Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvorfor det egentlig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Min søn kom ind og spurgte "far hvordan kan det være cdér mister data med tiden?" Jeg er ham desværre svar skyldig omend jeg også har ladet mig det fortælle engang. Men er der nogle som kender forklaringen på dette "fænomen"?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har cd. skiver fra 85... de spiller fint!...........

Trod at når de begynder at miste data/ikke virke mere, så kan jeg sgu alligevel ikke høre noget mere...   (og så er cd. mediet sikkert også i mellemtiden afskaffet.)

(Jeg har iøvrigt også 6 - 7 år. gamle cd'r. skiver der ligeledes spiller fint!...)

Hvis det er noget der sker eller er sket, så tror jeg det må være på nogle ekstremt skod "udgivelser" / dårlige skiver... (som sagt jeg har ikke stødt på en eneset blandt mine 16000 stk. hvor af en anseelig mængde faktisk er fra 80'ne og "begyndelsen")

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Trod at når de begynder at miste data/ikke virke mere, så kan jeg sgu alligevel ikke høre noget mere...   (og så er cd. mediet sikkert også i mellemtiden afskaffet.)

(Jeg har iøvrigt også 6 - 7 år. gamle cd'r. skiver der ligeledes spiller fint!...)

Hvis det er noget der sker eller er sket, så tror jeg det må være på nogle ekstremt skod "udgivelser" / dårlige skiver... (som sagt jeg har ikke stødt på en eneset blandt mine 16000 stk. hvor af en anseelig mængde faktisk er fra 80'ne og "begyndelsen")

mvh.

WHAT?!?

Er du da gået fuldstændig fra forstanden. Hvor mange af de forskellige skiver hører du så stadig?

Nosferatu

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

mvh.

Oki mange tak for svaret, måske er det så bare en skrøne eller os forholder det sig anderledes med hjemme brændte skiver, hvilket jeg ikke ved om i øvrigt ikke kan se hvorfor det skulle...

Andre som har erfarringer mon?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:
miju skrev:

mvh.

WHAT?!?

Er du da gået fuldstændig fra forstanden. Hvor mange af de forskellige skiver hører du så stadig?

Nosferatu

Det enorme antal skyldes at jeg har spillet som Dj. de sidste 25 år. og har fået tilsendt mellem 25 og 35 cd. skiver om ugen siden slut 80'ne via promotion... (for små 1500 kr. om måneden i "kontingent" )

Det foruden de jeg køber for rundt regnet 1000 - 1500 kr. månedligt.

Har iøvrigt også godt 3000 vinyl skiver tilbage...  (har mistet omkring 5800 vinyl skiver ved en brand i 94)

Meget høre jeg sgu heller aldrig...

Men blandt selv de ældste skiver er der da en del jeg stadig høre nu og da..  (og ikke mindst bruger i jobbet)

mvh.

http://www.djz.dk/community/medlemsoversigt/omraade/12/

DJ.Mike-J.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
nosferatu89 skrev:
miju skrev:

mvh.

WHAT?!?

Nosferatu

Det enorme antal skyldes at jeg har spillet som Dj. de sidste 25 år. og har fået tilsendt mellem 25 og 35 cd. skiver om ugen siden slut 80'ne via promotion... (for små 1500 kr. om måneden i "kontingent" )

Det foruden de jeg køber for rundt regnet 1000 - 1500 kr. månedligt.

Har iøvrigt også godt 3000 vinyl skiver tilbage...  (har mistet omkring 5800 vinyl skiver ved en brand i 94)

Meget høre jeg sgu heller aldrig...

Men blandt selv de ældste skiver er der da en del jeg stadig høre nu og da..  (og ikke mindst bruger i jobbet)

mvh.

Hmm dig kunne jeg godt tænke mig at komme til "rave" ved, der er sikkkert rigtig meget spændende imellem *S*

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jeg mener problemet med datatab oftest opstår p.g.a. iltning af det informationsbærende lag i CD'en (aluminium for ikke-brændte CD'er og andet (guld i nogle) for de brændte CD-R). Denne iltning kan f.eks. opstå p.g.a. en kemisk reaktion med trykket på CD'ens overside, små (mikroskopiske) huller i CD'en, store temperatursvingninger eller produktionsfejl.

Der er skrevet et par udmærkede artikler om det her og her

Problemet er dog størst ved CD-R, mens købe CD'er ikke er så udsatte. Jeg tror dog ikke, der er grund til at være nervøs, hvis blot man behandler alle CD'er ordentligt, og ikke lader dem ligge og flyde uden cover - og slet ikke i direkte sollys, hvor ihvertfald CD-R kan "omkomme" i løbet af en dag.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Jeg mener problemet med datatab oftest opstår p.g.a. iltning af det informationsbærende lag i CD'en (aluminium for ikke-brændte CD'er og andet (guld i nogle) for de brændte CD-R). Denne iltning kan f.eks. opstå p.g.a. en kemisk reaktion med trykket på CD'ens overside, små (mikroskopiske) huller i CD'en, store temperatursvingninger eller produktionsfejl.

Der er skrevet et par udmærkede artikler om det her og her

Problemet er dog størst ved CD-R, mens købe CD'er ikke er så udsatte. Jeg tror dog ikke, der er grund til at være nervøs, hvis blot man behandler alle CD'er ordentligt, og ikke lader dem ligge og flyde uden cover - og slet ikke i direkte sollys, hvor ihvertfald CD-R kan "omkomme" i løbet af en dag.

M.V.H.
Søren

Hej Søren

Mange tak for dit uddybende svar og links. Samtidig med at sønnen har fået svar på sit spørgsmål, tolker jeg det sådan at du sagtens mener at jeg kan brænde mine musikfiler fra computeren ned på DVD+R skiver, for at tømme harddisken hvilket lyder rigtig godt (DVD skiver er valgt pga den større lager kapasitet)

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

<snip>
... at jeg kan brænde mine musikfiler fra computeren ned på DVD+R skiver, for at tømme harddisken hvilket lyder rigtig godt (DVD skiver er valgt pga den større lager kapasitet)

Ja, det mener jeg godt du kan, hvis du blot husker at checke at hver skive er brændt korrekt, og derefter en gang hvert år (eller måske hvert andet) laver en ny kopi af skiverne. På den måde skulle du være rimeligt garderet mod datatab
Husk iøvrigt også at opbevare backup-skiverne formuftigt (dvs. i cover ved stuetemperatur).

Dette gælder desuden også billederne fra digitalkameraet - Der er jo ikke længere negativer at falde tilbage på, hvis noget går galt
M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes