| Forfatter |
|
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej... Jeg har erhvervet mig en TEAC VRDS-10SE cd afspiller... Den er tilsluttet en 5-stiks 220V fordeler... Sammen med forstærker, sub og TV... (sub og TV er koblet fra pga fejlfindingen, dvs. kun amp og cd i samme stik). Hvis jeg fx skruer op på kl 12 på min forstærker, mens musikken er slukket (hører i øvrigt aldrig musik ved den styrke) kan man høre brummen ud af højttalerne... Det mærkelige ved det her er, at hvis jeg slukker på hoved-afbryderen på Teac'en, er brummen der stadig... I begge kanaler... Og jeg har haft begge produkter åbnet for at se om stel-forbindelsen var løs eller andet...
Det skal også siges, at hvis jeg tager CD-afspilleren ud af strømstikket, holder den op med at brumme, selvom phonostikkene stadig sidder i... Jeg forstår ikke hvorfor Power-knappen ikke har samme effekt?
Jeg er helt blank efterhånden... KAN I HJÆLPE?
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg havde et tilsvarende problem og hos mig var det antennekablet der gjorde det. Prøv at tage det ud at stiket i væggen og se om det hjælper. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antennekablet? Der er desværre ikke noget antennekabel tilsluttet til anlægget... tak for budet
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle analoge forstærkere begynder at brumme når de når en vis stilling, min begynder at brumme kl.11.30.....hvis du forstår  .....Der må jo opstå en høj tomgangsstrøm jo mindre modstanden i potmeteret bliver....naturligt nok....! __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Antennekablet? Der er desværre ikke noget antennekabel tilsluttet til anlægget... tak for budet
|
|
|
Det er heller ikke nødvendigt i mit tilfælde. Hvis du har antennekablet liggende sammen med dine andre ledninger så kan den lave balade.
Ellers er det kun den hårde vej nemlig at prøve de forskellige kabler du har. Det kan være at der er et kabel der ikke er skærmet og derved kan der blive brum. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Alle analoge forstærkere begynder at brumme når de når en vis stilling, min begynder at brumme kl.11.30.....hvis du forstår .....Der må jo opstå en høj tomgangsstrøm jo mindre modstanden i potmeteret bliver....naturligt nok....! |
|
|
Den gør det ikke, hvis jeg tager cd-afspilleren ud af stikkontakten, eller tager phonostikkene ud...
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antennestikket fra, ingen forandring..
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne tyde på cd-afspilleren laver noget grimt dc-spænding, måske en kondensator i signalvejen kunne hjælpe.....
Prøv at låne en andens cd-afspiller og se om det samme sker.....
Indsat:
Du skriver det kun forekommer når volumen står kl.12??
Jo mindre modstanden er i signalvejen jo større strøm sender cd-afspilleren, luxman er vist med transistor som jo er strømforstærkene..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige løst problemet.... Hev jordforbindelsen af cd-afspilleren... Nu er den tavs som en mus... Så er det sq sådan det bliver! Tak for hjælpen!!!
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået forklaret at jeg havde lavet en brumsløjfe :) Duer ikke, væk!
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, havde du kablet kabintterne sammen?? Det er jo det man gør via phono-stikkene med yderkappen.....  __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen... Synes det lyder mærkeligt at man kun kan have et apparat i sit setup med jordforbindelse??
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
| Jamen... Synes det lyder mærkeligt at man kun kan have et apparat i sit setup med jordforbindelse?? |
|
|
Så ka' du lære det! 
Alternativt kan du jorde alle dine apparater i samme punkt (stjernestel). Der kan ofte være behov for eksperimenter, når det gælder bekæmpelse af (stel)brum.
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
| Har fået forklaret at jeg havde lavet en brumsløjfe :) Duer ikke, væk! |
|
|
Du skal huske kun at have een jordtilslutning til hele anlægget. Ellers risikerer du nemlig stelsløjfer. Og det brummer som du har opdaget!!
Hvis du har et eller andet apperat der er tilkoblet fællesantenne eller kabelTV-net, kan du ofte ikke jorde dit anlæg, da antennekablet er jordet i den anden ende, og dermed giver en stelsløjfe. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
ChristianK skrev:
| Jamen... Synes det lyder mærkeligt at man kun kan have et apparat i sit setup med jordforbindelse?? |
|
|
Så ka' du lære det! 
Alternativt kan du jorde alle dine apparater i samme punkt (stjernestel). Der kan ofte være behov for eksperimenter, når det gælder bekæmpelse af (stel)brum.
Mvh.
Nilau
|
|
|
Ja du kan slippe afsted med at føre hver enkelt apperats jortforbindelse seperat i hver sit kabel ud til jordforbindelsen (bedst med en min. 2m. jordspyd / kobberrør i haven)
Ellers er alternativet et jordspyd pr. apperat..
Dog er det som oftest kun nødvendigt med EN forbindelse fra eks. pre. ampen, eller den integrerede amp. stelstrøm mm. finder vej hertil gennem stel på signalkablerne fra alle de andre apperater..
Et tv en VCR eller DVD, SAT tuner mm. og eller en pc. vil jeg anbefale at du forbinder til anlæget ved at indskyde en Ground Loop Isolator (også kaldet skille traffo) imellem.. (dog ikke nødvendigt hvis eks en DVD er forbundet via optisk digital kabel til en DAC. eller DAC'n i en cd. )
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Diverse_kabler /XITEL_Ground_Loop_Isolator_TV___video_tilbehoer_Sort.htm
Så slipper du for stelstøj, spændings forskelle og andet snavs fra disse potencielt ganske forurenende kilder.
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: Ja, det fik jeg også at vide af mester idag... Overvejer at bruge sådan noget tykt tinsugetråd af kobber (ca. 5mm bredt) og køre mellem de 2 ting...
Miju: Regner med at køre TVet over til et andet stik her på et tidspunkt... Så hifi har sin helt egen kontakt...
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Alle analoge forstærkere begynder at brumme når de når en vis stilling, min begynder at brumme kl.11.30.....hvis du forstår .....Der må jo opstå en høj tomgangsstrøm jo mindre modstanden i potmeteret bliver....naturligt nok....! |
|
|
Den er helt ny for mig, justering af tomgangsstrøm med volumenpotmeter 
Fortæl mig det blot var en spøg 
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |