Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC setup... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Overvejer at bygge en HTPC.. Og skal finde mig et setup..

Håber i har lidt gode idéer..

HTPC'en ser sådan ud indtil videre..(I mit hoved):

Kabinet:
SilverStone LC16M (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159220)

CPU-køler:
Silverstone Nitrogon NT02 (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=176112)

CPU:
AMD Athlon 64 3500+ (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91009)

Bundkort:
Asus A8N-SLI SE nForce 4 SLi (http://www.databutikken.com/dk/datasheet.php?artId=ASA8N-SL ISE)

RAM:
1GB GeIL PC3200 Dual Channel Kit Bundle (http://www.x-perterne.dk/index.php?menu=vareinfo&valg=1 818)

Grafik-kort:
XFX GeForce PCX6600 GT Extreme Gamers Edition 128MB DDR3 TV-Out/Dual DVI PCI-Express (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=119200)

Harddisk:
Maxtor DiamondMax Plus 11 400GB ATA-133 16MB Cache (http://www.add-data.dk/index.asp?page=1&ISBN=366 57& title=Maxtor%20DiamondMax%2011%20400GB%2016MB%20IDE )

DVD-Drev/Brænder:
DVDRW Dual Layer ReWriter - ikke fundet en model endnu?

TV-KORT:
Hauppauge WinTV-HVR-1100 PCI Hybrid SoftPVR (http://eldanmark.dk/product_info.php?products_id=1459)

Hvilken PSU bør jeg vælge?, en passivt kølet vel?

Og hvordan med køling? der ER plads til noget mere køling i kabinettet, men den må igen - heller ikke blive for larmene..
Til top Vis Quawen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Quawen

ThomasArdal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Remote: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117239

Hvis ikke du skal bruge maskinen til spil, kan du efter min mening godt spare lidt på grafikkortet (medmindre du selvfølgelig er ligeglad med prisen :). Hvilken type tv skal den tilsluttes?

Til top Vis ThomasArdal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasArdal Besøg ThomasArdal's Websted

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

ThomasArdal skrev:

Remote: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117239

Hvis ikke du skal bruge maskinen til spil, kan du efter min mening godt spare lidt på grafikkortet (medmindre du selvfølgelig er ligeglad med prisen :). Hvilken type tv skal den tilsluttes?

Hey der er IR i kabinettet, og der følger også remote-kontrol med... ellers tak

Og nej - det er ikke en spille-maskine, skal udelukkende bruges til medie...

..Og skal faktisk også ha' invisteret i et fjernsyn ,. men må lige vente..

Men regner med at det bliver et brugt LCD- på 32" eller et plasma-fjernsyn på 42+"

men hvor vil du hen? så længe der er DVI-input er der vel intet problem?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i at spare på grafikkort-siden. Jeg antager ikke at du har brug for noget specielt 3D-grafik.

Jeg er selv meget ked af at miste data, så jeg vil da foreslå to harddiske i et RAID1 (Mirror) setup. På den måde er du sikret imod datatab ved fysisk skade på den ene af diskene.

Harddisken du har udvalgt benytter i øvrigt det alrende PATA-interface. Et mere moderne SATA/SATA2-interface ville være mere tidssvarende. Diskene med SATA-interface koster i øvrigt det samme som dem med PATA.

Afhængig af hvor meget maskinen kommer til at køre, ville jeg måske også se mig om efter en harddisk der er beregnet til at køre i længere perioder (workstation/server-miljø).

Jeg har selv meget gode erfaringer med Maxtors Maxline III.

Har du overvejet lyden? Hvis du planlægger at benytte den digitale udgang fra bundkortet, så har du ingen problemer. Ellers er det værd at investere i et ordenligt lydkort hvis du har tænkt dig at anvende analog lyd fra PC'en.

Håber det hjælper.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Jeg er enig i at spare på grafikkort-siden. Jeg antager ikke at du har brug for noget specielt 3D-grafik.

Jeg er selv meget ked af at miste data, så jeg vil da foreslå to harddiske i et RAID1 (Mirror) setup. På den måde er du sikret imod datatab ved fysisk skade på den ene af diskene.

Harddisken du har udvalgt benytter i øvrigt det alrende PATA-interface. Et mere moderne SATA/SATA2-interface ville være mere tidssvarende. Diskene med SATA-interface koster i øvrigt det samme som dem med PATA.

Afhængig af hvor meget maskinen kommer til at køre, ville jeg måske også se mig om efter en harddisk der er beregnet til at køre i længere perioder (workstation/server-miljø).

Jeg har selv meget gode erfaringer med Maxtors Maxline III.

Har du overvejet lyden? Hvis du planlægger at benytte den digitale udgang fra bundkortet, så har du ingen problemer. Ellers er det værd at investere i et ordenligt lydkort hvis du har tænkt dig at anvende analog lyd fra PC'en.

Håber det hjælper.

- Kan i anbefale et godt Grafik-kort så?

...Og vedr. harddisken så joh.. den skal køre i længere perioder
- Kan du anbefale en specifik model? og hvordan sætter man 2 harddiske i et RAID1?

- Jeg skal knytte HTPC'en til en surround-reciever.. den kan vel modtage digitalt?.. eller?

Det digitale er meget nyt for mig - altid anvendt analog stereo

Har lidt mange spørgsmål - men tak for svarene indtilo videre

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil udnytte Nvidias PureVideo som DVD-dekoder, så er et 6600GT det mindste du kan nøjes med for at få alle de gode features med, så der skal du (efter min mening) bestemt ikke spare...

Du kan læse mere om PureVideo her:
http://www.nvidia.com/page/purevideo.html

og se hvilke grafikchip, der understøtter hvilke PureVideo-funtioner her:
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

6600 (GT) og 7600 kortene kan også fås i passivt kølede versioner, hvis man er bange for at køleren på kortet skal larme.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

ThomasArdal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til typen af tv tænkte jeg på, at hvis boksen skal sluttes til et gammeldaws tv, behøver du ikke gå længere op end f.eks. 6200. Jeg kører med dette sammen med PureVideo og er ganske godt tilfreds. Men det kommer selvfølgelig an på hvor godt dit syn er

Smart med indbygget IR. Det havde jeg ikke set.

Der er også mulighed for at købe en billig ekstern USB disk og så tage backup på den.

Til top Vis ThomasArdal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasArdal Besøg ThomasArdal's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har selv et lign. setup m. passivt kølet 6600gt og pass. psu. Pas på med det, min er godt 50 grader i idle! Det er formt. min psu thermaltake, der varmer kabinettet op, så gå uden om den. 6600gt er også kendt for at blive meget varm, så måske en nyere passivt kølet model ikke blir så varm? Har selv Silverstone 14M og det er nogle gode kabinetter de laver, hvis man kan komme af med varmen.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar

Har lidt problemer med om det skal være passivt kølet PSU og Grafikkort...
Kabinettet må ikke blive for varmt - og må heller ikke larme for meget..

- Kan i anbefale noget?.. Nogen specifikke modeller?

Og hva med lyd-output?
KimHRasmussen skrev:

Er det muligt at slutte HTPC'en digitalt til en surround-reciever med Asus A8N-SLI SE nForce 4 SLi's Lydkort? .. og hvordan?

Er kun vant til analog..

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Asus mfl laver et godt passivt grafikkort til htpc der hedder 7600gs til omkring 1100kr. Dette kort er en god allrounder kan også klare de fleste spil. (Nok ikke oblivion i højeste opløsning men hvilket kort kan det?)

angående lyd:

Ja....via coax/phono/rca/cinchs eller hvad nu man kalder det. Optisk (Toslink)er ligeledes en mulighed hvis en sådan er på kortet.

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Mht. et bud på et kabinet, kan jeg kun anbefale et mCubed Classic - hvis din økonomi er til det...

Det er med passiv køling hele vejen igennem og hvis du allerede nu fokuserer på støjniveauet, vil det spare dig for en masse arbejde at vælge det kabinet fra starten. Jeg brugte lang tid og mange penge på, at prøve at støjdæmpe et "almindeligt" HTPC kabinet, før jeg kapitulerede og investerede i et "lydløst" (du kan ikke høre at den kører ved alm. brug).

Min konfig. pt: AMD 64 3500+ m. heatpipe køling, ASUS A8N-E, ASUS 6600GT m. heatpipe køling, NEC DVD drev, 2GB Kingston RAM, 2 x 250GB Samsung S-ATA diske, iMON VFD og remote, MCE 2005, Nvidia Codec. Samlet gav jeg ca. 10K for stumperne og brugte et par dage på at samle (ikke let at samle i det kabinet, men resultatet kan imponere de fleste, da den vejer over 20 kg og ligner en high-end forstærker til en halv million..)

Ikke nogen spillemaskine, men kanon som HTPC og den afvikler HD uden problemer.

mCubed kabinet og køledele fandt jeg på www.hfx.dk som linker til forhandlere og resten blev købt hos www.shg.dk

Til top Vis AndreasX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasX

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Tak Patriarken..

Tror det bliver Asus Geforce 7600GS 512MB PCI-E DDR så .. da der kun er et par 100kr forskel på kortet med 256mb og det på 512..

Nogen som ved om der er coaxial-udgang på Asus A8N-SLI SE nForce 4 SLi?

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

AndreasX skrev:

Mht. et bud på et kabinet, kan jeg kun anbefale et mCubed Classic - hvis din økonomi er til det...

Det er med passiv køling hele vejen igennem og hvis du allerede nu fokuserer på støjniveauet, vil det spare dig for en masse arbejde at vælge det kabinet fra starten. Jeg brugte lang tid og mange penge på, at prøve at støjdæmpe et "almindeligt" HTPC kabinet, før jeg kapitulerede og investerede i et "lydløst" (du kan ikke høre at den kører ved alm. brug).

Min konfig. pt: AMD 64 3500+ m. heatpipe køling, ASUS A8N-E, ASUS 6600GT m. heatpipe køling, NEC DVD drev, 2GB Kingston RAM, 2 x 250GB Samsung S-ATA diske, iMON VFD og remote, MCE 2005, Nvidia Codec. Samlet gav jeg ca. 10K for stumperne og brugte et par dage på at samle (ikke let at samle i det kabinet, men resultatet kan imponere de fleste, da den vejer over 20 kg og ligner en high-end forstærker til en halv million..)

Ikke nogen spillemaskine, men kanon som HTPC og den afvikler HD uden problemer.

mCubed kabinet og køledele fandt jeg på www.hfx.dk som linker til forhandlere og resten blev købt hos www.shg.dk

WOW.. er forelsket nu

Fandme et lækkert kabinet - og muligheden for 100% passiv køling kan jeg VIRKELIG godt lide!!

Hva bruger du af TV-kort?

Og ang. lydkort.. bruger du bare bundkortets coaxiale udgang?

Og PSU?

hehe.. mange spørgsmål..

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nuværende TV-kort er et Hauppauge PVR-150, men jeg skifter det ud med et Hauppauge HVR-1300 med DVB-T og analog tuner, når jeg får råd.. PSU er en Silverstone Nightjar (100% passivkøling) og bundkortet har både optisk ud og SPDIF, så der er frit valg..... (jeg bruger SPDIF til at forbinde min Surround forstærker med).

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

AndreasX skrev:
Nuværende TV-kort er et Hauppauge PVR-150, men jeg skifter det ud med et Hauppauge HVR-1300 med DVB-T og analog tuner, når jeg får råd.. PSU er en Silverstone Nightjar (100% passivkøling) og bundkortet har både optisk ud og SPDIF, så der er frit valg..... (jeg bruger SPDIF til at forbinde min Surround forstærker med).

Takker

Tror LIGE præcis jeg ved hvordan min HTPC skal være nu...

SPDIF vs. Optisk? hva er forskellen?

..har du også passiv køling på dine 2 harddiske + bundkort?

Og vil scart-stikket være kompatibelt med dit nye kort, så?

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Sorry - det er mig der vrøvler: Kortet har 2 SPDIF udgange: 1 Coaxial og 1 Optisk, jeg bruger Coax-udgangen.

Begge harddiske er monteret i en Vertical Silence box fra mCubed, som køler og støjdæmper diskene (Samsung Spinpoint diskene er i forvejen meget lydsvage..) - resultatet er at du skal helt hen til maskinen og have låget af for at høre diskene. Chipset på A8N-E kortet er også monteret med heatpipe-køling ligesom CPU og grafikkort.

Scart-stik connectoren er kompatibel med Hauppauges 150-500 & 1300 kort.

Quawen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

SUPER!!!

Du har sku svaret på ALT jeg vil vide,. tror jeg

MANGE mange tak for hjælpen!!

Eller hov.. lige ÈN sidste ting, hehe.. er det 256mb grafikkort`?

Glæder mig til at sku gå i krig!...

Tak alle sammen!!

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jep -der er 256MB på kortet

/AndreasX

simonmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2007
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa 

Jeg står også overfor at skulle sammensætte et HFX classic kabinet men ved ikke hvilke dele der skal i. Er det muligt at dem der har forstand på det kan lave en liste over anbefalede dele? Heatsink, heatpipe, Psu osv. Evt. også lidt om hvor i har købt det. Jeg er sikker på at der er mange der er i samme båd som mig.

På hfx.com har jeg set man kan købe en bundle version af hfx classic. Kan man bruge den bundle løsning som guide til at købe løsdelene herhjemme?

Jeg overvejer at få kabinettet samlet hos enten mmvision eller et lille firma i Odense. Er der nogen der har andre forslag? Jeg kan ikke gøre det selv!

Til top Vis simonmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonmark

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes