Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Råd til køb af Pladespiller.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er i den sidste til blevet ret varm på at købe en pladespiller..... Tænker på at købe brugt måske B&O... Jeg har følgende anlæg: Cambridge 540R uden phonofor. Og nogle dali concept højt. Hvad vil "passe" til dette anlæg? Og måske noget med indbygget riaa? Har kigget lidt på Denon DP-300F. Men som sage noget brugt B&O kunne jeg også godt tænke mig.... Håber der er nogle der kan hjælpe mig.... På forhånd tak  
Til top Vis clauskok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskok

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.

Hvorfor B&O om jeg må spørge? Er det vigtigt hvordan den ser ud?

Ellers ville jeg nok anbefale noget andet som f.eks. Rega, Thorens, Luxman og Systemdek.

Læg dertil en billig RIAA fra f.eks. NAD eller Pro-ject og en god starter PU og du er godt kørende.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil egentlig ikke anbefale B&O når det kommer til pladespillere. Jeg har købt en beogram 3000 til en tusse via en ven, men den bliver pure spillet i gulvet af en Technincs SL-3200, som jeg gav 110 kroner for på QXL.dk - med to pickups vel at mærke. Ydermere er det urimeligt svært at skaffe pickups til B&O (i hvert fald hvis man ikke bor på strandvejen - se bare soundsmith's priser!).

EDIT: Og som en anden tråd herinde mere end antyder, kan det sagtens betale sig at købe brugt - så hold du endelig fast i den idé

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Starter PU hvad er det er ikke så meget nede med udstyret.....
Er der ikke nogle udemærkede pladespillere med indbygget riaa måske..?
Tak Sveske og Krenzler...

Til top Vis clauskok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskok

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

PU = pick-up.

Når jeg siger starter PU så mener jeg bare en god billig pick-up til at starte med som du altid kan skifte ud med noget bedre når du får råd.

Den Denon du nævner koster jo 2600,- så jeg regner med at det svarer til dit budget.

NAD har en udmærket RIAA på programmet til 600,-

NAD PP2

Så har du 2000,- tilbage til pladespiller og PU. Hvis du køber pladespilleren brugt kan du godt få noget der er rigtigt hæderligt. Der er masser af muligheder her på siden og hos dba.dk. Her er nogle muligheder:

STD 305/ADC ALT-1/Ortofon OM20

Thorens TD 320 Mk II

Begge er konstrueret på en sådan måde at selve pladetallerkenen og armbasen er afkoblet fra resten af pladespilleren via nogle justérbare fjedre. Dette er gjort for at gøre pladespilleren mindre følsom over for udefrakommende vibrationer men kræver så også at brugeren (dig) bruger noget tid på at justere disse fjedre optimalt før end pladespilleren kan yde sit bedste.

Her kan du læse lidt om STD:

Willbewill's STD site

Her kan du læse lidt om Thorens (godt nok på tysk):

Thorens-Info.de

Hvis du får brug for en billig PU til omkring 500,- så er der flere udmærkede bud fra bla. Ortofon, Tekni-Fi, Audio Technica og Shure.

Hvis du hellere vil have en pladespiller der er lidt nemmere at gå til og som ikke kræver justering af fjedre så kunne en Rega (Planar 2/Planar3 eller P2/P3) være en mulighed. Dem kan du altid finde til salg hos dba.dk.

Der er nogle ting du skal være opmærksom på:

Hvis sælger ikke bor i nærheden af dig så skal du sikre dig at han forstår at pakke pladespilleren på en forsvarlig måde. Det kan godt tænkes at drivremmen trænger til at blive udskiftet med en ny. Motoren og centerlejet skal fungere støjfrit. Pladespilleren skal kunne komme op i hastighed og holde den korrekte hastighed uden problemer. Lejerne i tonearmen skal være fri for slør. Hvis der følger en brugt PU med skal du kun bruge denne sålænge at den ikke er opbrugt/udtjent.

Hvis det skal være nyt så har hi-fi klubben f.eks. en NAD C555 til 3000,- som i bund og grund svarer til en Rega Planar 2.

NAD C555

Det er måske lidt over dit budget? (3600,- inkl. RIAA) Den PU der følger med er ikke det helt store og bør nok udskiftes med noget bedre på et tidspunkt.

Her er en dansk side hvor du kan læse lidt om pladespilleren generelt:

soundimage.dk

Her er en amerikansk side hvor du kan læse om de forskellige mærker og downloade manualer og andet godt:

The Vinyl Engine

Husk at en pladespiller for at skulle kunne yde sit bedste helst skal op og hænge på en hylde på væggen.

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Du kan gå på loppemarked og skaffe en brukt Dual i 1200-serien. De spiller bedre enn Rega P2/P3 f.eks.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=372
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

De forskellige Dual modeller kan ses her:

Dual

Dual lavede også modeller med mellemhjulsdrift dengang. Dem med "tung" tallerken er vel at foretrække?

Jeg er dog ikke så sikker på kvaliteten af centerlejet i forhold til f.eks. Thorens, Garrard og andre...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes