Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Dårligt LCD billede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Har været ude at kigge lidt på forskellige LCD fjernsyn.
Fælles for dem jeg har set er at de ikke kan måle sig med min gamle CTV.
Der er støj i billedet når de kører på alm antenne signal.
Mit spørgsmål er, er det sikkert at kvaliteten bliver bedre hvis man køber et med digital tuner, og modtager de "semi" digitale signaler.?? Problemet er at man ikke kan tage et hjem til afprøvning,
dvs det kan man godt, men kan ikke få pengene retur med mindre det er bestilt over nettet.

Billedet er OK med forskellige test signaler (HD) samt DVD men det kan jeg ikke bruge til noget. 

Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

en selector boks hjælper på det, hvis man har den mulighed (behøver ikke være den nye HD)
Til top Vis schumi_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schumi_dk

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 August 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvad en selector boks er..! Hvorfor skulle den hjælpe??

Spørgsmålet er ganske enkelt om der er nogen gevinst på billede kvalitet ved at købe et LCD med digital tuner frem for analog??

Neist

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Ved almindelig tvudsendelse er der INTET at hente med en LCD skærm... Tværtimod. Billedet bliver væsentlig ringere end et CRT.
Problemet ligger i, at PAL standarden som TV-udsendelser udsendes i, har en opløsning der IKKE matcher LCD-skærmene.
Dvs at der for hver pixel på skærmen ikke hører et tilsvarrende pixel i tv-signalet. Derfor skal elektronikken i skærmen udregne alternative pixels, der får billedet til at se korrekt ud, selvom skærmen ikke passer til signalet. Alt afhængig af denne grafikprocessors egenskaber, er dette mer eller mindre vellykket.
Dernæst kommer, at LCD-teknologien giver ganske skarpe pixels. Dvs at du selv på ret lang afstand kan skelne de enkelte pixels fra hinanden. Når nogle af dem så konstand står flimrer, fordi de skal forsøge at interpolere mellem de originale pixels i tv-signalet, vil du tydeligt kunne se flimmer!
Hvis du vil se effekten andetsteds, så prøv at tage en fladskærm til en pc, evt en laptop, og sæt opløsningen til noget der ikke passer til skærmen. Så skal du bare se. Billedet bliver uskarpt, og specielt tekst og paralelle linjer ser helt forkerte ud.
Problemet er ikke eksisterende med en CRT til pc'en, idet der på en CRT ikke er fysiske pixels i skærmen som på LCD. CRT kan placere sine pixels som den vil, og i øvrigt ændre antallet, idet hver bileldpunkt frembringes af en elektronstråle. I LCD er hver billedpunkt frembragt med en pixel der fysisk IKKE kan flyttes på skærmen.

Problemet med LCD er mindre udbredt, når opløsningen på kildematerialet stiger. Derfor vises DVD ofte ganske fint på de fleste LCD'ere. Så spørgsmålet er, om man vil ofre kvaliteten ved tv-udsendelser, for bedre billede på DVD. Personligt bruger jeg mit tv mest til almindelige tv-udsendelser, og kun mindre til DVD. Derfor beholder jeg mit kære Bang&Luffe MX. Jeg har endnu ikke set noget LCD overgå det rent billedmæssigt!!!

Men jeg ser et klart potentiale for LCD på længere sigt, når man finder ud af at fastsætte en standard hvor skærmens opløsning passer med tv-udsendelsernes. Men pt er det en stor forvirring, og jeg ville HELT sikkert vente. Og ja, jeg ved godt at så kan man altid blive ved at vente. Men pt står vi overfor et generationsskifte, hvor analoge udsendelser forsvinder... Vent til det er faldet på plads!!

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 August 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Tak for svaet Hurtig.

Hvis man så vender det lidt på hovedet!
Er opløsningen så højere på de eksisterende Digitale udsendelser her tænkes på DR1 og DR2, TV2 fremfor når de modtages analogt?

Neist

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 August 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hvis man ser meget alm. tv udsendelser, så er LCD til at lukke op og gøre i. Jeg fatter godt nok ikke, de er så populære  Som Hurtig siger. På sigt bliver det sjovt. Men der går desværre nok nogle år endnu Når jeg skal ud og have widescreen, så bliver det et 50 hz billidrørs tv  

I sidste uge var jeg forbi KT Radio i Odense, og så tonsvis af deres LCD banditter sat til i butikken.... Og damm. Det var kun de helt dyre skærme, der var bare lidt ved. Jeg var så også i HIFI Klubben og se et HD signal, på det nye NAD LCD TV. Se det var bedre.... Det NAD tv, kunne jeg godt tænke mit at se på, via en selectorbox!

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Tjah - det er sjovt at læse alle skrækhistorierne om LCD's ringe billedkvalitet - fra alle de, der kun har set et fejlindstillet discountapparat på et elendigt antennesignal i Bilka

Så mens de sidder med deres 21" 4:3 CRT og synger deres "CRT-lovprisningssange" og venter årti efter årti på nye standarder og teknologier, nyder vi andre at se TV og DVD på store 16:9 skærme, der med korrekt indstilling og et hæderligt antennesignal (hvis det er et af de bedre TV) leverer flotte billeder. Har man ikke et hæderligt billede, kan digital modtagelse - enten via parabol, Selector (med kabelTV) eller det nye digitale sendenet afhjælpe problemet og give et flot billede.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

må nu også sige, at et 32" LCD TV ikke levede op til mine kvalitetskrav, hvad angår billedekvalitet. (Har en halvdårlig kabeltv-forbindelse - TV sidder for enden af 20m kabel efter boksen)

Valgte derfor et alm. 28" flatscreen 100Hz CRT-tv med et hæderligt billedrør. Dette bliver et overgangstv. På sigt går jeg efter noget lign. PV60 - men lad os nu se, hvad der bedst i denne størrelse næste år

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Det er lidt det samme som at købe godt stort anlæg og så ærge sig over at det spiller af h..... til fordi man føder det med signal fra et kassettebånd i en gammel transitorradio

Hvis man spenderer x-antal tusinde på et nyt tv, bør man da også give det noget ordentligt at arbejde med, og selvom man ikke har mulighed for kabel-tv, kan man jo bare købe en digital tuner til omkring 600kr og nappe dr1,dr2 og tv2 ned digitalt..

Var i Fona2000 på strøget i lørdags, og der har de 2 store tv tilsluttet nogle VM klip i HD.. Det var faktisk første gang jeg så bold i HD og det var da noget af en oplevelse, hold kæ** en flot grønsvær

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 August 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Mit spørgsmål gik faktisk på om man opnår en forbedring ved at modtage dr1, dr2 og tv via digital tuner, som er indbygget i flere TV efterhånden, fremfor analogt, det er der vist ikke kommet noget brugbart svar på endnu.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 04 August 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Mit spørgsmål gik faktisk på om man opnår en forbedring ved at modtage dr1, dr2 og tv via digital tuner, som er indbygget i flere TV efterhånden, fremfor analogt, det er der vist ikke kommet noget brugbart svar på endnu.

Kort og godt: Ja!

Jeg modtager alt andet end TV2 via digital parabol (= samme kvalitet som DTT/DVB-T/digital tuner), og det giver en klar forbedring - også på det gl. CRT, vi havde inden. Det skal dog siges, at vores almindelige antenne er en enkelt, gl. UHF antenne, der ligger på loftet - dvs. ikke optimale vilkår.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

En af de største forskelle på digital og analogt signal er jo at på analog modtagelse, skal antennen (f.eks. parabolen) ikke stå meget forkert før du får et grynet og uskarpt billede.. Hvorimod støj på digital modtagelse stadig giver et knaldskarpt billede, men bare med fejl i opdateringen af billedet. Altså der er dele af billedet der kan "hænge"..

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 August 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Har lige talt med en leverandør af LCD TV.
Som jeg forstod det vil frekvenserne løbende blive ændret i den perioden frem til 2009 hvor DR udsender digitalt  test TV signaler fra TV2 masterne, hvilket skulle betyde at man skal have kodet sit TV om for at kunne modtage de nye frekvenser hvis man benytter en indbygget digital tuner. Altså en operation på værksted. Derfor anbefaler de stadig en ekstern digital decoder.
Hvis det er rigtigt giver de ikke meget mening at købe et LCD TV med indbygget digital tuner nu selv om billed kvaliten er bedre end på analog.Confused 
Det virker ufattelig rodet og uoverskuligt, måske man bare skal vente!

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da godt lige fortælle lidt om mit nyindkøbte Samsung M61 32". Nu har jeg gået om den varme grød i snart 2 år fordi jeg gerne vil have en LCD skærm. Men jeg har kigget og kigget og hver gang jeg var i en forretning så var det enten HD materiale eller et skod antennesignal. JEg så sågar et HD signal i Computercity der var ringere end mit gamle Thomson CRT tv. Derfor var jeg meget usikker på om og hvad jeg skulle købe. MEN jeg valgte alligevel at købe et og tog det med hjem for at se hvordan det ser ud. Jeg har almindelig TDC kabel uden selector. Nogle kanaler er ikke sååå gode og her mener jeg at der kan være skygger eller lidt gnidret. Mens andre står utrolig flot. TV3 er en af dem der virkelig er flot. Har du nærbilleder af dyr eller ansigter så er de knivskarpe. Men det er rigtigt som det bliver nævnt tidligere at for eksempel ansigter langt fra bliver gnidret fordi de ikke fylder ret meget i billedet og derfor bliver svære at gengive.

Jeg ved ikke om billedet bliver bedre ved at bruge en selector af den gamle slags eller om jeg skal op i en hd box for at kunne se forskel??? Er der nogle herinde der kan belyse det spørgsmål?

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

mifsud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 August 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Undskyld, jeg er lidt nybegyndere i al denne snak, men hvad er en hd box?

Min lille hjemme "bio" :)
Til top Vis mifsud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mifsud Besøg mifsud's Websted

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 05 August 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

@mifsud - En boks der kan modtage HDTV og sende det til dit tv. TDC har en til deres kabel-tv, Telia (er det ikke dem?) har et til deres "digitale spejl". Ydermere har viasat vist også en til deres parabol...
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

mifsud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 August 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hmm okei, men kabeltv er ikke ensbetydene med antennestik? Jeg er i en total forældet antenneforening som ik har skiftet kanaler siden førkristiden. og det kabeltv lyder næsten for moderne til dem :), men tak for hjælpten indtil nu

Mvh.
Mifsud

Min lille hjemme "bio" :)
Til top Vis mifsud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mifsud Besøg mifsud's Websted

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 August 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Noger der ved hvilke LCD TV hvor HD decoderen kan indbygges når tid kommer.
Kender selv til Alfaview, men håber da der er flere da en ekstra boks er træls?

Neist

SpeedPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2006
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have et LCD tv til mit soveværesle og er sku blevet en smule forvirret (ikke kun i dette forum men alle steder)....

Hurtig:
Forstår jeg dig ret? - vil jeg opnå et bedre tv billede ved at vælge et LCD Tv med lav opløsning ex 640*480 end et med 1280*1024?

Hvad er opløsningen på et Tv signal - hvis man da kan overesætte det til pixels...

Jeg skal bare have en "Bilka" model og har set på et 20" Prosonic til 2999 på tilbud i Føtex, men fandt så et LG på hifipriser til 2250 med højere opløsning og var jo klar til at købe det, men nu ved jeg ikke rigtig....

Mine krav er ikke så store - det skal være sort, omkring 20" og helst under 3.000 (ser ikke meget fjernsysn i soveværelset)

Prosonic http://www.foetex.dk/Internet/Fotex/Fotex.nsf/webBrochures/0 ABBB1F8EE3DC384C12571C4002D3868/$File/side08.jpg
LG: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=181637

Nogen der kan hjælpe mig?

På forhånd tak

Erik

Til top Vis SpeedPhreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SpeedPhreak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes