Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Pre-out på Marantz SR-7500 - Hjælp ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Min bror købte en Marantz SR-7500 Surround receiver (Tapeconnection) for noget tid siden. Nu skulle jeg så hjælpe ham med at få den sat op men er rendt ind i et problem.

Han vil gerne undvære at have en center højttaler hængende, og vil derfor bruge TV'ets (42PV60) højttalere som center. Det burde jo godt kunne lade sig gøre, ved at koble center pre-out fra receiveren til TV'ets audio indgang. Det har vi så forsøgt, dog uden held. Der kommer ingen center lyd gennem TV'et.

Jeg har gennemlæst manualen forfra og bagfra indtil flere gange uden at kunne finde noget hjælp. Er der en speciel indstilling som skal aktiveres i receiveren for at den kører center lyden gennem pre-out?

Setup er
- Marantz DV-7500 afspiller
- Marantz SR-7500 A/V receiver
- Panasonic 42PV60 TV

Afspilleren er forbundet med et digital coax kabel til receiveren.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hmmm, det lyder lidt underligt at der ikke kommer lyd ud på den måde. Det eneste jeg kunne forestille mig er galt, er en indstilling i TV'et. Hvis det nu kører på kanal f.eks. AV1, så er det jo ikke sikkert den lydindgang er konfigureret i TV'et til at modtage lyd på lige netop den kanal. Lydindgange er vel for det meste fast forbundne med en bestemt kanal på TV'et?

Har i sat det ene jack-stik fra recieveren op i højre eller venstre kanal på TV'et?

Der er en anden mulighed også. Har selv en SR8500 og OSD menuerne er nøjagtigt de samme som på SR7500'eren. Der er en mulighed under "Speaker setup" at sætte den til kun at have 2 højttalere tilsluttet, hvilket også resulterer i, at den slår pre-outs fra på center og bagkanaler sammen med forstærkerkredsløbene. Denne mulighed falder dog til jorden hvis, der kommer lyd ud af baghøjttalerne. Så er recieveren sat til at have 5 højttalere tilsluttet.

Mvh Jannik

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Uden at jeg kender de konkrete produkter ville jeg umiddelbart nærmere gætte på, at det er en indstilling i tv'et, der skal til for at få den til at spille
hvad der kommer ind af audio-indgangen (der er tale om en phono-indgang og ikke en højttalerindgang, vel? for hvis det er det sidste, skal du jo
ikke bruge pre-out, men højttalerterminalen til center)

Hvis det er en phonoindgang kan du jo som test prøve at sætte noget andet til, fx en cd-afspiller, for at se om der er hul igennem

Med mindre receiveren decideret er sat op til at køre uden center, så burde det ikke kræve en specielt indstilling at aktivere pre-outs.

Lyder ellers som et fedt anlæg, held og lykke med det.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Det er slet ikke sikkert at højttalerne i fjernsynet er beregnet til at blive brugt som center, men hvis de er burde der stå i manualen hvordan det skal tilsluttes.

Under alle omstændigheder vil det typisk ikke være en særlig god løsning. Højttalerne i de fleste fladskærme er ikke specielt gode og de vil slet ikke matche hvad han ellers har.

Hvis han ikke vil have en centerhøjttaler, så slå center fra på receiveren, den bør have en eller anden form for phantom-center funktion, der sandsynligvis vil give et meget bedre resultat.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige svar alle tre!..

Det er forbundet med phono kabler. Jeg fik lavet et med ét stik i den ene ende (til forstærker enden) og to stik i den anden ende (til TV'et), så det er forbundet til både left og right.

Der kommer lyd ud af baghøjttalerne så det kan heller ikke være det som er indstillet forkert.

Det kan self. være AV kanalen som er et problem, altså at TV'et ikke kan modtage lyd ind på den AV kanal. Det er HDMI indgangen den kører over, og HDMI bærer jo også lyd så det kan self. godt være at de har valgt ikke at aktivere audio indgangen på den AV kanal.

Jeg prøver at smide en CD afspiller til og se om der kommer noget igennem der!

Igen, mange tak for tilbagemeldingerne til jer alle!

Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes