| Forfatter |
|
sskova Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indrømmet, jeg er grafikkort ignorant. Jeg spiller aldrig, og min PC er en laptop. Mit problem er at ekspedienter i computerbutikker ikke forstår mine spørgsmål. Når jeg spørger om kvaliteten af grafikkort, snakker de om spilegenskaber, og det kan jeg ikke bruge til noget.
Jeg skal til at bygge en HTPC til vores nye hus og har installeret DVI kabel i stue og soveværelse fra et ventileret skab i et centralt beliggende rum. Jeg kan ikke afvise, at jeg på et senere tidspunkt kan bruge en tredie skærm. Jeg har ikke besluttet mig for bundkort endnu, men det skal være et, der kan trække Vista, når den kommer.
Grafikkort - Need to have:
- 2 x DVI
- God billedkvalitet (hastighed, klarhed, kontrast, farve, ...)
- Spil-egenskaber ignoreres
- Gode køle egenskaber (PC'en placeres i et skab)
Grafikkort - Nice to have:
- 2+ x DVI
- Lavt lydniveau
- Lavt strømforbrug
Hvis 2+ x DVI betyder at jeg går på kompromis med Need to have kravene, lever jeg bare med begrænsningen på 2 x DVI. Har valg af connector (AGP kontra ?) nogen betydning? Jeg fristes til at spørge om forskellen på AGP og andre teknologier, men det starter vel bare en storm af en diskussion... 
Er der nogen, der har nogle gode erfaringer, de vil øse af omkring valg af grafikkort?
På forhånd tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få et Nvidia 7600GT passivt kølet til omkring 1500kr(kig på edbpriser.dk). Det har næsten helt sikkert 2 DVI porte. Du kan evt. klare dig med en 7300 eller 7600GS.
Er du sikker på at du er ligeglad med spilegenskaber? Nu om dage bruger grafikkortene deres GPU til at hjælpe ved video dekodning/deinterlacing. Læs feks. om NVIDIA's PureVideo.
Hvis du derudover gerne vil køre vista med Aero(nyt GUI) så skal grafikkortet altså også være relativt hurtigt.
Mht. til billedkvalitet så giver det ikke så meget mening at diskutere mere med digitale udgange, video etc afhænger mere af codecs, og 2d desktop billedkvalitet er identisk imellem nye kort(via DVI anyway).
Derudover skal du overveje om du vil have et kort med HDPC understøttelse(krav for at se HD-DVD / Bluray(ihvertfald uden snyd)). Der findes et Asus 7600GT med HDMI(og derfor HDCP) samt et Ati 1600Pro, men ingen af dem er passivt kølet. Der findes også et MSI 7600GT med HDCP over DVI(lige så godt billedkvalitets mæssigt, men lyden er seperat) , og du insisterer jo på 2xDVI.
Som regel er det lettest blot at købe hvad man vil også skifte køleren ud med en passiv køleprofil.
|
| Til top |
|
| |
KennethB Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 305
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ziphnor skrev:
Som regel er det lettest blot at købe hvad man vil også skifte køleren ud med en passiv køleprofil.
|
|
|
Blæserstøj er jo ikke det store problem, hvis den står i et skab  __________________ Mvh KennethB
Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethB skrev:
ziphnor skrev:
|
|
|
Blæserstøj er jo ikke det store problem, hvis den står i et skab
|
|
|
DOH! Jeg ved ikke hvordan, men jeg fik læst det som om at den skulle være støjsvag. Det er hvad der kommer af at følge for mange tråde på flere fora ;) Anyway, hvis larm ikke er et problem er det bare at købe Asus 7600GT med HDMI udgang(den har sandsynligvis 1xHDMI og 1xDVI). Jeg går udfra at det skal tilsluttets HDTV og ikke monitors?
|
| Til top |
|
| |
DenUkendteFisk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du helt oprigtig kan sortere spil fra så gå efter matrox. De har et super rygte indenfor 2D grafik.  Ingen skulle kunne følge med dem, og de kan også klare dit krav til 3 skærme http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38758
__________________ Don't ever argue with an idiot, he will bring you down to his level and beat you with experience
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men det gælder skam ikke til film. Her skal det være ATI eller Nvidia.
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at Nvidia's drivere er de bedste og mest fleksible når det drejer sig om HTPC. Jeg har f.eks fået 1:1 pixelmapping på DVI porten, samt et væsentligt bedre tv-billed når der anvendes PureVideo codec, siden mit skift fra et ATI til et GeForce grafikkort. Om det så er kortets skyld, eller om jeg bare har mere styr på Nvdia's skærmindstillinger skal være usagt 
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu også gå efter et NVidia kort, GPU'en bliver brugt til så meget andet end at assistere i spil nu om dage.
|
| Til top |
|
| |
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Der findes et Asus 7600GT med HDMI(og derfor HDCP) |
|
|
Det at have HDMI er absolut ikke det samme HDCP. I yderste konsekvens kan grafikkortsproducenterne bare sætte en adapter på selve kortet og sige, at det har HDMI. Men hvis krypteringsfunktionen mangler, er der ikke meget sjov ved det.
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det Asus kort har en direkte HDMI udgang(ingen adapter), men du kan muligvis have ret, grafik kort producenterne har tidligere været rådne nok til at skrive HDCP kompatibel, selvom det kun var GPU'en der var det, og ikke selve kortet.
Men ellers er der ihvertfald både et MSI 7900 og 7600 med DVI med HDCP(med dem er der ingen tvivl, det står 100% klart udfra specifikationen).
Personligt overvejer jeg dog selv bare at købe et passivt kølet 7900GT uden HDCP, og give fingeren til deres DRM-crap. På et eller andet tidspunkt skal det nok blive brudt og indtil da har jeg så ikke bidraget til at give indtryk af at jeg gider at betale for DRM.
|
| Til top |
|
| |
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der ikke skal spilles på computeren er der da ingen grund til at investere i 7900 kort. Jeg ville langt hellere købe de mindre udgaver da de udleder mindre varme, og sagtens kan afspille HD materiale.
|
| Til top |
|
| |
digitalt.tv Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sskova Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey - og tak for alle jeres svar  Computercity havde en rigtig god ekspedient, som forstod, at jeg ikke går efter spille-egenskaber. (Sidst jeg spillede på min computer var 7-kabale en gang i 90'erne) Han anbefalede et grafikkort baseret på ATI X1600 serien. http://www.ati.com/products/RadeonX1600/index.html Godt til alm brug og HTPC brug. Findes der pendanter fra NVIDIA? Jeg synes at læse, at I foretrækker NVIDIA? 7900 virker som over-kill - og kan vel kun forsvares, hvis jeg skal bruge det til at spille. HDCP kunne da være mægtigt rart at få med, nu jeg er igang
|
| Til top |
|
| |
sskova Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med det her?
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175088
Hvordan ser man, om det er HDCP kompatibelt?
|
| Til top |
|
| |
sskova Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En masse god læsning om HDCP:
http://www.msicomputer.com/msiforms2/HDCP.asp
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hverken ASUS's og MSI's 7600GT eller Sapphires 1600 kort har passiv kølling, lidt sjovt da de vel i høj grad er møntet på HTPC.
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sskova skrev:
En masse god læsning om HDCP:
http://www.msicomputer.com/msiforms2/HDCP.asp
|
|
|
Noget langt bedre læsning om HDCP: http://www.freedom-to-tinker.com/?p=1004Det er en artikel serie på 3 artikler, linket går til den første som har links til de efterfølgende(i toppen af siden). Ifølge serien er det måske lettere bare at købe noget uden HDCP understøttelse og så vente på at det bliver muligt at omgå beskyttelsen, hvilket er helt sikkert vil ske(det vil sige artiklen siger at det VIL blive omgået, resten står for min regning :). .
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kreidel skrev:
| Hvis der ikke skal spilles på computeren er der da ingen grund til at investere i 7900 kort. Jeg ville langt hellere købe de mindre udgaver da de udleder mindre varme, og sagtens kan afspille HD materiale. |
|
|
Det har du fuldstændig ret i, men vil jeg nemlig også gerne kunne spille spil i 1920x1080 ;) Ellers er 7600GT sagen, 7600GS og nedefter mangler nogle PureVideo features i følge http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
|
| Til top |
|
| |
sskova Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|