Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Sigur Rós (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Nu er der efterhånden blevet postet flere koncertoplevelser fra Roskilde '06, og nu bidrager jeg så også med en
Sigur Rós hed bandet jeg dovent fik slæbt mig over til, efter en lang og udmattende festivaldag. Uden nogensinde blot at have hørt navnet før, stillede jeg mig ganske ukritisk op bagved og begyndte at lytte med. Og uhadada, sikke en musikalsk og visuel saltvandsindsprøjtning af karat! Min umiddelbare indskydelse var, at stilen mindede lidt om Mew's, men på mange måder mere storslået, hvad både angår vokal og selve musikken.
Som bidrag til de herlige toner, var der et tyndt "lærred" hængt op mellem bandet og publikum hvorpå forskellige grafiske effekter blev vist - en virkelig fin helhed! Mange af numrene var ret lange og virkelig nede i tempo, men det blev på intet tidspunkt kedeligt. Tværtimod. På mig havde musikken nærmest en hypnotiserende effekt, hvilket måske kan skyldes, at jeg ikke forstår et eneste ord af teksten, og derved hengiver mig helt til det musikalske aspekt?
Dog overskygger et nummer alle de andre ellers fremragende numre, og det var deres afslutningsnummer. Popplagið har jeg senere fundet ud af, at det hedder. Måske det mest imponerende stykke musik jeg nogensinde har set live... Alt i alt, altså en virkelig lækker koncertoplevelse.

Grunden til, at jeg først poster dette i dag, så lang tid efter festivalen skyldes, at jeg først nu har fået mig taget sammen til at få købt mig et af deres albums. Jeg havde i øvrigt ikke det fjerneste begreb om hvad jeg havde købt, for da jeg stod nede i pladebiksen (hvor de kun havde et enkelt album med dem) kunne jeg ikke finde nogen skrift på coveret. Heller ikke da den var betalt, og jeg havde muligheden for at åbne coveret, blev jeg klogere. Der står intet på det! Senere har jeg så fundet ud af, at udskæringen på coveret er "()" altså to parenteser, hvilket er titlen på cd'en
Men cd'en rørte mig næsten lige så meget som koncerten, og derfor skal de varmeste anbefalinger til dette herlige band altså lyde herfra.
Jeg synes i skulle prøve at give dem et lyt, specielt nummeret Popplagið som stadig formår at feje benene helt væk under mig - virkelig høj klasse!

Var nogen af jer også så heldige at være tilstede under denne koncert, og i givetfald, hvad er jeres reaktioner?

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Dette er på alle måder et helt fantastisk islansk band. Grunden til du ikke forståer teksten, skyldes at der bliver sunget på et sprog de selv har lavet, da folk selv skal bestemme hvad sangene skal handle om, dette er sklden til at albummet og ingen af sangene har nogen tittel. det kan bla nævnes at en israelsk soldat nægtede at kæmpe vidre efter at han havde hørt Sigur Rós. da det gik op for ham at fred var en langt bedre mullighed.  

Personligt bruger jeg meget deres musik til at slappe totalt af til, bare likke sig ned og så med meget høj vol at høre numrene fra det unavngivende album, men deres "nye" album ( kan ikke huske navnet, men coveret igner en bog) også er yderes fantastisk.

Kan kun anbefale et kig på http://www.sigur-ros.is/

Sangen skulle vel aldrig være nummer 4 på det ukendte album?

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er misundelig

Jeg glippede deres koncert sidst de var i Kbh. og har derfor ikke set dem live endnu.

Af alle deres studieudgivelser er denne efter min mening deres bedste:

Ágætis Byrjun fra 1999. Deres internationale gennembrud. Et regulært mesterværk.
De andre er også rigtig rigtig gode. Den jeg holder mindst af er Von (deres debut) - men den kan stadig anbefales.

Nummeret Popplagið er track nr. 8 på () - se/lyt her: http://www.sigur-ros.co.uk/media/

På http://www.sigur-ros.is/ er der ligenu adgang til en over 2 timer lang webcast af en af deres koncerter i Island - i rimelig god kvalitet.

Og ja det er et fantastisk band...

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

For ikke kenderne har de nogle demoer her: http://www.sigur-ros.co.uk/media/

Jeg havde aldrig hørt dem før. Men WAUW hvor er det genialt flere af de numre der. Jeg skal da helt sikkert se om jeg kan finde nogle af deres
plader - hvem har dem? Stereo Studio og den slags? Eller nogle online butikker? (Undskyld, jeg ved det er lidt offtopic).
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 August 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Du kan finde deres udgivelser på både cdon.com og amazon.co.uk ( du/i kan roligt handle begge steder).
Stereo Studio burde have dem - eller så kan de vel få dem hjem...

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Stereo Studio var der jeg købte min Skal helt sikkert have fat i mere.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 August 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Kan se stereo-studio i hvert fald har en del af deres musik... billigere end cdon.com også ^^

men "von brigði " kan jeg ikke finde.. hmm :( synes ellers nummeret fra cd'en de har liggende er super fedt også.
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Har for kort tid siden fået Von hjem fra Island, og der er noget af det mørkeste og uhyggelige musik jeg til dato har lyttet til, i første nummer er der på et tidspunkt en stemme der skriger, dette slår selv den uhyggeliste asian gyser..

Syntes vi skal have lidt liv i tråden igen..

PT lytter jeg meget til Agætis  byrjun, hvor specielt tittelnummeret bliver spillet utroligt flot..

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:
Kan se stereo-studio i hvert fald har en del af deres musik... billigere end cdon.com også ^^

men "von brigði " kan jeg ikke finde.. hmm :( synes ellers nummeret fra cd'en de har liggende er super fedt også.

Kan findes her, venter også selv på at de får nogle på lager igen

EDIT: DOH mangler linket

http://shop.sandbag.uk.com/SigurRos/Store/DisplayIndividualI tem.html?ID=207&CatID=3&ShopID=0

winding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hele striben af Sigur Rós-udgivelser er på tilbud hos Fona (ihvertfald i de bedre assorterede) til 50-70 kroner ... en glimrende gave til, den der står een nærmest !

/winding 

Til top Vis winding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winding

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes