Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 03:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Brummen... Jeg forstår det ikke... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej... Jeg har erhvervet mig en TEAC VRDS-10SE cd afspiller...  Den er tilsluttet en 5-stiks 220V fordeler... Sammen med forstærker, sub og TV... (sub og TV er koblet fra pga fejlfindingen, dvs. kun amp og cd i samme stik). Hvis jeg fx skruer op på kl 12 på min forstærker, mens musikken er slukket (hører i øvrigt aldrig musik ved den styrke) kan man høre brummen ud af højttalerne... Det mærkelige ved det her er, at hvis jeg slukker på hoved-afbryderen på Teac'en, er brummen der stadig... I begge kanaler... Og jeg har haft begge produkter åbnet for at se om stel-forbindelsen var løs eller andet...

Det skal også siges, at hvis jeg tager CD-afspilleren ud af strømstikket, holder den op med at brumme, selvom phonostikkene stadig sidder i... Jeg forstår ikke hvorfor Power-knappen ikke har samme effekt?


Jeg er helt blank efterhånden... KAN I HJÆLPE?


Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg havde et tilsvarende problem og hos mig var det antennekablet der gjorde det. Prøv at tage det ud at stiket i væggen og se om det hjælper.



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Antennekablet? Der er desværre ikke noget antennekabel tilsluttet til anlægget... tak for budet
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Alle analoge forstærkere begynder at brumme når de når en vis stilling, min begynder at brumme kl.11.30.....hvis du forstår.....Der må jo opstå en høj tomgangsstrøm jo mindre modstanden i potmeteret bliver....naturligt nok....!

__________________
Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:
Antennekablet? Der er desværre ikke noget antennekabel tilsluttet til anlægget... tak for budet

Det er heller ikke nødvendigt i mit tilfælde. Hvis du har antennekablet liggende sammen med dine andre ledninger så kan den lave balade.

Ellers er det kun den hårde vej nemlig at prøve de forskellige kabler du har. Det kan være at der er et kabel der ikke er skærmet og derved kan der blive brum.



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
Alle analoge forstærkere begynder at brumme når de når en vis stilling, min begynder at brumme kl.11.30.....hvis du forstår.....Der må jo opstå en høj tomgangsstrøm jo mindre modstanden i potmeteret bliver....naturligt nok....!


Den gør det ikke, hvis jeg tager cd-afspilleren ud af stikkontakten, eller tager phonostikkene ud...
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Antennestikket fra, ingen forandring..
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Det kunne tyde på cd-afspilleren laver noget grimt dc-spænding, måske en kondensator i signalvejen kunne hjælpe.....

Prøv at låne en andens cd-afspiller og se om det samme sker.....

Indsat:

Du skriver det kun forekommer når volumen står kl.12??

Jo mindre modstanden er i signalvejen jo større strøm sender cd-afspilleren, luxman er vist med transistor som jo er strømforstærkene.....



__________________
Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige løst problemet.... Hev jordforbindelsen af cd-afspilleren... Nu er den tavs som en mus... Så er det sq sådan det bliver! Tak for hjælpen!!!
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Har fået forklaret at jeg havde lavet en brumsløjfe :) Duer ikke, væk!
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Nå, havde du kablet kabintterne sammen?? Det er jo det man gør via phono-stikkene med yderkappen.....

__________________
Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jamen... Synes det lyder mærkeligt at man kun kan have et apparat i sit setup med jordforbindelse??
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:
Jamen... Synes det lyder mærkeligt at man kun kan have et apparat i sit setup med jordforbindelse??

Så ka' du lære det!

Alternativt kan du jorde alle dine apparater i samme punkt (stjernestel). Der kan ofte være behov for eksperimenter, når det gælder bekæmpelse af (stel)brum.

Mvh.

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:
Har fået forklaret at jeg havde lavet en brumsløjfe :) Duer ikke, væk!

Du skal huske kun at have een jordtilslutning til hele anlægget. Ellers risikerer du nemlig stelsløjfer. Og det brummer som du har opdaget!!

Hvis du har et eller andet apperat der er tilkoblet fællesantenne eller kabelTV-net, kan du ofte ikke jorde dit anlæg, da antennekablet er jordet i den anden ende, og dermed giver en stelsløjfe.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

ChristianK skrev:
Jamen... Synes det lyder mærkeligt at man kun kan have et apparat i sit setup med jordforbindelse??

Så ka' du lære det!

Alternativt kan du jorde alle dine apparater i samme punkt (stjernestel). Der kan ofte være behov for eksperimenter, når det gælder bekæmpelse af (stel)brum.

Mvh.

Nilau

 

Ja du kan slippe afsted med at føre hver enkelt apperats jortforbindelse seperat i hver sit kabel ud til jordforbindelsen (bedst med en min. 2m. jordspyd / kobberrør i haven)

Ellers er alternativet et jordspyd pr. apperat..

Dog er det som oftest kun nødvendigt med EN forbindelse fra eks. pre. ampen, eller den integrerede amp. stelstrøm mm. finder vej hertil gennem stel på signalkablerne fra alle de andre apperater..

Et tv en VCR eller DVD, SAT tuner mm. og eller en pc. vil jeg anbefale at du forbinder til anlæget ved at indskyde en Ground Loop Isolator (også kaldet skille traffo) imellem.. (dog ikke nødvendigt hvis eks en DVD er forbundet via optisk digital kabel til en DAC. eller DAC'n i en cd. )

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Diverse_kabler /XITEL_Ground_Loop_Isolator_TV___video_tilbehoer_Sort.htm

Så slipper du for stelstøj, spændings forskelle og andet snavs fra disse potencielt ganske forurenende kilder.

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hurtig: Ja, det fik jeg også at vide af mester idag... Overvejer at bruge sådan noget tykt tinsugetråd af kobber (ca. 5mm bredt) og køre mellem de 2 ting...


Miju: Regner med at køre TVet over til et andet stik her på et tidspunkt... Så hifi har sin helt egen kontakt...

Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
Alle analoge forstærkere begynder at brumme når de når en vis stilling, min begynder at brumme kl.11.30.....hvis du forstår.....Der må jo opstå en høj tomgangsstrøm jo mindre modstanden i potmeteret bliver....naturligt nok....!

Den er helt ny for mig, justering af tomgangsstrøm med volumenpotmeter

Fortæl mig det blot var en spøg

mvh
Ebbe

 

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes