Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2024 | 01:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 15" basser til dipol / store kabinetter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i den lykkelige situation at jeg snart får plads til enten store lukkede kabinetter (>200 liter) eller større dipoler. Jeg har set at www.Svalander.se bruger en større mængde meget billige enheder, der er pillet en del ved, åbenbart med god lyd. Jeg ved også at Steen Duelund som oftest brugte billige enheder som han så pillede en del ved. I mine unge dage havde jeg nogle mindre transmissionslinjer med en trådophængt og coated 6.5 tomme Seas papir enhed som spillede ganske godt, så jeg ved man kan få bedre lyd ud af billige standard enheder.

Det jeg søger er generelt nogle ideer og tips til selv at modificere/ødelægge nogle basenheder i de lange vintermåneder når vi er flyttet. Det er 20 år siden jeg lavede mit sidste trådophæng, og jeg må sige at jeg ikke har fulgt en pind med i udviklingen siden fornyligt. Så jeg ville sådan set også godt høre hvad man bruger til coatning nu om dage, hvilken slags tråd til ophæng, kort sagt alt det der ødelægger en enhed til ejerens store fornøjelse, også gerne til mellemtoner og diskanter

Jeg har pt. nogle Lowther PM6A til brug f.eks i disse Basszilla dipoler:

http://store.hifiauthority.com/olsherkits.html

Samt nogle andre mere almindelige enheder der godt må skæres i. Yderligere har jeg en Behringer DEQ2496 digital equalizer samt et Behringer DCX2496 elektronisk delefilter, som diverse mindre rørforstærkere i mere eller mindre funktionsduelig tilstand. Så der skulle være mulighed for nogle eksperimenter. (Har også målemikrofon etc.)

Det jeg umiddelbart gerne ville prøve først var et sæt dipoler, meget inspireret af testen af Jamo r909, og et lille dipol test set up herhjemme. (De er også nemme at bygge)

Jeg har set på disse enheder: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1196
som udgangspunkt. Er der nogle der har erfaringer med disse?

Rent umiddelbart ville jeg gerne have sænket resonansfrekvensen, og her er et trådophæng jo fint. Det jeg også ved er, at jeg vil blive rådet til ikke at gøre det, men eftersom jeg ikke spiller specielt højt og en 15" ikke behøver at bevæge sig meget for at flytte luft, mener jeg det burde kunne gå, som før skrevet gik det fint med de 6.5 tommer i jeg havde i gamle dage. Mit ønske er at få en god, levende, detaljeret gengivelse også ved lave lydtryk.

Jeg ved godt at dyrere enheder måske er bedre, men for mig er det mest for at prøve nogle ting af, og have lidt sjov tid med en hobby, så mærkelige ideer modtages med fornøjelse.




Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=26469266&Listing Type=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=27336

OG DET ER IKKE MIG DER ER SÆLGER!



- 3dB point occurrs at around 38Hz, and I think they sound wonderful! Uses all Fane drivers, with Colossus 18B 600 in the bass units.

Montagehinweise Thiele-Small Parameter
Gesamtdurchmesser: 485 mm Impedanz: 8 Ohm
Einbaudurchmesser des Quadrats: 457 mm Leistung: 400 Watt Sinus
Rahmenstärke: 7,8 mm Ausgangspegel: 120/126 dB (Dauer/Maximum)
Schallwanddurchmesser (Frontmontage): 420 mm Leistungskompression bei Nennleistung: 4,5 dB
Gewicht: 9,6 kg Wirkungsgrad bei 1W/1m: 97,5 dB
Magnetfeld-Tiefe: 10 mm Resonanzfrequenz fs: 30 Hz
Gewicht des Magneten: 2,65 kg Gleichstromwiderstand Re: 5,6 Ohm
  Gesamtgüte Qts: 0,254
Konstruktion el. Güte Qes: 0,285
Schwingspule: aus Aluminium mech. Güte Qms: 2,34
Gusskorb aus Aluminium  eff. Membranmasse: 135 g
Schwingspulenhöhe: 19,4 mm Cms: 208 mm/N
Länge der Schwingspule: 25 m Kraftfaktor BL: 22,4 Tm
Schwingspulendurchmesser: 77 mm Vas: 363 L
  Membranfläche Sd: 0,112 m2
  max. lineare Auslenkung Xmax: 4,7 mm 

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Til dipoler, eller store, lukkede bokse, behøver du basenheder med et ikke for lavt Q. Til dipoler, 0,5 eller derover. Resonansen skal heller ikke overstige 30 Hz. Enheder, der opfylder disse krav, behøver bestemt ikke være dyre, da 'motor' systemet (= svingspole/magnet) kan være beskedent dimensioneret.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg ved ikke om du er bekendt med siden www.linkwitzlab.com ?

Med det eq og dele udstyr du har kan du lave meget interessant ud fra stumper.

Jeg har fået meget fine resultater med dipol med vifa m21 med scanspeak diskant, ud fra inspiration fra hr. linkwitz.

Men det er selvfølgeligt ikke det højfølsomme horn haløj til rør, som du er vant til :)

Og så må man jo lige sige at hvad to peerless xls 10 basser kan gøre i dag med korrekt tilpasning, vel svarer til to 15 af mager kvalitet for 15 år siden :)

Ift. dipoler er der sket en udvikling af dynamiske enheder der giver helt nye muligheder, ligesom som linkwitz har gjort store fremskridt i forståelsen.

Held og lykke.

 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej,

Jeg ved ikke om du er bekendt med siden www.linkwitzlab.com ?

Med det eq og dele udstyr du har kan du lave meget interessant ud fra stumper.

Jeg har fået meget fine resultater med dipol med vifa m21 med scanspeak diskant, ud fra inspiration fra hr. linkwitz.

Men det er selvfølgeligt ikke det højfølsomme horn haløj til rør, som du er vant til :)

Og så må man jo lige sige at hvad to peerless xls 10 basser kan gøre i dag med korrekt tilpasning, vel svarer til to 15 af mager kvalitet for 15 år siden :)

Ift. dipoler er der sket en udvikling af dynamiske enheder der giver helt nye muligheder, ligesom som linkwitz har gjort store fremskridt i forståelsen.

Held og lykke.

 



Hej, jo jeg har været forbi Linkwitz nogle gange, samt læst det kapitel Briggs har om dipoler fra hans "Loudspeakers" bog. Men dit Linkwitz link fik mig lige derhen igen, her i den døde arbejdstid, og jeg fandt denne lille bid information jeg ikke havde set før om hjørneplaceret dipoler: http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/corner-dp.gif

Det ser nemlig ud til at hjørneplaceringen bliver resultatet. Vores nye stue er lang og smal, men der er lige to hjørner jeg har reserveret til højttalere. Jeg glæder mig også til at komme igang med eksperimenterne, men der går lige lidt tid endnu. Men jeg har da fundet ud af, at DCX kan forsinke signalet til mellemtonen, så bassen åbenbart kan stå et stykke bagved. Det må jo komme an på en lytteprøve.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Meld tilbage når du får strikket noget sammen !

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes