Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lednings helvede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej :-)

Da vi her d. 1/8 flytter i ny lejlighed har vi købt en masse ny elektronik som vi skal have forbundet. Jeg har desværre fuldstændigt mistet overblikket over præcis hvilke type ledninger jeg skal ud og have fat i, for at have det hele klar til dagen.

Jeg håber derfor meget på at i vil give et bud på hvordan jeg forbinder alt sammen bedst muligt, samt hvilke type ledninger jeg skal have, og hvilke stik der skal være på.

Følgende udstyr skal forbindes:

TV: JVC HD-56ZR7

Receiver: JVC RX-D701

DVD/HDD: JVC DR-MH300

Højtalere: KEF 2005.2

Selector: TDC's SAGEM 60

Computer: Grafikkort: ATI Radeon X800 PE, Lydkort: SB Audigy 2 Value

Det skulle være det hele. Som i kan se skal jeg bruge en del ledninger, men håber på jeg kan holde det under 1500-2000 kr.

Vi ser tit Film / serier fra computeren, og ønsker hvis muligt HD kvalitet herfra, samt fuld surround.

Vi håber virkeligt, at der er nogle her der har nok styr på hvilke ledninger der skal bruges.

Vh.

Dennis og Laila

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg fik en aftale med min bankrådgiver.
Han tændte en cigar og frygtede det værste.
Så spørger jeg ham om et lån på 100.000
Hvad er formålet med lånet, siger han så,
Jo jeg har planlagt at anskaffe et sæt kabler
til mit stereo-anlæg, får jeg fremmumlet.

"Han fik et hjerteanfald"

Morale lav dem selv, og spar din bankrådgiver. 

Start på dette link :

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Må desværre indrømme at det link gjorde mig endnu mere forvirret..hehe.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du er gået for hurtigt igennem, og der er da også meget DIN. Men der er også dette link, hvor du selv arbejder dig frem til svarene på dit spørgsmål.

God fornøjelse.

Connection Wizard - Kabel Guide

Den hurtigste vej til det rigtige kabel.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Jeg fik en aftale med min bankrådgiver.
Han tændte en cigar og frygtede det værste.
Så spørger jeg ham om et lån på 100.000
Hvad er formålet med lånet, siger han så,
Jo jeg har planlagt at anskaffe et sæt kabler
til mit stereo-anlæg, får jeg fremmumlet.

"Han fik et hjerteanfald"

Morale lav dem selv, og spar din bankrådgiver. 

Start på dette link :

Du er en modig mand må man sige, pas på med den slags, det kan resulterere i en dom for uagtsom manddrab

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jaa, der står hvilke kabler man evt kan bruge når man har indtastet enheder ind.

Men da det ikke altid er nødvendigt med kabler fra alle enheder og til alle enheder, så er der vel en del kabler man ikke behøver. Derfor leder jeg efter noget hjælp til hvilken forbindelser der skal være hvorfra og hvortil.

F.eks. går jeg ikke ud fra at jeg behøver at have HDMI fra HDD optager til TV, hvis jeg allerede har HDMI fra HDD optager -> Receiver og Receiver -> TV.

Eller om det er nødvendigt med Antenne stik til TV'et når antennestikket sidder i HDD optageren der jo har HDMI til TV.

osv osv...

Det hjælper linket ikke meget på.

Desuden, hvis jeg allerede vidste hvilke stik jeg ville bruge (som man skal vælge i samme guide), ville jeg ikke bruge guiden.

Men takker da for forsøget.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Du kunne smutte en tur ned til en radio/tv forhandler med listen over udstyr. De skal nok kunne hjælpe dig, er jeg sikker på.

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

TV: JVC HD-56ZR7:

Antennekabel
http://www.av-connection.dk/?GroupID=73&ClassID=6

Receiver: JVC RX-D701:

Højtt. kabler
El kabel ? det gas..

DVD/HDD: JVC DR-MH300:

Digital kabel Optisk/Coaxial til forstærker.
http://www.av-connection.dk/?GroupID=75&ClassID=4
HDMI (hvis muligt) eller Scart (RGB)/Component til tv. (evt. via forstærker hvis muligt)
http://www.av-connection.dk/?GroupID=74&ClassID=308

Højtalere: KEF 2005.2:

Tilslut højtt. kabler her .. doh
(red. det gas)

Selector: TDC's SAGEM 60:

Scart kabel (RGB) til tv.
http://www.av-connection.dk/?GroupID=73&ClassID=1
Mini jack -> Coax for digital lyd til forstærker.
http://www.av-connection.dk/?HierachyID=39

Computer: Grafikkort: ATI Radeon X800 PE, Lydkort: SB Audigy 2 Value:

GFX - DVI -> HDMI
http://www.av-connection.dk/?GroupID=74&ClassID=167
Lydkort - kabel til SB.
http://www.av-connection.dk/?HierachyID=433

Skal ikke direkte ses som en indkøbsliste. Peger bare på hvad der evt. skal/kan bruges.
Havde ikke andet at lave. Er skrevet uden at kontrollere produkternes indgange .. figure it out
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for buddene. Jeg har dog lige nogle spørgsmål til dem:

Til Thunder:

Lydkortet har vist ikke sådan en udgang, eller hvordan ? Link til lydkortet her: http://www.creative.com/products/product.asp?category=1& subcategory=205&product=10653

Jeg kan ikke tyde på billedet om der skulle være en sådan udgang.

Det er måske mere sådanne her jeg skal have fat i ? http://www.creative.com/products/product.asp?category=1& subcategory=16&product=14309

Men kan ikke rigtig se hvor på Receiveren at disse 2 typer kabler skal sættes til henne. Billedet af receiver tilslutninger her: http://www.recordere.dk/pictures/gallery.asp?action=viewimag e&categoryid=274&text=&imageid=1242&box=& ; ;shownew=

Andet:

Er det nødvendigt med Antenne Kabler imellem disse ?:

Selector -> HDD, HDD-> TV

Eller er det nok med HDD'en, og så HDMI fra HDD til Receiver, og videre til TV ? eller overfører HDMI ikke antennesignal ?

Og på samme måde, er det så nødvendigt med Scart HDD -> TV, når jeg har HDMI HDD -> Receiver -> TV ?

Hvilke højtaler kabler bør jeg benytte ? 10kr meteren, eller skal man op på 20kr ? Samme type ledning til alle højtalere inkl. Sub ?

Bajads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2005
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Man overføre det hele via HDMI, dog kan der blive noget med at alle enheder skal stå tændt. Det kunne jo tænkes at man kunne skulle bruge Selector og TV. Er din sub aktiv eller pasiv? Hvis den er Pasiv bruger du højttaler kabel, er den aktiv bruger du coax.

Husk at tjek dine priser på pricerunner.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

psico skrev:

Lydkortet har vist ikke sådan en udgang, eller hvordan ? Link til lydkortet her: http://www.creative.com/products/product.asp?category=1& subcategory=205&product=10653

Jo lydkortet har digitaludgang. Du må lige have manualen frem. Du skal kigge efter SPDIF (Sony Philips Digital Interfaced)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jo lydkortet har digitaludgang. Du må lige have manualen frem. Du skal kigge efter SPDIF (Sony Philips Digital Interfaced)

Ifølge specifications på lydkortet kan den udgang kun bruges hvis man dertil slutter en "Digital I/O module". Har ikke set disse i Danmark.

Hvis den kan findes et sted i lille DK, så bliver det jo så Optisk fra den til receiver (da receiver kun har 1 Coax indgang, der bliver brugt af HDD/DVD). Hvor langt kan disse Optiske ledninger trækkes ? PC'en står på kontoret, og der skal trækkes ind til Stuen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Du kan også trække et digitalt signal ud af en USB port. USB kabler kan du trække ca. 10 meter uden forstærker. Optisk også ca. 10 meter svjh. Disse fås fra 200 kr og opefter.

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det skal bruges til at få Digital surround lyd over til forstærkeren. Så tror ikke at jeg kan køre det via USB, da det vel skal ud igennem lydkortet, og ind i forstærkeren, og ingen af dem har USB ind (andet en trådløs, der ik kan trække 8 kanaler så vidt jeg ved).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

psico skrev:
Det skal bruges til at få Digital surround lyd over til forstærkeren. Så tror ikke at jeg kan køre det via USB, da det vel skal ud igennem lydkortet, og ind i forstærkeren, og ingen af dem har USB ind (andet en trådløs, der ik kan trække 8 kanaler så vidt jeg ved).

Det jeg nævner er et lydkort der får signal via USB og afleverer digital optisk eller coaxial i den anden ende via SPDIF standarden.

eksempelvis denneher: http://www.aage.dk/hjtest/prodimg.asp?prodno=34606

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Takker for buddet Kjeldsen, men så er det jo en hel del mere man skal ud og investere..hehe.

Jeg fandt forresten ud af en ting igår, der gjorde at jeg ikke fik noget søvn :-(

Mit nye TV har ikke DVI in. Det har : HDMI, Component (Y,Pb,Pr), S-Video, AV-in, D-Sub 15-pin RGB (XGA/VGA 60hz compatible).

Så hvordan pokker får jeg nu overført HDTV fra computeren ? Så vidt jeg har kunne søge på google (dog ikke mange hits) så er der stor uenighed omkring hvad der giver bedst signal.

- Nogle mener at hvis jeg bruger Ati's "HDTV Component Video Adapter"http://shop.ati.com/product.asp?sku=2766464 til at sætte i S-VHS stikket på grafikkortet vil dette give det bedste resultat (Det er ikke bare S-VHS -> Combonent, da  ATI åbenbart bruger dette stik til begge ting, da man ikke bare kan bruge et S-VHS adapter), det laver det om til Combonent der så kan tilsluttes TV'et. Der er mange på nettet, der mener at det giver bedre billede en DVI-DVI.

- Andre mener at jeg bør bruge http://shop.ati.com/product.asp?sku=2537967 DVI - Component. Men i ATI's manual for kortet bliver dette slet ikke nævnt som en mulighed, så ved ikke om kortet kun kan køre ud på S-VHS, og ikke DVI'en. Nogle der ved dette ?

- Tilsidst er der folk der mener at jeg børe køre VGA - VGA, da jeg ikke converterer signalet der. Men jeg mener ikke at dette er en mulighed da ATI heller ikke nævner noget om HDTV på denne måde.

Nogle der kan hjælpe ?

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

psico skrev:

Takker for buddet Kjeldsen, men så er det jo en hel del mere man skal ud og investere..hehe.
Jeg fandt forresten ud af en ting igår, der gjorde at jeg ikke fik noget søvn :-(

Mit nye TV har ikke DVI in. Det har : HDMI, Component (Y,Pb,Pr), S-Video, AV-in, D-Sub 15-pin RGB (XGA/VGA 60hz compatible).

Jamen det er meget simpelt. Stod allerede i mit indlæg :)

http://www.av-connection.dk/?GroupID=74&ClassID=167

DVI til HDMI. Der følger enda en forklaring med i linket, så den undlader jeg at poste her

Edit, husk lyden skal føres seperat da DVI ikke har mulighed for at overføre lyd som HDMI har, men det digitale billedsignal vil være nøjagtig det samme da det er samme standard (til bl.a. overførsel af HDTV om man vil).

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Takker Thunder.

men men men .-)   HDMI stikket i tv'et er optaget af HDMI fra HDD'en :-(

Så skal man evt. til at skifte HDMI stik hver gang vi skal se fra PC'en, slider det ikke på stikkene ?

Hmm.. da jeg har JVC's receiver 701', vil jeg så kunne køre DVI-HDMI fra pc'en af ind i Receiveren, og sende det fra receiveren til TV'et ? Isåfald kan jeg måske sætte HDMI'en fra HDD'en til receiveren også, da den har 2 HDMI indgange, og 1 udgang så vidt jeg husker. Men kan det på nogle måde virke i praktisk ?

Nogle der ved om ATI's x800 serie kan sende HDTV ud af DVI stikket ? I manualen står der at man skal bruge S-VHS stikket til HDTV. Manualen kan findes her: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894

Der står også at HDTV skal sættes til 640 x 480 60hz progresive eller 30hz Interlaced. Kan det være rigtigt at jeg kan få fuld udnyttelse af TV'ets 720p/1080i ved 640x480 ??? jeg syntes det lyder forkert et sted.

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

psico skrev:

Takker Thunder.

men men men .-)   HDMI stikket i tv'et er optaget af HDMI fra HDD'en :-(

Så skal man evt. til at skifte HDMI stik hver gang vi skal se fra PC'en, slider det ikke på stikkene ?

Hmm.. da jeg har JVC's receiver 701', vil jeg så kunne køre DVI-HDMI fra pc'en af ind i Receiveren, og sende det fra receiveren til TV'et ? Isåfald kan jeg måske sætte HDMI'en fra HDD'en til receiveren også, da den har 2 HDMI indgange, og 1 udgang så vidt jeg husker. Men kan det på nogle måde virke i praktisk ?

Nogle der ved om ATI's x800 serie kan sende HDTV ud af DVI stikket ? I manualen står der at man skal bruge S-VHS stikket til HDTV. Manualen kan findes her: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894

Der står også at HDTV skal sættes til 640 x 480 60hz progresive eller 30hz Interlaced. Kan det være rigtigt at jeg kan få fuld udnyttelse af TV'ets 720p/1080i ved 640x480 ??? jeg syntes det lyder forkert et sted.

Din receiver burde sagtens kunne virke som omskifter mellem HDMI stikkene (har set det billede af bagsiden du postede). Mener det er sådan at når du vælger lydkilde, f.eks. dvd, så burde receiveren skifte billedet samtidig.

Den opløsning du får via DVI udgangen på dit ATI, det er en opløsning du selv vælger i egenskaber for skærm på pc'en, som self. skal matche dit panels opløsning. Dvs. hvis dit panel (TV) har 1280x720(evt. 768), så sætter du bare grafikkort til den opløsning. Ved 1366x768 der skal man vidst sætte grafikkort til 1360x768? 1:1 Pixelmapping? læs: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&PN=1.

HDTV = 1280x720p eller 1980x1080i (sidst nævnte = nyere dyrere displays).

Glem det med S-video osv. når du har DVI udgang og HDMI i tv .. S-video er dybt underlegent format

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Takker igen. Det hjalp en del på forvirringen.

Bagpå receiveren over nr 2 HDMI input (nr 1 bliver brugt af HDD'en) står der "VHS (jbs)". Betyder det at inputet på en eller anden måde laver signalet om, og derved dårligere ? Hvis det virkede på samme måde som nr 1 input, så havde de vel ikke skrevet noget andet, eller ?

Håber virkeligt at ATI kortet sender HDTV ud til DVI stikket også, selvom de nævner man skal bruge S-VHS.

Vh. Dennis

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum