Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: guide til samling af rack (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer på et tidspunkt at lave mit eget rack, da jeg ikke har fundet et som passer mine mål.

Jeg har lavet en skitse til hvordan jeg vil have det: http://peecee.dk/?id=49791

Af materiale har jeg tænkt på massive træbordplader i 40mm tykkelse.

Men hvordan skal man samle siderne/enderne/pladerne?

Skal man bore huller og så bruge skruer eller hvordan får man det til at se pænt ud?

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til materiale, så pas på de stavlimede bordplader. De billige har ikke gennemgående stave, og har derfor nogle synlige zig-zag-samlinger, som ikke er så pæne at se på. De kan fås med gennemgående stave, men så er de noget dyrere. Bauhaus har noget acajou-mahogni i 30 mm med gennemgående stave, som man kan betale.

Samling af hylder og sider:

Den nemmeste måde er, at bore for og skrue nogle kraftige skruer ind fra siden. Men skruehovederne bliver synlige og det er ikke pænt.

En holdbar løsning er trædyler - små stykker rundstok på ca. 4 cm i længde. Der bores i begge plader, kom lim i hullerne, i med dylerne og saml. De holder, men er svært at få til at sidde stramt. Der skal nogle kraftige skruetvinger til.

En anden løsning er møbelskruer. Skrue monteres i den ene plade. I den anden bores et langt hul, som skruen kan komme ned i. For enden bores et bredt hul fra indersiden, hvor en møtrik stikkes ind. Pladerne samles og møtrikken drejes. Møbler fra IKEA o.a. benytter denne teknik. Teknikken er god til at starte med, da pladerne kan trækkes sammen. Men over tid er den elendig, da skruerne ikke holder ret godt fast og møblet falder fra hinanden.

En god løsning uden synlige skruer er 2x trædyler og 2x møbelskruer per samling.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Med hensyn til materiale, så pas på de stavlimede bordplader. De billige har ikke gennemgående stave, og har derfor nogle synlige zig-zag-samlinger, som ikke er så pæne at se på. De kan fås med gennemgående stave, men så er de noget dyrere. Bauhaus har noget acajou-mahogni i 30 mm med gennemgående stave, som man kan betale.

Okay, så jeg skal undgå dem med zigzag-samlinger? eller bare generelt stavlimede bordplader?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 04 August 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Du kan jo hente lidt inspiration på Jan Nielsen hjemmeside.

Men mindre kan også gøre det. Træplader (jeg stemmer for lakeret birkefiner) og de grove gasbetonklodser fra silvan:

Gasbetonklodserne er lette og stive. Jeg malede dem hvide for at holde lidt på støvet. Det virker faktisk ret godt.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Av ja, det ser faktisk meget godt ud det med gasbetonklodserne

Mine højttalere er rosewood (centeren er sort), så enten skal træpladerne være rosewood-agtige eller sorte.

Fås de gasbetonklodser i forskellige størrelser? - er der ikke noget med at man selv kan save dem til?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 05 August 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Av ja, det ser faktisk meget godt ud det med gasbetonklodserne

Mine højttalere er rosewood (centeren er sort), så enten skal træpladerne være rosewood-agtige eller sorte.

Fås de gasbetonklodser i forskellige størrelser? - er der ikke noget med at man selv kan save dem til?

Det der acajou-træ fra Bauhaus er faktisk ret flot hvis man giver det et lag olie eller to. Og det er ikke vanvittig dyrt.

Det kan sagtens være men kan save/skære gasbeton over. Det er lidt skrøbeligt, men det er nok bare et spørgsmål om at vide hvad man gør.....
Mine kostede 11.95 pr stk og jeg skulle bruge 8. Der er sikkert steder med større udvalg end Silvan. Bauhaus måske?
Husk endelig at give dem noget på overfladen. Ellers støver de helt vildt. Jeg brugte bare en rest hvid vægmaling, men lak eller noget andet kan sikkert også gøre det.

/vilmann

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Okay tak vilmann.

Mht gasbeton har jeg set lidt på følgende: http://www.olt.dk/Katalog/byggesten/gasbeton.htm

Det kunne godt gå hen og blive et rack i gasbeton jeg skulle forsøge mig med

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 06 August 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Okay tak vilmann.

Mht gasbeton har jeg set lidt på følgende: http://www.olt.dk/Katalog/byggesten/gasbeton.htm

Det kunne godt gå hen og blive et rack i gasbeton jeg skulle forsøge mig med

Det skal nok virke - men husk endelig at behandle dem på en måde. De gasbeton-klodser støver væsentlig mere end mine.

/vilmann

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk leget lidt med idéen... og jeg tror faktisk at det bliver et rack i 100% multiplade..med mindre der er nogle herinde som har erfaringer med dette som synes det er for bøvlet eller sådanne noget?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes