| Forfatter |
|
moller Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejer ny Pick up til min Nottingham Analogue Horizon med Interspace arm, har et par stykker i kikkerten Dynavector DV-10x5, Denon DL 103 eller 103R ,budget ca 2k. Andre muligheder i den prisklasse, har K1 i øjeblikket, men vil gerne have en bedre top uden at miste spilleglæden og helst ikke for analytisk lyd. Vil de ovenævnte PUèr passe til den arm ?
Er helt Grøn mht. Pickup skift, hvad passer til hvad osv............
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har selv den glade ejer af en Denon DL-103, som jeg bruger sammen med en SME V. arm. Til prisen er den et kup. Jeg har også hørt en DL-103R, den har lidt bedre opløsning og dynamik, men er er til gengæld lidt mere lystklingende i toppen. Jeg kender desværre ikke din arm, så ved ikke om den passer til den?
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Moller, hejsa
Der er mange fine PU'er i 1-3K klassen. DL-105 havde jeg i kikkerten pga. prisen, men endte op med en Rondo Blue til lige over 3K, og den er jeg super tilfreds med. Kan man li' Ortofon lyden er Rondo Red til lige over 2,1K også en mulighed, den kan stort set det samme og er luftig, hurtig og stram på samme tid. Desværre kender jeg ikke Interspace armen, men mon ikke det går.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre er det nærmest helt umuligt at få nogle data fra Nottingham Analogue (ved de det selv?). Det lader ikke til at være noget der interesserer dem.
Hvilken RIAA (phono indgang) du har og hvilke evt. justeringsmuligheder den har ville være godt at vide. Hvis du vil have en low output MC pick-up vil det være en fordel (men ikke absolut nødvendighed) hvis din MC phono indgang har justérbar belastningsmodstand (load impedance).
En Denon DL-103 skulle (hvis den passer ind) gerne kvittere med en musikalsk og ikke udpræget hi-fi agtig spillestil. Toppen på standardmodellen er nok ikke den mest udstrakte men burde nok slå en Tekni-Fi K1. "R" modellen har som nævnt en mere detaljeret top men er også en hel del dyrere. Du kan også bestille en DL-103 med elliptisk nål (normalt er den konisk) hos PhonoPhono for 147€. Den skulle også have en mere udstrakt top.
10x5 er helt sikkert også et rigtigt godt bud. Hvis du bor i KBH kan du også tage et smut forbi Lydbutikken og lytte til en Grado Reference Platinum. Det er den mindste af træmodellerne og koster vist 2000,-kr. Så kan du jo høre den i samme setup som dit eller noget der ligger meget tæt op af. Grado kan godt være lidt kritisk i forhold til tonearme (fordi den i modsætning til de fleste andre PU'er er helt udæmpet) men i den rette sammenhæng skulle den spille rigtigt godt (meget musikalsk). Sikr dig at den ikke fejlsporer (forvrænger) i inder-rillerne ved krævende musik som dynamisk kvindestemme og/eller klaver.
Vær forberedt på at Lydbutikken folkene får et helt forkert udtryk i ansigtet hvis du nævner Denon. De kender vist også kun DL-110 og DL-160 som er meget anderledes i lyden end en DL-103. De er til gengæld ret glade for Dynavector.
Nottingham Analogue anbefaler selv Shelter pick-up'er. De er dog noget dyrere. Shelter pick-up'erne er vist ret stive i ophænget (lav nåle-eftergivenhed). Det samme gælder Denon DL-103 (9cu @ 10Hz). 10x5 ligger på 12cu. Grado'en som er en moving iron (5mV) ligger på 20cu. Tekni-Fi K1 har en kompliance på 18cu.
Generelt siger man at tunge tonearme (høj effektiv masse) fungerer bedst med pick-up'er med lav nåle-eftergivenhed og det omvendte gør sig selvfølgelig gældende med tonearme med lav eff. masse (høj kompliance).
Lav kompliance = ca. 10cu og mindre.
Medium kompliance = ca. 15cu.
Høj kompliance = ca. 20cu og mere.
Men som sagt så opgiver Nottingham Analogue ikke nogle data offentligt.
Hvilken RIAA har du?
DL-103 på eBay
|
| Til top |
|
| |
moller Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
tak til Krenzler, for et fremragende og lærerigt indlæg, jeg spiller gennem en Trichord Dino,men det kunne da godt være man skulle kontakte lydbutikken.
Rene
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rene.
Din Dino har vist alle de justeringsmuligheder man kan ønske sig (via DIP switches). Så ingen fare dér.
En anden PU der også skulle være et hit til prisen er en Audio Technica AT-OC9 II. Den er meget detaljeret og udstrakt. Måske lidt lys i lyden? Jeg er ikke sikker på om den er for dig da den nok er noget analytisk men den er da værd at overveje. Jeg synes bare lige jeg ville nævne den. Den har en kompliance på ca. 17cu (10Hz).
Både Denon og Audio Technica opgiver deres nåle-eftergivenhed ved 100Hz. Hvis det skal kunne bruges til noget skal det måles ved 10Hz. Denon DL-103 opgiver f.eks. en kompliance på 5cu ved 100Hz. Man fordobler så dette og trækker lidt fra. Så ender du med 9cu ved 10Hz. De fleste producenter opgiver dog kompliance ved 10Hz.
En Denon DL-103 skulle lyde bedst med en belastningsmodstand på ca. 100 ohm. Det er selvfølgelig en smagssag.
Cartridge Database
Cart. DB. - Tools
Vinyl Engine
Tonearm Database
PhonoPhono
PhonoPhono - kontakt
Alignment FAQ @ TAD
Cart/arm matching
Vinyl Asylum
Vinyl FAQ @ VA
Så må det vist også være links nok for nu...
Alle de tekniske data skal kun ses som en vejledning. I den virkelige verden opfører ting sig ikke altid som der står de skal på et stykke papir (eller en hjemmeside).
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, enten har de uppet sig siden før i tiden (de har fået en del kritik for deres dårlige service i USA) eller også har jeg været blind.
Her ligger en del af svaret.
Så er det jo bare at plotte tallene ind i Cartridge Databasens Tool side...
Fastener mass = skruer (0.5-1.0g.).
TOOL! De styrer!
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej krenzler...
Nej, de har strammet op for nyligt...
Prøv en Dynavaector 10x5 på din Interspace arm, moller. Svært ved at forestille mig at det gøres bedre til de penge.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibri skrev:
Hej krenzler... Nej, de har strammet op for nyligt... |
|
|
Hej kibri.
Det var sådan set også det jeg prøvede at sige. (måske lidt snørklet)
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ... og jeg svarede "nej", til at du havde været blind! Så er vi vidst alle enige..
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er bestemt enige, ja vi er så.  (godt nok er jeg langsynet, rød-grøn farveblind og natteblind meeeen...).
Hvordan får du dine små smiley-mænd til at se så underlige ud?
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Markér dem og træk dem i den retning du ønsker. Således kan en extremt storsmilende smiley  eller en rullende treøjet  , fødes... Desuden kan linieafstanden bibeholdes.
|
| Til top |
|
| |