| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I næste uge flytter jeg mit anlæg til mit kommende hjemsted. Her har jeg et rum på 15 kvadratmeter, 5 x 3 meter. Væggene er af træ, gulvet er beton med gulvtæppe, og loftet er brædder.
Indtil nu har jeg haft mine VA BCG i en ret stor stue, men i mit nye lytterum vil de måske være for voldsomme - mange har nævnt at de skal have plads. Det skal dog prøves først, men jeg er måske nødt til at nedskalere til en stander-højttaler. Og så er spørgsmålet bare: Hvilken?
Jeg skal kunne bytte lige over med BCG, enten fysisk eller prismæssigt. Umiddelbart er jeg mest tilhænger af Aurum Cantus Volla, eller måske Leisure 2SE eller 3SE.
Dali Coupé har egentlig altid lidt været en drømmehøjttaler, men nu er den blevet så gammel at jeg er lidt i tvivl om de er pengene værd, dvs. de godt 6.000 kr. som de fleste efterspørger. Der er jo sket fremskridt, de er vel også lidt slidte, og 6.000 er i hvert fald halv pris eller endda noget over hvis man har købt dem til 9.000 da de kom frem - meget for en så gammel højttaler.
Nogen der har kommentarer til ovenstående, eller andre idéer?
Højttalerne skal trækkes af en JJ 828 rørforstærker, en stærk sag på 70 watt.
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mulighed var da osse Dali Helicon 300? De spiller ned til 37 Hz, så der er faktisk ret god bund i dem. Har selv spillet med dem i en stue på lige over 20 kvm.......og det gjorde de sgu ret godt.... 
Også lyder de fantastisk med netop rør, spillede med nogle 40 watts OVC monoblokke......og det spillede sgu bare..... 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
En mulighed var da osse Dali Helicon 300? De spiller ned til 37 Hz, så der er faktisk ret god bund i dem. Har selv spillet med dem i en stue på lige over 20 kvm.......og det gjorde de sgu ret godt....  |
|
|
Oh ja, også en mulighed. Rent nedover har jeg mulighed for at kombinere med en Infinity Kappa Sub jeg har stående, her er der jo mulighed for at tilpasse bassen til rummet. Og da vil det nok være bedst med en stander-højttaler der går pænt langt ned, så subben ikke skal spille alt for højt op i frekvenserne.
Jeg glemte også Sonus Faber, de ser også lækre ud.
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan de ikke spille nær samme bas som dine VA BCG, men tror alligevel du ville blive overrasket over et sæt Helicon 300. Jeg havde lytteaften med nogle stykker herinde fra, og de fleste troede næsten jeg havde en skjult sub et sted....!!!
Og ja, Sonus Faber er da bestemt osse en mulighed, de ser osse ret lækre ud..... 
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor prøver du ikke først og ser, hvordan dine VA opfører sig i dit nye hjem. Alternativ kan du jo putte noget stof i basportene bag på for at neddrosle bassen. Det ville da være synd at sælge dine lækre speakers.....
Lars
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt dem (altså Helicon 300) i et rum der ligner dit nye rigtig meget, mener det var 5.5*3. De lød rigtig godt på tværs i rummet ... så det.
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
En virtuel bajer på du ikke får dem til at lyde fornuftigt på 15kvm - men ok, folk herinde kan jo ofte på 4*15 tommer til at fungere 100% på 2kvm, bare kablet hedder Nordost eller et eller andet pis de nu måtte finde på i deres brandert. Du skal nok bare sætte 2 af de legetøjs mus på dem og smække noget vassago grej på så kører bussen - helt uden om fysikkens love!
Og så kan vi tage en gættekonkurrence med dine nye højttalere - husk at nævne hvor de er fra, ellers bortfalder rabatten!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
| Hvorfor prøver du ikke først og ser, hvordan dine VA opfører sig i dit nye hjem. |
|
|
Det har jeg da også tænkt mig, hvilket jeg også skrev i den oprindelige post.
lars37 skrev:
| Alternativ kan du jo putte noget stof i basportene bag på for at neddrosle bassen. Det ville da være synd at sælge dine lækre speakers..... |
|
|
Jeg er også spændt på om Kappa Sub'en kan gøre noget... Den kan jo equalizes, måske den oven i købet kan trække fra / regulere i det sammenlagte regnskab 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
| Jeg har hørt dem (altså Helicon 300) i et rum der ligner dit nye rigtig meget, mener det var 5.5*3. De lød rigtig godt på tværs i rummet ... så det. |
|
|
Der er ingen tvivl om at jeg vil spille på langs, der skal også være plads til en bio inden længe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mammon skrev:
| En virtuel bajer på du ikke får dem til at lyde fornuftigt på 15kvm - men ok, folk herinde kan jo ofte på 4*15 tommer til at fungere 100% på 2kvm, bare kablet hedder Nordost eller et eller andet pis de nu måtte finde på i deres brandert. Du skal nok bare sætte 2 af de legetøjs mus på dem og smække noget vassago grej på så kører bussen - helt uden om fysikkens love!
Og så kan vi tage en gættekonkurrence med dine nye højttalere - husk at nævne hvor de er fra, ellers bortfalder rabatten! |
|
|
Faktisk har jeg to af de "legetøjsmus", men de, sammen med højttalerne, er også det eneste der er hentet hos Jensen.
Hvorfor nu igen denne opblussen af fjendtlighed? Vassagohifi fører en del interessante mærker, og hvis jeg falder for nogen af dem køber jeg da der igen, ellers ikke. Min JJ 828 er faktisk en anbefaling fra Jensen, selv om den ikke er købt der, og den er jeg rigtig glad for. Indtil videre har jeg kun haft glæde af den person, mens andre har skuffet mig.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det kan lade sig gøre, så prøv begge opstillinger (langs/tværs). Der kan være ganske store forskelle, både positivt og negativt. Vil i øvrigt også gerne anbefale Dali Helicon 300 og Grand Coupé. Eller nogle af Avance's gode standermodeller, DANA eller Magnum Signature feks. De spiller også godt.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg tilbage fra ferie inkl. opstilling af BCG'erne i rummet på 15 kvm. Og det gik faktisk ganske godt, der er ingen problemer med for meget bas, tværtimod næsten...
Ifølge Cardas-metoden ( http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_ id=26&pagestring=Room+Setup ) skulle højttalerne placeres 134 cm fra bagvæggen, og med det som udgangspunkt prøvede jeg at rykke lidt frem og tilbage, men de 134 cm virkede som en fin løsning, også afstanden mellem højttalere og lænestol taget i betragtning. Afstanden til sidevæggene blev så ca. 50 cm til enhedernes centrum, hvilket virker som et godt kompromis mellem afstand til væg og lydbilledets bredde (ca. 200 cm).
Jeg har endda taget min Infinity Kappa sub i brug, med indmåling og afskæring opefter ved 55 Hz (laveste mulige afskæring) giver det et lækkert tilskud af bas uden at overdrive.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
134 cm fra bagvæggen lyder af meget for BCG men hvad ved jeg.
Held og lykke med finjusteringen
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
| 134 cm fra bagvæggen lyder af meget for BCG men hvad ved jeg. |
|
|
Tidligere kørte jeg vist med nogenlunde det samme, uden at jeg havde anvendt Cardas-metoden. Det hænger jo uhjælpeligt meget sammen med hvor man sidder og samspillet med resten af rummet. Nu brugte jeg så lige Cardas-metoden som retningsvisende, og de 134 cm passer egentlig ganske godt med rummets layout, dvs. at jeg kan komme bagom højttalerne hvor der er et skab osv., og så kan sub'en hjælpe til samtidig med at den giver lidt mere dybde.
jkjaers skrev:
| Held og lykke med finjusteringen |
|
|
Tak. Nu vil jeg i første omgang vænne mig lidt til opstillingen, så jeg har en bedre fornemmelse af eventuelle ændringer. En rykning lidt bagud kunne måske være formålstjenlig når hjemmebio'en også skal finde indpas i det lille rum.
|
| Til top |
|
| |