| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for vane at købe ekstra rør hjem når jeg mangler rør. Derfor lå der 10 ECC83 Sovtek ( fine low noise) i skuffen som er købt for nogle år siden. Jeg fik lyst til at prøve dem i testeren og til min skræk opdagede jeg at de målte som slidte rør. 0,4mA(1.2) stejlhed 0.8(1.6). I parantes det de skulle have været. Nuvel, de er jo nye og må derfor have emissionen i behold så måske ligger deres arbejdspunkt forkert .
Jeg prøver at regulere forspændingen til røret trækker 1,2mA. Og se det hjalp for nu kom stejlheden op på 1.8 . Hvad gør man så ? Det fungerer jo, men med en anden forspænding.
Jeg aflæser denne på testeren til 1.4V(2V). I de fleste koblinger bruges røret med en katodemodstand på1.5k= Iflg ohms lov ca 1.2mA ved 2V, men jeg skal bruge en anden som jeg udregner som 1,4/0,0012=1.1k. Der er ingen grund til at udskifte en bestående katodemodstand . Jeg udregner i stedet en parallel modstand. Den kan jo blot fjernes igen.
Jeg omregner til lednings evne for det kan lægge sammen og trække fra som man vil. Ny ønsket modstand 1,1k. Haves 1.5k. I ledningsevne 0.909 - 0.666=0.243 =4k (ledningsevne er reciprok værdi af modstands værdierne).
1.5k parallel med 4k. Sådan får jeg det nye rør til at fungere optimalt. Hvis man ikke gjorde dette ville røret forvrænge kraftigt og have lav forstærkning samt dårlig output swing. Det kan ikke være godt.
Hvad kan man lære af det. Nye tider = nye skikke. I gamle dage kunne man gå udfra at røret passede i data, men ikke dag. Og jeg gad nok vide hvor mange forstærkere derude som lider under forkerte rørdata. Det er nok mange. Mon det er derfor så mange kan høre forskel på rør for det er bestemt ikke kun Sovtek som lider af varierende data. Det kan jeg godt love jer med 100% sikkerhed
Med rørende hilsen
tube mania
|