Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 19:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: sølvkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
christian m
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 406
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

hvis man skal lave et signalkabel af sølv hvad er så bedst tynd leder eller tyk leder eller kan man ikke sige hvad der er bedst..



__________________
Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at tynde ledere er bedst til diskant og tykke ledere er bedst til bas så hvis du laver et trevejs kabel vil det nok være perfekt, alså sætter tynde ledere, mellem tykke ledere og tykke ledere ind i samme kabel hvis det sakl være optimalt. men jeg tror ikke at det spiller den store rolle hvis du bare søger for at kablet er tykt nok og det er så mindst 0,22 kvadrat millimeter.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
christian m
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 406
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Jeg har hørt at tynde ledere er bedst til diskant og tykke ledere er bedst til bas så hvis du laver et trevejs kabel vil det nok være perfekt, alså sætter tynde ledere, mellem tykke ledere og tykke ledere ind i samme kabel hvis det sakl være optimalt. men jeg tror ikke at det spiller den store rolle hvis du bare søger for at kablet er tykt nok og det er så mindst 0,22 kvadrat millimeter.
jeg har noget tyndt noget ved ikke hvor tyndt og så har jeg noget 1½ kvadrat så skulle man måske prøve det tykke?

__________________
Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville satse på det tynde! Uanset bas eller diskant, men hvis du har begge muligheder hvorfor så ikke lade dine ører bestemme ;o)

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

For at bygge signalkabler af sølv er der flere faktorer der skal være opfyldt efter min mening.

  1. Brug kun 999% sølv (Finsølv) (Sterlingsølv har tendens til at give skarpe sss og tss lyde)
  2. Tykkelsen bør ikke være over 0,5mm2, dette øger også tendenser til sss lyden og skineffekt.
  3. Brug helst kun solidwire, altså kun enkelt ledere og ikke multistrand
  4. Isoler  helst med bomuld eller ptfe
  5. Lav helst 1-1½ meter længde.
Jeg har selv bygget mange kabler efter disse kriterier, med stor success

Happy building and listening


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
christian m
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 406
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
For at bygge signalkabler af sølv er der flere faktorer der skal være opfyldt efter min mening.

  1. Brug kun 999% sølv (Finsølv) (Sterlingsølv har tendens til at give skarpe sss og tss lyde)
  2. Tykkelsen bør ikke være over 0,5mm2, dette øger også tendenser til sss lyden og skineffekt.
  3. Brug helst kun solidwire, altså kun enkelt ledere og ikke multistrand
  4. Isoler  helst med bomuld eller ptfe
  5. Lav helst 1-1½ meter længde.
Jeg har selv bygget mange kabler efter disse kriterier, med stor success

Happy building and listening
sådan soxen tak for de gode råd,gælder det også højtalerkabel

__________________
Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
For at bygge signalkabler af sølv er der flere faktorer der skal være opfyldt efter min mening.

  1. Brug kun 999% sølv (Finsølv) (Sterlingsølv har tendens til at give skarpe sss og tss lyde)
  2. Tykkelsen bør ikke være over 0,5mm2, dette øger også tendenser til sss lyden og skineffekt. 0,4 til 0,6 er det der lyder best, går du længer ned bliver basse for tynd og diskandten træder for meget frem, længer op bliver bassen slap og høre på, så mellem 0,4 / 0,6 så gar man ikke galt i byen, husk lige at nogle anlæg ikke lyder godt med sølv kabler og det skylles at anlæget har en lys  klang.
  3. Brug helst kun solidwire, altså kun enkelt ledere og ikke multistrand
  4. Isoler  helst med bomuld eller ptfe Elers få fat i noget der er lak isoleret.
  5. Lav helst 1-1½ meter længde. Det med længden det bestemer du selv, skal du bruge en ½ meter så brug en halv meter jo korder signal vej jo bedre.
Jeg har selv bygget mange kabler efter disse kriterier, med stor success

Happy building and listening
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt sølvkabler fra Mictor som du godt må prøve, de er monteret med XLR-stik.

m@dsen 



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Den primære fordel ved sølvkabler er den lavere specifikke modstand. Dvs, de giver, for en given tykkelse, en lavere modstand, hvilket er af betydning for højttalerkabler. Desværre er sølv frygteligt dyrt, og det er faktisk langt billigere at opnå samme modstand med et tykkere kobberkabel.

Til elkabler (jordkabler) går man endda over til aluminium, som lerder noget dårligere end kobber, men er så meget billigere, at man kan lave kablet endnu tykkere. Af forskellige grunde kan aluminium ikke anbefales til almindelige, bevægelige kabler.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Den primære fordel ved sølvkabler er den lavere specifikke modstand. Dvs, de giver, for en given tykkelse, en lavere modstand, hvilket er af betydning for højttalerkabler. Desværre er sølv frygteligt dyrt, og det er faktisk langt billigere at opnå samme modstand med et tykkere kobberkabel.

Til elkabler (jordkabler) går man endda over til aluminium, som lerder noget dårligere end kobber, men er så meget billigere, at man kan lave kablet endnu tykkere. Af forskellige grunde kan aluminium ikke anbefales til almindelige, bevægelige kabler.

Mvh Hans

Finsølv er ikke så forfærdelig dyrt hvis du køber det i rulle. Jeg købte engang ca. et kvart kilo til omkring 700 kroner.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Finsølv er ikke så forfærdelig dyrt hvis du køber det i rulle. Jeg købte engang ca. et kvart kilo til omkring 700 kroner.

Nilau

Tjah, og hvad koster et kilo kobber? En tier?

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Teksten er pastet over, med stavefejl og sproglige analytikerforviklinger intakte:
07-10-2005
Skyhøje kobberpriser
Kobberpriserne på Londons Metalbørs, London Metal Exchange, er netop steget til nye højder. Det vurderes at have baggrund i aktuelle driftsforstyrrelser og produktionsstop i kobberminer i Canada, USA og Zambia.

Produktionstabene kommer samtidig med at lagrene verden over er små og efterspørgslen stor. Kobberpriserne har været jævnt stigende de sidste tre år, men eksplosivt stigende i år med hele 24 procent.

For tremåneders-kontrakter ligger kobberprisen i disse dage på cirka 24.000 kroner pr. tons, mens kortfristede leveringer betales med omkring 25.000 pr. tons. Det er tæt rekordprisen i 1980, da den var presset op i 28.000 pr. tons.

Den stærke efterspørgsel føres an af verdens største økonomi; USA, godt hjulpet af en solid efterspørgsel fra Kina. Analytikere i branchen ser ingen umiddelbar lysning i kobbermarkedet, for efterspørgslen har været større end minekapaciteten i længere tid, og det har tæret hårdt på lagrene overalt i verden.

John Meyer, mineanalytiker hos Numis Securities, siger til Financial Times, at de globale lagre er skrumpet med hele 90 procent gennem de sidste tre år til omkring 116.000 tons. Blandt andet derfor ventes de høje priser ventes at fortsætte ind i 2006



__________________
Oksen er træg men jorden er tålmodig..
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1999
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Og det kan så tilføjes, at sølvpriserne også er steget voldsomt det sidste års til. Nilaus prisangivelse holder derfor ikke længere (men det lyder også, som om det var et stykke tid siden), og man må nok regne med ca. det dobbelte i dag

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Finsølv med certifikat kan købes her:

Irene From


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Teksten er pastet over, med stavefejl og sproglige analytikerforviklinger intakte:
07-10-2005
Skyhøje kobberpriser

*klip*
For tremåneders-kontrakter ligger kobberprisen i disse dage på cirka 24.000 kroner pr. tons, mens kortfristede leveringer betales med omkring 25.000 pr. tons.
*klip*

Nå, altså 25 kr pr. kilo.

Og sølv mindst 700 kr pr kilo.

Sølv leder omkring 10% bedre end kobber:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity#Table_of _resistivities

Så det kan på ingen måde betale sig at skifte til sølv, af hensyn ledeevnen. Det er både bedre og langt billigere med et lidt tykkere kobberkabel.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Finsølv med certifikat kan købes her:

Irene From

...Ser ikke lige ud til at være stedet, hvis man vil have det helt rene finsølv!

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

soxen skrev:
Finsølv med certifikat kan købes her:

Irene From

...Ser ikke lige ud til at være stedet, hvis man vil have det helt rene finsølv!

Nilau

 

Frits Pedersen A/S er stedet!

Pakhus 47,1., Sundkaj 7
2100 København Ø

www.frits.dk

 

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:
[QUOTE=Modifix]

Så det kan på ingen måde betale sig at skifte til sølv, af hensyn ledeevnen. Nu er det jo også lyden der er vigtig her, i signalkabler er en tråd mellem 0,4 / 0,6 det best lydende også på kobber.

Det er både bedre og langt billigere med et lidt tykkere kobberkabel. Og det du skriver her må stå for egen regning, nu har jeg igenem ca. 17/20 år rodet med signal kabler og må inrømme at enkel tråd på ca. 0,5mm lyd best af alle de kabler jeg har lavet plus dem der er færdige som jeg har haft hjæmme.

Jeg bruger kabler i ren sølv lak isoleret fra Audio Note da det er 99,999% ren sølv, mangler bare alle stik udskifted med sølv, det er bare dyrt og sådan er det, det er lyden vi snakker om  her er et sæt kabler jeg bruger, husk lige at ikke alle setup kan bære sølv, grunet til det kan være at det setup har en lys klang i sig selv, men det kan betale sig at forsøge det skader ikke  håber at dette her kan brugets til noget for dem der selv vil prøve hjæmme lavet kabler

Mvh Hans

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

jamen hvis vi kun taler signalkabler, så er ledningsevnen også af helt marginal betydning, om nogen overhovedet. Selv en meget tynd leder har kun en modstand på få ohm, og da signalimpedansen er meget højere, har det ingen praktisk betydning. Men altså heller ikke om den er af sølv eller kobber (husk, jeg taler teknik, her).

Det er i højttalerkabler, at ledningsevnen er kritisk.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

jamen hvis vi kun taler signalkabler, så er ledningsevnen også af helt marginal betydning, om nogen overhovedet. Selv en meget tynd leder har kun en modstand på få ohm, og da signalimpedansen er meget højere, har det ingen praktisk betydning. Men altså heller ikke om den er af sølv eller kobber (husk, jeg taler teknik, her). Et er teknik og lyd er noget anet, fordig noget måler godt behøves det ikke lyde godt,

Det er i højttalerkabler, at ledningsevnen er kritisk. Der har du ret, formeget kobber renge lyd for let renge lyd, der for skal man bruge sine øre og lytte sig frem, jeg går ikke så meget op i tekniken den fortælder ikke noget om lyd kvaliteden.

Mvh Hans

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes