Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 2kanals effektforstærker til mit setup! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Heja alle

Jeg går lidt med tanken om at investere i en 2kanals effektforstærker der skal styre mine front.

Mit setup er følgende:

forstærker: yahama rx v596(5.1)

dvdafspiller: oppo

front: dali sl-7

center, bag og subben er fra KEF kht-2005 sættet,(8" bas som bliver brugt både til musik såvel som til sorround)

Næsten alt musik jeg hører er mp3 fra min pc som bliver overført digitalt via spdif.

Synes mit setup lyder fint, men kunne godt tænke mig at vide om jeg ville få meget ud af at købe en brugt 2 kanals effektforstærker, som skal styre mine 2 fronthøjttalere(dali sl-7) både ved musik såvel som ved film

Den skal være brugt og koste max 2000kr og helst med fjernbetjening?

Nu er mine højttalere jo ikke de kraftigste i verdenen men ville sådan en investering være gunstig med sådan et system jeg har?

Og i givet fald hvilke mærker skal jeg holde mig til når mine front er dali, og min nuværende forstærker er yamaha(har været godt tilfreds med lyden, så ville foretrække at en eventuel effektforstærker også var yamaha)

Jeg har ikke så meget forstand på at bruge 2 forstærkere. Har tilsyneladende udgange på min forstærker til at slå en en effektforstærker til, men det er bare normale phonoudgange. Er det dem jeg skal bruge?

Hvis jeg skruer op på min yamaha sorroundforstærker mens mine front er slået til effektforstærkeren, vil lydstyrken så ligeledes blive reguleret på mine front?

Til top Vis taz123456's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af taz123456

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

det skal til orientering siges at min musiksmag er meget allround.  fra rock, rap, techno til norah og joss stone m.v.  Men hører dog ikke mozart og lign.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:

Den skal være brugt og koste max 2000kr og helst med fjernbetjening?

Jeg har ikke så meget forstand på at bruge 2 forstærkere. Har tilsyneladende udgange på min forstærker til at slå en en effektforstærker til, men det er bare normale phonoudgange. Er det dem jeg skal bruge?

Hvis jeg skruer op på min yamaha sorroundforstærker mens mine front er slået til effektforstærkeren, vil lydstyrken så ligeledes blive reguleret på mine front?

Der er ikke fjernbetjening til en effektforstærker.

Ja du skal bare bruge phonoudgangene (pre-out L&R) på din receiver.

Ja når du bruge volumen på receiveren regulerer den lyden på alle højttalerne også selvom der er sat en effektforstærker til fronterne.
Det er muligt du skal ind og regulere opsætningen af højttalerne, altså at der f.eks. skal skrues lidt ned for fronterne, men det er også muligt at det fungerer fint med den indstilling du har i dag.

Om du vil kunne høre en stor forbedring er svært at svare på og kommer meget an på hvor god en forstærker det er, men en god effekt vil typisk give mere kontrol og en lidt mere præcis lyd.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

super det var tak på de fleste spørgsmål-

så mangler jeg bare det allersværeste: forslag til gode brugte effektforstærkere i den prisklasse(hvis det overhovedet findes)

Det skal siges at min nuværende forstærker kostede omkring 5000kr for 4-5år siden.

Til aukustisk musik, eller norah jones, m.v. er lyden klar of ret præcis, men ved lidt mere rocket musik synes jeg at musikken godt kan blive lidt mudret. synes ikke at diskant og mellemtonen er så præcis som de måske burde være, og det er grunden til jeg overvejer en effektforstærker, som måske kan løse dette problem

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det er da meget muligt at en effekt kan hjælpe lidt på det, men problemet kan jo også være på højttaler siden. Jeg har aldrig hørt SL-7 men jeg kunne sagtens forestille mig at de måske har svært ved at følge med når der "sker meget", specielt hvis der bliver spillet højt.

Men jeg synes det er en udemærket idé at prøve med en effektforstærker, så har du den jo også hvis du senere bestemmer dig for at opgradere på højttaler siden.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme surround-forstærker (Yamahaen) for noget tid siden. Jeg tror, at uanset højttalerne vil du opleve en forbedret lyd, især til musik. Yamahaen har det med at blive meget rødglødende og mudret ved høje lydstyrker. Den er så heller ikke voldsomt kraftig endda, så det hænger jo også fint sammen. hvis du sætter en 2-kanals-effektforstærker på til fronterne, vil du aflaste Yamahaen, og du vil få en forstærker som trods alt er bygget til stereo, og derfor - alt andet lige - vil håndtere dette bedre end din Yamaha.

Om dine højttalere belaster systemet så meget, ved jeg ikke - men som tidligere nævnt er det da en helt fin indgangsvinkel til en eventuel opgradering af front-højttalerne.

Du kan sagtens få (både nye og brugte) 2-kanals-forstærkere i det prisleje, du nævner. Men Yamaha er lidt svære at opdrive, og måske det var bedre at gå efter feks Rotel eller en gammel Harman Kardon (fra før de fik det grimme design). De skulle efter sigende spille helt fint i forhold til prisen.

Held og lykke med det!

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

synes faktisk at sl-7 kan spille ret højt uden at lyden bliver forværret. problemet er nu at musikken bliver lidt mudret ved nogle genre af musik, hvorfor jeg overvejer denne løsning.

Jeg vil hermed prøve at kigge efter rotel og harman kardon brugte effektforstærkere. tak for hjælpen:-)

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

har nu købt en arcam aplha 9 effektforstærker på brugtmarkedet herinde for 1100kr og det hjalp gevaldigt på præcisionen af mellemtonen såvel som diskanten, så det er jo en billig inv. til bedre lyd:-)

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Det er en formidabel sag!  Jeg hørte den sammen med nogle små Sonus Faber for flere år siden. Lækkert engelsk kram.

Jeg var selv ved at købe den til et lille ekstra-anlæg, jeg regner med at bygge. Men forfængeligheden sejrede; jeg kunne ikke finde en CD-afspiller fra samme serie, og jeg vægter det ret højt at det matcher i udseende.

Mange gange tillykke med den lille ny!  Du fortryder helt sikkert ikke dit køb!

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

jo tak. det er sq en lækkert sag. Det er godt nok noget af en performanceændring for 1100kr. Så er vældigt glad.

Så må jeg se om mit studiebudget kan formå at skrabe sig sammen til min næste ting. logitech harmony 885:-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes