på en bil (Nissan Skyline, hvis man skulle være interesseret...). Billedet til venstre er klippet direkte fra det oprindelige billede (som givetvis i forvejen har været skaleret, men det er underordnet i denne sammenhæng). Billedet i midten er skaleret 20% ned, mens billedet til højre er skaleret 20% op:

Bemærk at billedet der er skaleret ned, helt grundlæggende ligner det oprindelige billede meget. Går  man tæt på (dog lidt svært at se i mit udsnit her...), kan man ane at der mistes en lille smule detaljer, men generelt er resultatet ret tæt på det oprindelige. Billedet der er skaleret op, er imidlertid tydeligt forvrænget i forhold til det oprindelige - den skrå linie ved motorklappen er helt klart grimmere end den oprindelige. Går jeg helt tæt på detaljerne, så er der egentlig ikke noget der mangler - det ser bare lidt anderledes ud... Jeg vil dog understrege at Paint nok ikke er dét stykke software i verden der foretager en skalering sådan super-optimalt, men princippet er det samme uanset skalerens kvalitet.

Kort sagt: Opskalering bevarer detaljer men tilfører artifacts, nedskalering mister detaljer men undgår artifacts.

Umiddelbart tegner der sig to spørgsmål ud fra denne information: Den første er: Mon et 1280x720 signal vises bedst på et tv med 1366x768 opløsning, eller på et tv med 1024x768 opløsning?

Den anden er: Gu ve' om der ikke er en forklaring på at lav-opløsnings plasma-tv (848x480) ofte har været rost meget for deres "pæne" billede med PAL signaler i forhold til HD plasma-tv? Man skulle jo tro at højere opløsning end PAL er bedre end lavere opløsning end PAL - men er det nu også dét?

Svaret i praksis er formentligt at opskalering stiller væsentligt større krav til scalerens kvalitet end ned-skalering, og at det bedste er at have høj opløsning _og_ en god scaler...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes