Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: mediacenter fjernstyring hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har samlet en pc som skal fungere som mediacenter den skal stå i et andet rum end hvor mit tv og stereoanlæg er.

Det jeg ønsker er at kunne styre pc-en med en fjernbetjening på tv-et. Jeg ønsker at kunne se alle divx og xvid formater uden at få problemer med manglende codek. gå på nettet, samt afspille al min musik.

Jeg har bla. en kiss dp-500 med pc-link hvor jeg kan streame, men ofte supportere den ikke alle codek, hvilket jeg er træt af (har nyeste firmware).

Jeg har trådløst udstyr: linksys g router og masser af bredbånd.

Mine spørgsmål er nu:

Hvordan kan jeg koble min pc-sammen med fjernsyn og stereoanlægget?

Fås der noget så man kan gøre det trådløst (streaming) som fungere så det er codek på pc-en der er afgørende for om man får billede?, og ikke den mellemliggende hardware.

Hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke skal flytte min pc ind under mit fjernsyn?

Jeg bliver glad for alt hjælp

Til top Vis donv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donv Besøg donv's Websted

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa

I første omgang skal du have trukket et kabel. Trådløst netværk egner sig ikke til Video, ligegyldigt hvad folk fortæller dig. Teoretisk kan det såmænd sagtens lade sig gøre, men du vil opleve udfald osv, pga interference i WIFI signalet. Desuden skal du ud og investere i fx en larmene xbox 360 eller lignende som kan streame content fra dit mediecenter(XBOX 360 understøtter ikke Xvid).

Mht fjernbetjening har du mange muligheder. Du kan vælge en X-10 løsning som kører via radio signaler, en sådan vil umiddelbart virke i afstande af op til 30m (igennem vægge osv) Da denne kun kører RF kan du ikke bruge den til evt andet udstyr.( der bruger IR)

IR løsninger findes der mange af, men står pc'en i et andet rum skal du enten have trukket et kabel direkte fra din pc og ind til en ir modtager i din stue, eller du skal have fat i IR extenders.

IR løsningen er besværlig men angiveligt den bedste på lang sigt såfremt du vil undgå et fjernbetjenings inferno på dit stuebord. Macrobaserede fjernbetjeninger som fx Logitec Harmony "ONE for ALL" Phillips Pronto osv hjælper til på WAF

Sidste mulighed er hvis du har en PDA med trådløst netværk eller Bluetooth indbygget. PDA'en kan udstyres med forskelligt software som FX Girder NETremote, og du vil således via trådløst netværk kunne tilgå dit mediecenter som vil hoste en serverdel af Netremote.(hvilket vil give dig fuld kontrol over serveren via din PDA)

mvh Anders

donv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Patriarken (Anders)

Tak for dit svar

Jeg borer et hul i væggen og trækker et kabel fra min pc ind til stuen.

Jeg står dog stadigvæk lidt på bar bund med hensyn til det du nævner omkring xbox, hvilken boks kan jeg evt bruge til at streame med som kan tage alle videoformater samt mp3, og som jeg også kan gå på nettet med?

Det skal være noget som fungere bedere end den kiss afspiller jeg har, ellers giver det ikke rigtig nogen mening.

Håber på svar

MVH

Mikkel

Til top Vis donv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donv Besøg donv's Websted

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen

Hvor langt er der fra din pc til dit fjernsyn og har dit fjernsyn VGA/DVI indgang (som du ønsker at benytte?)

mvh Anders

donv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Der er ca 2,5 meter imellem dem. Fjernsyn og pc står i rum der støder op til hinanden.

Jeg har desværre kun et gammelt 29" sony trinitron med scart. Men i fremtiden vil jeg investere i lcd.

Mvh

Mikkel

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Hvis ikke der er længere imellem pc og fjernsyn så tilkobler du da bare fjernsynet direkte til din pc. (Via tv-out, s-video eller composite) Så har du ikke brug for ekstra udstyr til streaming.... Klart at foretrække......Du kan tilmed købe et eksert dvd drev som du trækker et usb eller firewire kabel til fx.

FFDshow indstalleres derpå sammen med din HTPC frontend (MCE SageTV eller hva nu) og derpå kan du tilgå det hele uden at skulle tænke på codecs streaming udstyr osv .....

mvh Anders

donv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Lyder rigtig smart

Øh.. men stadig lidt i tvivl, når jeg installere et HTPC front end på pc-en, tilpasser formatet sig så selv skærmen osv. jeg regner med at pc-en skal køre hele tiden som en server.

Og vil du så anbefale en af de der RF-fjernbetjeninger. Kan man gå på nettet med fjernbetjeningen?

Men hvad med kablerne, jeg skal jo også have noget lyd over i min surroundforst (den står i samme afstand).  Kan man få kabler hvor  man først  samler stikkene bagefter, da  hullet i muren ellers skal være pænt stort . hehe

mvh mikkel

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ja hullet i væggen skal være pænt stort men mindre at du er sej med en lodekolbe og har forstand på ledere osv.

Nej jeg ville gøre følgende:

Installere MCE på min computer (Microsoft Media Center Edition 2005, omtalt som Media Frontend)

Installere to stk TV-tuner kort i Min PC(Hauppauge pvr-150 eller et stk pvr-500mce, SKAL være med hardware mpeg2 encoder) 1100kr

Købe mig en MCE remote (hvor der medfølger en ir reciever) 250kr

Købe mig et ekstern dvd drev 3-400 kroner

Derpå ville jeg overveje at købe et HDA Digital lydkort der kan sende alt lyd i Dolby Digitalt (også der der ikke kommer i formatet fra starten) =færre kabler og bedre lyd 650kr

købe mig en billig USB 2.0 hub med strømforsyning

Derpå ville jeg trække et stk USB kabel på 3-5 meter igennem væggen og tilkoble det til Usb Hubben, tilkoble mit eksterne DVD drev, tilkoble min MCE remote til USB hubben.

Dernæst trække et stk S-video kabel fra TV-out på computeren til dit tv.
(træk evt et dvi eller vga du du er i gang)

Dernæst trække et stk Toslink- eller RCAkabel fra lydkortet i din computer til din A/V reciever(til digital lyd)

Du har på den måde et fuldstændigt støjsvagt system + en USB hub i din stue hvor du kan tilkoble alt muligt: dvd drev, tastatur, mus fjerbetjeningsrecievere

Der er tale om maks 4 kabler og et hul på 3cm i diameter

mvh Anders

donv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Tusiende tak for dine svar det var noget jeg kunne bruge til noget

Det er også en god ide med dvd drevet, så kan jeg jo også skippe min gamle kiss.

Jeg må straks igang med at se på ekstra hardware

mhv

Mikkel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes