Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 07:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Værdi af anmeldelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Test af Mark Levinson No. 326s og No.432

Anmeldelse af: Ronni Pedersen 

Efter at have læst anmeldelsen, som er både flot og læsevenligt skrevet, kan jeg ligesom ikke lade være med at tænke på, om den anmeldelse ikke burde have været publiceret under "Brugeranmeldelser". Det er jo velkendt ved gennemlæsning af flere tråde herinde, at Ronni elsker ML - og har ejet en del af deres produkter. Nogen objektiv test er der derfor ikke tale om. Burde anmeldelser her på sitet ikke bære præg af en mere uafhængig og objektiv tilgang til de produkter, der testes ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Citat:

Burde anmeldelser her på sitet ikke bære præg af en mere uafhængig og objektiv tilgang til de produkter, der testes ?

Jo, men Ronni er vel også opmærksom på den særlige dobbelrolle som man har som anmelder. De er de færeste som reelt er objektiv, men døm ham på det han skriver frem for hvad du ved i forvejen. Er han for overdrevet ukritisk, så er det vel en dårlige anmelder. Men ingen kan være helt objektiv efter min mening.

Mvh

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Bekræfter dette indlæg ikke bare at man skal sørge for at lytte før man køber.

100% objektivitet findes vel ikke på test af et givent produkt.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Bekræfter dette indlæg ikke bare at man skal sørge for at lytte før man køber.

100% objektivitet findes vel ikke på test af et givent produkt.

Det er sandt, men jeg opfatter dog dette sitet som seriøst. Denne anmeldelse kan efter min bedste opfattelse sammenlignes med "Brugeranmeldelserne" her på sitet, hvor det typisk er begejstrede købere, der anmelder deres egne produkter.

Lars  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Det har vist været nævnt, at hifibladene ikke nødvendigvis er 100% objektive, heller.

At det hver gang skulle være samme anmeldere som anmelder produkter fra samme producent.
High-fidelity er bladet jeg tænker på her, samt Holfi og Martin Logan.

Men er der ikke en gruppe anmeldere, og en mængde produkter, hvor anmeldere gerne vælger det de har lyst til, og måske på forhånd er venligt stemt overfor ?

Foregår anmeldelser altid efter et tilfældigt lodtrækningsprincip ?
Det tror jeg ikke er tilfældet.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Tror faktisk ikke at 100% objektivitet findes i nogen sammenhænge, man er altid farvet af personlige holdninger, "opdragelse" og en masse andre faktorer.

For denne anmeldelse gælder vel som ved alle andre, at det er anmelderens vurdering, med hans ører - det skal man som forbruger jo altid være bevidst - og det er der heller ikke noget galt i.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Tror faktisk ikke at 100% objektivitet findes i nogen sammenhænge, man er altid farvet af personlige holdninger, "opdragelse" og en masse andre faktorer.

For denne anmeldelse gælder vel som ved alle andre, at det er anmelderens vurdering, med hans ører - det skal man som forbruger jo altid være bevidst - og det er der heller ikke noget galt i.

Enig, Knoxville - men her var konklusionen ligesom givet på forhånd. Objektiviteten i den omhandlende anmeldelse kan vist siges at være næsten lig med 0 %. Jeg håber dog at objektiviteten i et vist omfang eksisterer ved anmeldelser i HF - ellers er jeg vist bare naiv.....

Lars

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

@lars37

Mon ikke der findes flere gode anmeldelser, end der findes gode produkter ?
Det tror jeg...

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
Tror faktisk ikke at 100% objektivitet findes i nogen sammenhænge

Joe, det gør det, men ikke i forbindelse med lytteindtryk

Lidt tanker om objektivisme

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Spencer]@lars37

Mon ikke der findes flere gode anmeldelser, end der findes gode produkter ?
Det tror jeg...[/QU

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Anmeldelser skal være en appetitvækker til selv at komme ud af hulen og lytte, så kan det være man er enig eller uenig i anmeldelsen efter man personligt har et lytteindtryk af selvsamme grej.

Anmeldelser er jo ikke et facitliste til at gå på storindkøb med hoved under armen uden selv at lytte.

Slå ørene ud og lyt mand !

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

en anmeldelse kan aldrig, uanset hvem der laver den, være 100% objektiv, en simpel faktor som lytterum spiller så kraftigt ind at udstyret aldrig vil blive bedømt ens (plus at ingen af os hører helt ens).

Ronni var derimod i kridthuset hos de fleste da han lavet en noget mindre positiv anmelde af noget eben udstyr, måske fordi de fleste var enige med ham?

der vil altid foreligge problemer med udstyr man selv elsker, der kan foretages en relativt objektiv a/b test mellem udstyr (og gerne med flere medvirkende), men det er også det tætteste man kan komme på facts.

at ronni er positiv, nå ja, det ville jeg nok også være hvis jeg skulle anmelde Crown..

personligt går jeg ind for at at man forsøger at adskille præferenceer og referencer, eks prøver udstyr op imod ens egen reference, for derigennem at danne sig et indtryk af udstyrets kvalitet og mangler.

i min verden eksiterer en 100% objektiv anmeldelse ikke, men man kan så vidt muligt forsøge at medtagenoget der minder om objektive faktorer, eks a/b tests.

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

En anmelselse er vel netop lavet på baggrund af erfaringer og hvis Ronnie har ejet udstyr fra en bestemt producent ved han også lidt om hvad han kan forvente. Dette giver ham en reference og dermed også muligheden for at sige om en given model er bedre eller dårligere end en tidligere model.

Som andre har skrevet er det ikke muligt at lave en objektiv anmeldelse. Mon film anmeldere ikke også har set film med samme skuespillere, instruktør ogsv. når de anmelder en ny film ?

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk netop at det var interessant at det var en person der havde ejet ML tidligere.... og derfor kunne fortælle om forskelle ?

At "resultatet" var givet på forhånd...tja..... vel kun hvis de testede elementer evnede at leve op til de forventninger skabt af tidligere produkter....

Omkring hele ordet objektivitet er jkjaers link faktisk meget godt - ikke at der er noget nyt i det der bliver udtalt, men alligevel... 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Personligt foretrækker jeg anmeldelser fra nogen der kender mærket godt, i forvejen.
Det giver mulighed for at bedømme, om en producent kommer med reelle forbedringer, eller bare har ansat en ny marketingsafdeling.

Det farver en anmeldelse lidt, men ikke lige så meget som hvis en person uden forhåndskendskab bedømmer.

Er man direkte modstander af en bestemt teknologi, giver det tillige en kraftig negativ farvning.
Jeg har aldrig læst en anmeldelse af en rørforstærker, hvor anmelderen ikke bryder sig om rørlyd fra start.

Eller hvad med den, hvis én der ikke kan lide dipoler, skal anmelde store elektrostater ?
Så bliver det vist ren komik, at læse den anmeldelse bagefter.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

nemlig...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Anmeldelser skal være en appetitvækker til selv at komme ud af hulen og lytte, så kan det være man er enig eller uenig i anmeldelsen efter man personligt har et lytteindtryk af selvsamme grej.

Se der er jeg lodret uenig. Jeg kunne aldrig drømme om at købe noget, fordi en anmelder sig jeg skal gøre det. Men faktum er, at rigtig mange folk baserer Deres indkøb på anmelderes udtalelser. Og ja, det er dumt, men vi kommer nok aldrig af med fænomenet.
Og netop derfor skal anmelderen IKKE være producentens/forhandlerens forlængede arm, der "reklamerer" for produktet under påskud af at teste det.
Reklame kan man finde hos producent/forhandler, og så ved man at man skal tage det med en gran salt.

Hvis ikke anmelderen har andet budskab, bidrager han reelt ikke med noget, og kunne have sparet besværet, og blot lavet et "produkt-nyheds-indlæg". Så kan man selv opsøge reklamerne for dette.
I stedet bør han hjælpe med at skille skidt for sig og snot for sig. På den måde får de folk der køber ud fra hans udsagn udbytte af hans test. Det gør de ikke, hvis hans formål bare er at lokke folk til at købe.

Problematikken er nok bare, at de færreste producenter i virkeligheden er interesserede i rigtige tests.De vil nok hellere have anmelderne til at rose produktere til skyerne. Men det undrer mig at anmelderne bare siger "javel".

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Anmeldelser kan som tidligere nævnt ikke bruges til meget andet end appetitvækker til at tage ud at høre udstyret selv.

Jeg mener ikke en anmelder skal stå til ansvar for sine præferencer mht. personlig smag. Disse kan man som læser være enig eller uenig i. Anmelderen har et ansvar for at give udtryk for sine præferencer samt checke, at de faktuelle oplysninger, der indgår i anmeldelsen, er rigtige. Derudover har en anmelder i mine øjne et ansvar for at bibeholde en vis kontinuitet i testmetoder og sprogbrug.

Som læser har man selv et ansvar for hvordan man tolker og bedømmer kvaliteten af en anmeldelse. Det er derfor altid en god ide at læse andre/mange anmeldelser udført af samme anmelder, så man selv har en chance for at bedømme, hvordan denne anmelders tilgang stemmer overens med egne præferencer.

Enhver anmelder er, ligesom resten af os, til en vis grad præget af bias (ubevidst, forudfattede meniger om et produkt). Nogle er bedre til at abstrahere fra dette end andre men ingen kan sige sig helt fri.

Jeg ser intet problematisk i den nævnte anmeldelse - Og jeg mener IKKE den hører til under brugeranmeldelser. Hvis det var en brugeranmeldelse ville det forudsætte at anmelderen ejede udstyret, hvilket ikke er tilfældet her. Desuden mener jeg at en anmeldelse udført af en person, der er tilknyttet sitet, magasinet m.m. bør fremstå som sådan aht. anmelderens integritet.

Alt dette er i mine øjne helt i orden i dette tilfælde.

Hvad man mener om anmeldelsen i sig selv er op til den enkelte læser at bedømme, med det kendskab læseren nu har til anmelder og produkt.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Se der er jeg lodret uenig. Jeg kunne aldrig drømme om at købe noget, fordi en anmelder sig jeg skal gøre det. Men faktum er, at rigtig mange folk baserer Deres indkøb på anmelderes udtalelser. Og ja, det er dumt, men vi kommer nok aldrig af med fænomenet.
Og netop derfor skal anmelderen IKKE være producentens/forhandlerens forlængede arm, der "reklamerer" for produktet under påskud af at teste det.
Reklame kan man finde hos producent/forhandler, og så ved man at man skal tage det med en gran salt.

Hvis ikke anmelderen har andet budskab, bidrager han reelt ikke med noget, og kunne have sparet besværet, og blot lavet et "produkt-nyheds-indlæg". Så kan man selv opsøge reklamerne for dette.
I stedet bør han hjælpe med at skille skidt for sig og snot for sig. På den måde får de folk der køber ud fra hans udsagn udbytte af hans test. Det gør de ikke, hvis hans formål bare er at lokke folk til at købe.

Problematikken er nok bare, at de færreste producenter i virkeligheden er interesserede i rigtige tests.De vil nok hellere have anmelderne til at rose produktere til skyerne. Men det undrer mig at anmelderne bare siger "javel".

Anmeldelser er jo ikke et facitliste til at gå på storindkøb med hoved under armen uden selv at lytte.

Slå ørene ud og lyt mand !

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Jeg har aldrig hørt/læst en anmelder sige at man skal købe et bestemt produkt. Det er muligt med de fleste seriøse forhandlere at lytte/låne uden at købe. Alex opfordrer jo netop til at man lytter til grejet før man køber.

At nogen køber noget alene baseret på en anmeldelse er 100% for eget ansvar og 0% anmelderens ansvar!!!!!

Mener du at hvis en anmelder mener, at et produkt på alle punkter matcher eller overgår det bedste han hidtil har hørt, skal han lade være med at publicere anmeldelsen - Fordi han så ikke har noget budskab????

Igen: Køb er købers ansvar og ingen andres.

Hvorfor skulle hans formål være at lokke folk til at købe? Hvem tror du han er i lommen på? En lidt kedelig beskyldning synes jeg.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum