Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Quad ESL 63 - standere eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af et par Quad SL 63, og har gennem et par år benyttet et par hjemmesnedkererede smedejerns-stands ( den forrige ejers kreation). Jeg er egentlig ganske tilfreds men kunne godt tænke mig at hive lidt mere bas ud af dem - men stiller jeg dem direkte på gulvet, synes jeg at gulvet spiller lidt for meget med.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre fra ejere (evt. tidligere) af Quads og deres erfaringer med stands eller ej, samt evt. forslag til løsning af problemet.

Jeeg kan desværre ikke finde ud af at få billedet af mine stands med i indlægget her...

Mvh. Jesper
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Har selv spillet på ESL63

Et sæt Arcicci stands strammer hele lydbilledet gevaldigt op og giver strammere (dygere) bas, fordi hele konstruktionen bliver bedre afstivet. Et must hvis du spørger mig

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Jeg er den lykkelige ejer af et par Quad SL 63, og har gennem et par år benyttet et par hjemmesnedkererede smedejerns-stands ( den forrige ejers kreation). Jeg er egentlig ganske tilfreds men kunne godt tænke mig at hive lidt mere bas ud af dem - men stiller jeg dem direkte på gulvet, synes jeg at gulvet spiller lidt for meget med. Har du prøvet at eksperimentere med placeringen af HT?

Det er jo dipoler, så bas outputtet kan jo nærmest blive helt "kortsluttet" ved forkert placering...

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre fra ejere (evt. tidligere) af Quads og deres erfaringer med stands eller ej, samt evt. forslag til løsning af problemet.

Jeeg kan desværre ikke finde ud af at få billedet af mine stands med i indlægget her... Det er fordi at det ikke er alle tråde, hvor du kan uploade billeder. Se her: http://www.hifi4all.dk/forum/default.asp?C=1 Alternativt kan du uploade andre steder (der findes en del sider, hvor dette kan gøres på http://www.peecee.dk og så linke her til vha  eller

Mvh. Jesper

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jep, kom med nogle billeder - så kan vi da se om de er opbyggede som Arcicis?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Har selv for år tilbage haft et sæt ELS 63 i cirka 10 år. Disse var dog med de originale standere og ikke Arcici. Det er et must at den bliver løftet op i lyttehøjde, da den klart kommer til at lyde bedre. Et sæt Arcici er nok det bedste du kan byde den. Derudover er der et par tweaks som kan forbedre lyden markant: Fjernelse af metalgitrene. Udskiftning af højtalerbøs. Udskiftning af den store guldfarvede 1R5 ohms modstand, som sidder i bunden, til noget bedre, evt. Danotherm. Fjernelse af dc led, eller udskiftning til bedre. Alle disse tweaks udførte jeg selv uden problemer.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

arcici stands og et sæt subwoofere med tilhørende filtrering af bassen,er det bedste du kan gøre for els 63.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Tak Tak - ingen der har været glad for at køre dem uden standere?

Jeg prøver at gøre mine standere lidt tungere i det, og så at spænde højttalerne fast til stands med nogle nylonremme - jeg skal dog lige have fundet nogle...

Jesper
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

arcici stands og et sæt subwoofere med tilhørende filtrering af bassen,er det bedste du kan gøre for els 63.

mvh/slowon

Lige præcis. Finske Gradient lavede iøvrigt engang et sæt subwoofere/basmoduler, som fungerede som stands, da man simpelthen satte ELS 63´eren ovenpå. Krævede dog separat effektforstærker.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Mine Arcici var fyldt med blyhagl hvilket gjorde dem temmeligt "døde" - resultatet udeblev ikke

Jeg forsøgte mig også med et aktivt delefilter(Ekstra effektforstærker) samt to stk IMF transmissionslinier til bassen (ordentlige lokummer/køleskabe) ... det gav fylden, men jeg vendte dog tilbage til opstillingen med Arcicierne

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Har selv for år tilbage haft et sæt ELS 63 i cirka 10 år. Disse var dog med de originale standere og ikke Arcici. Det er et must at den bliver løftet op i lyttehøjde, da den klart kommer til at lyde bedre. Et sæt Arcici er nok det bedste du kan byde den. Derudover er der et par tweaks som kan forbedre lyden markant: Fjernelse af metalgitrene. Udskiftning af højtalerbøs. Udskiftning af den store guldfarvede 1R5 ohms modstand, som sidder i bunden, til noget bedre, evt. Danotherm. Fjernelse af dc led, eller udskiftning til bedre. Alle disse tweaks udførte jeg selv uden problemer.

hej Frank

du nævner at du fjernede dc led, er det ikke en del af sikkerheds kredsløbet, eller?

er i gang med noget af det samme men vil da gerne være sikker på hvad jeg roder med.

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Modstanden og kondensatoren som sidder i parr. er ikke et DC filter, men derimod et filter der skal dæmpe den dybeste bund med hvad der faktisk er mindre end 1dB, ved at springe dette filter over kan der opnås såvel større transperens i hele ELS63's arbejdsområde og ydermere bevirker den mindre serie modstand større kontrol af bassen faktisk helt op i mellemtone området, det bedste der kan gøres er som forslået at udskifte 1.5Ohm modstand og kondensatoren til bedre typer ..., eks vil 2x 100µF bipolær el-lyt + 1 stk. 2.2µF alle tre konder er koblet i parr. være det som kan bruges, grunden til at jeg ikke rask væk forslår en stor polypropylene kond. er at de er for fysisk store til at kunne presses ind i "foden"

Min erfaring med ELS63 siger mig at i praksis er den mest effektive mod. er også at tilføje en kraftig afbryder over de komponenterne (evt. sikringen) så de valgtfrit kan springes over i signalvejen..., om du så også vil vælge at spinge smeltesikringen over med omskifteren er et spøgsmål om hvor meget en hardcore tweaker du er    

Diagram på elektronikken finder du her:

http://www.quadesl.com/schematics/quad63_schematic.gif

hvis du primært vil køre uden filter så kan det være smart at sørger for at wire forbindelserne sådan at 1.5Ohm modstanden (og dermed også konden) altid er i forbindelse med triac'en ..., for det er jo langt fra alle forstærkere som kan lide at blive kortsluttet direkte til stel

det gøres i praksis ved i stedet for at benytte en omskifter så benyttes der tre terminaler

+ normal/+ bypass og negativ terminal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes