| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad betyder inputimpedansen på effektforstærkeren, for valget af kabeltype, og længde ?
Eksempelvis har nogle rørtrin en inputimpedans på 200kOhm. Hvilke krav stiller det til kabelføring, længde, og kablets impedans ? Lav kapacitet er vist en god ting, mht. rørtrin.
Signalkablers impedans er jo ikke en standardiseret størrelse, som det er på videokabler, og digitalkabler.
Giver nogle kabelmaterialer lettere brum end andre, eller er det kun impedansen (kablets) og skærmningen, samt længden og placeringen, der har betydning ?
Hvad med kulkabler eksempelvis ?
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville tro at et langt tyndt kabel med større modtand, det giver nok den mørke lyd, da modstanden herved bliver større....samt en stigende induktion...!
Et tykkere kabel med mindre modstand vil give flere reflektioner, en mere mudret lyd da det har mindre modstand, samt denne induktion i "længden" giver en mørkere klang....jo længere kablet bliver!
jo kortere kablet er burde det betyde en lysere klang....og jo længere kablet bliver jo mere rumligt klang, dybde og "fylde", tror jeg det får..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rørbamse er da spændingsforstærkende....??
Så skal min foregående indlæg vendes på hovedet....jo mere modstand des lysere klang....
Og jo længere kablet bliver jo mindre top/diskant vil det jo i sidste ende få.... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart vil jeg tillade mit at betragte det forrige som lidt gætværk!
Det hele hænger sammen med forforstærkerens udgangsimpedans som i sammenhæng med kablets kapacitet og den følgende effekforstærkers indgangsimpedans (og evt. kapacitet) vil ugøre et såkald RC led = et lavpasfilter. Hvor dette filter skærer afhænger af såvel udgangsimpedansen som den belastning des ses ind i samt selvfølgelig kablets kapacitet.
Normalt siger man, at der skal være en faktor 10 .... f.eks. 2000 ohm udgangimpedans og min 20 k indgangsimpedans, men oftest er der langt større forskelle og i så fald vil lidt kapacitet i kablet ikke påvirke - især ikke hvis forforstærkeren har en lav udgangsimpedans (lig med strømstærk). I slemme tilfælde - ofte gamle rørkontrolforsærkere og nye effektforstærkere med ICEpower teknologi) kan det gå galt og ind- og udgangsimpedans ligger faretruende nær hinanden.
For at gøre det hele meget mere indviklet er der så også muligheden for at køre med strøm i stedet for spænding - f.eks. Krells CAST og tidligere HOLFI produkter anvendte dette. Her kører man med en fast indgangsimpedans på f.eks. 600 ohm og har så tilsvarende udgangsimpedans. Grundet koblingen vil evt. kapaciteter i kablet ikke have nogen betydning. Kig evt. på KREEL's hjemmeside for nærmere forklaring. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lidt mere kringlet end bare teori.....men det med krell og holfi lyder spændende da jeg selv er ved at bygge "modificere" eget effekttrin....  __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist noget med, at man skal bruge særligt godt skærmede kabler med rørtrin, for at undgå brumproblemer ?
Eller gælder det kun i nogle tilfælde ?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
I princippet har du ret Spencer. Typiske rørtrin har højere udgangsimpedans og derfor "driver" de ikke kablet så effektivt. Der kan nemt opstå brum, når kablet ikke er skærmet.
Samme fænomen (hvis man kan kalde det sådan) ses ved kablet fra en pladespiller (fra armen) og hen til MC/RIAA forstærkeren. Med de fleste MM typer der har en typisk høj udgangsimpedans kan der nemt opstå brum, mens jeg uden problemer har kørt med uskærmet kabel og MC-pickup'er. En MC har typisk en indre impedans på få ohm. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
I princippet har du ret Spencer. Typiske rørtrin har højere udgangsimpedans og derfor "driver" de ikke kablet så effektivt. Der kan nemt opstå brum, når kablet ikke er skærmet.
Samme fænomen (hvis man kan kalde det sådan) ses ved kablet fra en pladespiller (fra armen) og hen til MC/RIAA forstærkeren. Med de fleste MM typer der har en typisk høj udgangsimpedans kan der nemt opstå brum, mens jeg uden problemer har kørt med uskærmet kabel og MC-pickup'er. En MC har typisk en indre impedans på få ohm. |
|
|
Ok - når du snakker om udgangsimpedans, så må det være en rørforforstærker du tænker på. Jeg tænkte nu også på om man skulle være særligt opmærksom på signalkablerne, når man driver rørtrin, med en transistorforforstærker.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rørtrin efter transistor/FET forstærkere vil kun meget sjældent give problemer mht. til impedanser. De fleste forforstærkere med halvledere har en udgangsimpedans på få ohm - gerne under 100. Med andre ord kan de uden problemer drive en effektforstærker med 1k indgangsimpedans.
Noget andet er det så at typiske transistorforstærkere kan have meget høj forstærkning og rørtrin tilsvarende en høj følsomhed på indgangen. Det kan give den uheldige kombination at man spiller ved fuldt niveau, når volumenkontrollen står på kl. 9:00 ..... surt 
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Rørtrin efter transistor/FET forstærkere vil kun meget sjældent give problemer mht. til impedanser. De fleste forforstærkere med halvledere har en udgangsimpedans på få ohm - gerne under 100. Med andre ord kan de uden problemer drive en effektforstærker med 1k indgangsimpedans.
Noget andet er det så at typiske transistorforstærkere kan have meget høj forstærkning og rørtrin tilsvarende en høj følsomhed på indgangen. Det kan give den uheldige kombination at man spiller ved fuldt niveau, når volumenkontrollen står på kl. 9:00 ..... surt  |
|
|
Ok - det lyder rart, mht. længden af signalkablerne ! Jeg har hørt argumentet, mange steder, at lange signalkabler er bedre end lange højttalerkabler. Alligevel ser man tit at folk bruger højttalerkabler der er længere end 4m.  Men, det kan have noget med pris at gøre også - mht. hvor man får mest for pengene. De signalkabler er sgu noget dyre, i forhold til hvad man får (jeg står nok ikke helt ene om den holdning). Sjovt med det med skærmningen. Ham jeg købte mine rørmonoblokke af, brugte uskærmede signalkabler, fra en rørforforstærker, og havde end ikke antydning af brumproblemer.
|
| Til top |
|
| |
FunkyMan Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Normalt siger man, at der skal være en faktor 10 .... f.eks. 2000 ohm udgangimpedans og min 20 k indgangsimpedans, men oftest er der langt større forskelle og i så fald vil lidt kapacitet i kablet ikke påvirke - især ikke hvis forforstærkeren har en lav udgangsimpedans (lig med strømstærk). I slemme tilfælde - ofte gamle rørkontrolforsærkere og nye effektforstærkere med ICEpower teknologi) kan det gå galt og ind- og udgangsimpedans ligger faretruende nær hinanden.
|
|
|
Hvad kan der ske, hvis ind- og udgangsimpedans ligger tæt på hinanden?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 03 Juli 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved LF vil man normalt tilstræbe, at udgangsimpedansen er lavest mulig, og ingangsimpedansen er højest mulig. Herved undgår man at signalet belastes, og dermed påvirkes. LF kabler har ikke nogen egentlig impedans, kabelimpedans er noget, der hører højfrekvens til. Selvfølgelig har kablet en impedans, men da bølgelængden er meget længere end kablet (selv ved ekstremt lange kabler, 100Khz har en bøgelængde i et kabel på mere end 2 kilometer), så har den ingen praktisk betydning.
Brum er i virkeligheden mere et spørgsmål om at undgå brumsløjfer og få bygget stel kæden korrekt op, end om skærmning. Det er næsten umuligt at skærme imod brum.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |