Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Svært valg - gode råd søges! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maxus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Også jeg står foran en sommerudskiftning af højtalerne - mest for at prøve noget andet, for jeg er overordentlig tilfreds med mine magnestater 1.2 måske lige med undtagelsen af bunden ved rock, men sådan er det jo...

Jeg kigget på - og i de to første tilfælde lyttet på - følgende modeller (i ikke-prioriteret rækkefølge):

B&W 803s

Helicon 400

Vienna BCG

Sonus Faber GPC

Min hovedbekymring er om de kan spille fornuftigt sammen med mit rør anlæg, som kun er på 2x32w, men dog meget strømstærk. (Ear Yoshino 861 effekt og EAR Yoshino 864 forf.)

Højtalerne skal placeres i en ende af min stue som i sig selv udgør ca. 17 kvm, og de vil ikke blive placeret med front mod resten af stuen. Der skal spilles klassisk, jazz, rock på dem - og gerne med mere bund end magnestaterne, men uden at give afkald på klarheden og rummet omkring vokalerne, som de klarer så smukt. 

Håber på lidt gode input selv om jeg godt ved mit spørgsmål i høj grad er variationer over et tema og ikke mindst omhandler mine egne ører , men det kunne jo være, at der var nogle dyrtkøbte? erfaringer med de ovenstående modeller.

bedste sommer hilsner, Maxus

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at Horn højtalere er aflivet som passé af flere herinde, men jeg vil vove at påstå at et bare godt konstruerede hornhøjtalerkabinetter med en let dreven enhed skulle kunne få din rør forstærker til at spille igennem så det kan høre.

Med en lille QUAD 303 og et par duelund horn med Coral Flat 10 enheder kan jeg vælte huset - jeg vælger for ikke at blive øreskadet aldrig at skrue mere op end til halv styrke men de kan gengive fuld styrke uden at forvrænge og med bas der virkelig vil noget.

De kan både klare hæftig klassisk symfonisk musik, Jazz, Rock og akustisk musik.
Jeg høre ikke så meget Rock - men Stones, Pink Floyd, REM og lignende har jeg udsat dem for med succes

Er de for store til din stue findes der jo slankere og mindre horn med god basgengivelse

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Maxus skrev:

Også jeg står foran en sommerudskiftning af højtalerne - mest for at prøve noget andet, for jeg er overordentlig tilfreds med mine magnestater 1.2 måske lige med undtagelsen af bunden ved rock, men sådan er det jo...

Jeg kigget på - og i de to første tilfælde lyttet på - følgende modeller (i ikke-prioriteret rækkefølge):

B&W 803s

Helicon 400

Vienna BCG

Sonus Faber GPC

Min hovedbekymring er om de kan spille fornuftigt sammen med mit rør anlæg, som kun er på 2x32w, men dog meget strømstærk. (Ear Yoshino 861 effekt og EAR Yoshino 864 forf.)

Højtalerne skal placeres i en ende af min stue som i sig selv udgør ca. 17 kvm, og de vil ikke blive placeret med front mod resten af stuen. Der skal spilles klassisk, jazz, rock på dem - og gerne med mere bund end magnestaterne, men uden at give afkald på klarheden og rummet omkring vokalerne, som de klarer så smukt. 

Håber på lidt gode input selv om jeg godt ved mit spørgsmål i høj grad er variationer over et tema og ikke mindst omhandler mine egne ører , men det kunne jo være, at der var nogle dyrtkøbte? erfaringer med de ovenstående modeller.

bedste sommer hilsner, Maxus

Hej Maxus,

Jeg har haft Sonus Faberen i min egen stue i ca. en måned og blev aldrig glad for den. Min svoger har VA BCG og den er altså imponerende. Rigtig god bas! De to andre kender jeg ikke. Jeg ville ikke være bange for 2x32w i en 17 m2 stue. Der skal ikke så meget til....

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med den gode gamle Dali Grand Diva  Jeg har desværre ikke hørt nogle af de andre du nævner, men jeg er vild pjattet med udseendet af Helicon 400  Jeg tror bare du kan få problemer med stående bas bølger med dem. Men prøv det af. Det er det bedste.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Eller kunne du nøjes med at købe 2 subwoofere? Her tænker jeg måske på de Velodyne med rumkorrektion. Er det ikke det de har? Jeg ved ikke om det ville holde, men måske det var værd at prøve?

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

syndes helt klart Sonus Faber

hvis det skal være en af dem

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:

syndes helt klart Sonus Faber

hvis det skal være en af dem

Men har de ikke en led drifteffekt/impedanskurve?

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

kan ik lige huske hvordan det er med SF, men de ander mener jeg ik vil være et godt valg til en rør amp på 32 watt.

Måske skulle der kigges på nogle  Elektrostater

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Du mangler da lige at ligge øre til Audio note! De slå alle de 4 du selv nævner, du har hørt på. De kan snildt trækkes af dine rør bamser.

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

så kunne man lige så godt købe en Snell E

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Audio Note skulle virkelig kunne noget med rør og mon ikke de så også kan lave højttalerne der til... tag en tur forbi Audio Consult på frederiksberg de har alt det du kunne ønske dig af rør og højttaler der til...

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Men dem du nævner tror jeg altså er for store til en stue på 17kvm. vil næsten æde min gamle hat på du vil komme ud i noget ubehalig buller i bassen... pga lydbølgerne vil resunere i det lille rum med sådan nogen stor højttaler... ved 803 ikke rådes til et rum på mindre end ca. 25kvm. for yde sit maximale... men det bedste du kan gøre er låne dem med hjem og høre hvad der passe bedst til dine øre... bare husk stort ikke altid = godt i mindre rum.... vil næsten sige du vil få beder lyd ved f.eks N805-804 fra B&W og Helicon 300 fra Dali... men det er nok en smags sag... held og lykke

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej Maxus...

På 17 kvm vil jeg ikke anbefale Helicon 400, men i stedet Helicon 300... og jeg taler af bitter erfaring.. min stue er også 17 kvm, og jeg har Helicon 400.. Det ser heldigvis ud til, at jeg inden for det næste halve år flytter sammen med kæresten, som har et hus med en større stue

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

Maxus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for de gode input - der bliver lidt at tænke over (og ikke mindst lytte efter).

Nu er det ikke sådan at min samlede stue kun er 17 m2, men den "længe" hvor lyttepositionen er udgør de ca. 17. m2. Ved ikke om det gør nogen forskel?

Anyway er kommet til den konklusion, at jeg må have udvalgte højtalere hjem på prøve, så jeg kan tjekke for bas-bølger og what not

Held og lykke til Jan med både samflytningen og den større stue

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Måske en ide også at tilføje Martin Logan til must-hear-listen..

Mvh
MikeAalb

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Maxus.

Hvis du er glad for dine magnestater, er muligheden for en Velodyne i DD-serien ikke at forkaste!
Disse kan 100% implementeres i din stue og dine højttalere.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes