Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvad er best 5.1 eller 7.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Spørsmålet hvad er best eller kan man spare de sidste 2 højtaler, eller skal man havde en meget stort rum for at få glæde af de to sidste højtale.

Der er hvis ikke mange DVD film der bruger 7.1 (læst som 6.1), så det kan så være ligmeget.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Hej janwa...

Jeg personligt ville foretrække 5.1 og så ofre lidt mere på de andre højttalere, specielt front og center..

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

I mindre rum ville jeg gå for 6.1. Den sidste bagkanal giver alligevel et eller andet ekstra.

Jeg vælger personligt at se den ekstra bagkanal (5.1 mod 6.1) som værende en mindre udgift ret økonomisk.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har kørt alle løsningerne og vil sige det afhænger af hvilke film du ser. Mange nye orientalske har DTS ES lydspor, og her kommer et 7.1 setup virkeligt til sin ret. Forøvrigt synes jeg lyden får en klart bedre spredning med 7.1, forstås på den måde at du ikke behøver at skrue så højt op.

Men hvis budgettet erbegrænset,så gå efter 5.1, hellere det end dårligere højtalere i 7.1.

Jeg kan forøvrigt anbefale mit setup,både til musik og særdeles til film.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Som med alt andet gælder det, at jo flere enheder du skal dele et givet beløb ud på, desto mindre er der til hver enhed, og dermed er kvaliteten tilsvarrende ringere.

Som udgangspunkt er 7.1 vel bedre end 5.1, ellers var der ingen ide i at udbygge til 7.1. Men det er dyrere at lave et 7.1 setup end et 5.1 fordi du skal bruge flere højtalere og elektronikken er dyrere da den skal indeholde flere kanaler.
Alt andet lige betyder det, at hver enkelt kanal er lavet ringere til en given pris hvis du vælger 7.1.

Spørgsmålet er om du vil have 5.1 i god kvalitet eller 7.1 i ringere kvalitet. Antalelt af kanaler er jo på ingen måde et udtryk for kvalitet... tværtimod!

Hvis du vil have 7.1 muligheden, ville jeg tage en forstærker der er klar til 7.1, men starte med 5.1 højtalere. Så kan du altid udbygge med et par ekstra højtalere.

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej janwa

Hvis vi ser helt bort fra noget så kedeligt som budgettet, så kan der være en del at hente i at gå op i 6,1 eller 7,1.

Jeg skriver kan fordi det afhænger helt af dit rum. Hvis du sidder klods op af bagvægen, er det MEGET svært at få udnyttelse af de sidste kanaler. Sidder du derimod i en "godt" bio rum. dvs. at du både har sidevæge med nogenlunde samme afstand til, og med et par meter til bagvægen vil jeg klart vælge en 7,1 løsning. Er afstanden ikke så lang til bagvægen, og rummet ikke er særlig bredt kan 6,1 i mange tilfælde gøre det lige så godt som 7,1.

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes