Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: QUAD 303 som monoblokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at lave to QUAD 33 og to QUAD 303 om til rene mono trin
Jeg forestiller mig at effekttrinene får noget bedre energi når strømforsyningen kun skal tjene en herre ligsom der bliver mere luft til det der er tilbage og så håber jeg at når forforstærkeren bliver splittet op i to må den/de også kun justeres bedre og give en bedre adskillelese mellem kanalerne.

Mit spørgsmål er - er der nogen der har prøvet det - jeg har læst en link på nettet til en der skulle have gjort det men linken var "død"  ???

I forbindelse med en sådan operation skulle jeg om alle omstændigheder have skiftet lytter og endet da de er halv/hel gamle

Er der noget i QUAD 303 der er specielt så det netop er bygget op til at være st stereo trin - noget med single et eller andet ?? som så vil ryge fløjten når de blev lavet til monoblokke ??

Er det et projekt der kan tilrådes ? De skal spille sammen med duelundhorn med driftseffekt på 96db og max 55 watt i 8 ohm så de 45 watt de giver nu er egentlig ganske rigeligt - jeg tænkte at de måske også ville få bedre eller mere detaljeret lydf af det ekstra overskud ?

mange spørgsmål

Sima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har ikke nogen erfaring med brokobling af Quad´erne, men som forhenværende indehaver af en tweaket 405´er, er min første tanke: kan det overhovedet betale sig... Quad´erne er på ingen måde noget særligt hverken på den ene eller den anden måde. Du vil givet vis få langt større udbytte af en bedre konstruktion... Så mit lille råd vil være, at sælge Quad´erne og købe en rørfætter - med dine højtaleres følsomhed skulle det være muligt at finde noget til en fornuftig pris.. mon ikke også det var rør den kære Duelund havde i tankerne i tidernes morgen..

Mvh
Sima

Til top Vis Sima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sima

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu er der stor forskel på 303 trin og 405. At Quad´erne ikke er noget specielt er et meget snævert synspunkt som i min terminologi er absolut forkert. 405 trinnet er ganske udmærket, men 303´ere er noget specielt. Jeg ejer et sæt 33/303s og har også haft 44/405 mk2.

303 er det tætteste på rørlyd jeg nogensinde har hørt (dette synspunkt inkluderer Sugden A28/48, Musical Fidelity a1, Nad 3020, Onix etc.) men har desuden er fuldstændig overlegen præsentation af de nedre oktaver og er i det hele taget engagerende og "smooth" i spillestilen.

Så spring lige lidt let hen over det SIMA skriver- der er stor forskel på 405 og 303.

Det kan godt lade sig gøre at lave to 303´ere til monotrin. Hvis man tror på biwiring kan det gøres meget let- man fører dobbelttrukne signalkabler fra preamp´en så begge 303´ere får samme signal. Og så højre kanal på 303 til eks. diskant og venstre til bas. Selve 303 er bygget som dual mono, dvs. to ens forstærkere i eet kabinet, så der skulle ikke være mange ben i det. Hvis du vil brokoble til dobbelt effekt tror jeg der skal større ingeniørkunst til.

Den helt konkrete opskrift findes på nettet. 

Lydmæssigt har jeg kun hørt at det så absolut giver en gevinst, og en frisk 303 lever på alle måder op til en moderne effektforstærker og sikkert mere til. For kort tid siden var der en reportage i et britisk hifimagasin om lyksalighederne ved det gamle 33/303 sæt. En uvildig britisk fabrikant producerer nu også nye "boards" til at opgradere både 33 og 303 med som skulle give en mere moderne lyd hvis man er til det- så vidt jeg husker foretrak anmelderen dog de gamle konstruktioner hvilket fortæller noget om hvor fremsynede Quad var dengang.

Hvis du vil have en kopi af artiklen kan du sende mig en PM, jeg ved også hvor der står et recapped 303 trin til salg.

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Nicolai skrev:

Hej

Nu er der stor forskel på 303 trin og 405. At Quad´erne ikke er noget specielt er et meget snævert synspunkt som i min terminologi er absolut forkert. 405 trinnet er ganske udmærket, men 303´ere er noget specielt. Jeg ejer et sæt 33/303s og har også haft 44/405 mk2.

303 er det tætteste på rørlyd jeg nogensinde har hørt (dette synspunkt inkluderer Sugden A28/48, Musical Fidelity a1, Nad 3020, Onix etc.) men har desuden er fuldstændig overlegen præsentation af de nedre oktaver og er i det hele taget engagerende og "smooth" i spillestilen.

Så spring lige lidt let hen over det SIMA skriver- der er stor forskel på 405 og 303.

Det kan godt lade sig gøre at lave to 303´ere til monotrin. Hvis man tror på biwiring kan det gøres meget let- man fører dobbelttrukne signalkabler fra preamp´en så begge 303´ere får samme signal. Og så højre kanal på 303 til eks. diskant og venstre til bas. Selve 303 er bygget som dual mono, dvs. to ens forstærkere i eet kabinet, så der skulle ikke være mange ben i det. Hvis du vil brokoble til dobbelt effekt tror jeg der skal større ingeniørkunst til.

Den helt konkrete opskrift findes på nettet. 

Lydmæssigt har jeg kun hørt at det så absolut giver en gevinst, og en frisk 303 lever på alle måder op til en moderne effektforstærker og sikkert mere til. For kort tid siden var der en reportage i et britisk hifimagasin om lyksalighederne ved det gamle 33/303 sæt. En uvildig britisk fabrikant producerer nu også nye "boards" til at opgradere både 33 og 303 med som skulle give en mere moderne lyd hvis man er til det- så vidt jeg husker foretrak anmelderen dog de gamle konstruktioner hvilket fortæller noget om hvor fremsynede Quad var dengang.

Hvis du vil have en kopi af artiklen kan du sende mig en PM, jeg ved også hvor der står et recapped 303 trin til salg.

Det var dejligt at høre - jeg blev da også helt ked af det forrige indlæg - jeg er ikke intereseret i at få lyden mere moderne - bare sikre mig at de spiller optimalt - da jeg har horn med fuldtoneenhed får jeg ikke noget ud af at splitte ventre til diskant og højre til bas. Grunden til det at jeg ville lave dem om til mono blokke hvas fordi jeg mener at jeg - hvis jeg kun bruger en kanal på hver ødelægger forstærkeren - måske skulle blot starte med at spille på en mens jeg ficer den anden.

Jeg vil meget gerne have artiklen og ionfo om den der er til salg - betyde recapped nye lytter eller ligger der mere i det ?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Quad 303 er ikke egnet til brokobling. Det er iøvrigt meget få forstærkere der er det. Jeg har set at nogle med held parallel kobler udgange. (Gryphon Antilion Signature). Jeg kan dog ikke anbefale det af mange grunde.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

jeg tænkte ikke på brokobling men blot på at pille den ene kanal ud af forstærkeren - på den måde skulle strømforsyningen have mindre at se til - men det kan jo være at det bare er ondt mod en fin forstærker - jeg var slet ikke klar over at den var dual mono - watt mæssigt har jeg ikke brug for mere med mine højtalere og slet ikke når jeg får coral beta 8erne op at køre

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Sendt: 11 August 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg bare beholde 303´eren som den er- hvis du er tilfreds med lyden og har effekt nok, hvorfor så ikke bare holde den original?

Hvis du vil recappe den (betyder at skifte lytter- efter capacitor som betyder kondensator) skal du lige være opmærksom på at 303 måske ikke vil leve sammen med hvilke som helst andre lytter.

F.eks kan Sugdens ældre forstærkere (A28, A48) kun spille ordentligt med de middelmådige Rubicon lytter der sidder i som standard (og de er så godt som UMULIGE at få fat på) så gem lige de gamle når du piller dem ud, så du har mulighed for at lave det om igen. Kontakt evt. QUAD og forhør dig- de er vist meget kundevenlige hvad deres gamle apparater angår.

Nicolai

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 August 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

I stedet for mono-kanibalisering, bi-amping, eller konventionel brokobling, er der også en opskrift på en art brokobling, der vist ikke så meget giver ekstra effekt, men nærmere mere kontrol.

Har set den beskrevet af Knut Lauvland (Audio, Doxa).

Konventionel brokobling: Den ene kanal fasevendes på indgangssignalet, og højttaleren kobles nu med + til den ikke fasevendte kanals + og med - til den fasevendte kanals +.

Lauvland'sk brokobling: Signalkilde kobles normalt til den ene kanal (fx. L), indgangen på den anden kanal (i så fald R) termineres til stel. Gøres let ved at sætte et kortsluttet stik på indgangen.
Højttaleren kobles med + til L(out+) og - til R(out+).
R kanalen er altså ikke i modfase med L, men prøver hele tiden at bibeholde udgangen på 0.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Nicolai - jeg tænker mig godt om inden jeg kaster mig selv og quaderne i grams

Kim G - Jeg har to spørgsmål med Lauvlands brokobling som lyde fint da jeg ikke ønsker mere effekt.

1. kan QUADerne  tage skade ?

2. hvad med de to ht terminaler L-  og R+ der ikke bliver brugt ?? skal de bare passe sig selv ?

mange tak

Ruben

Hvad er egentlig forskellen på at quad 303 og 405 - var 405 bare en dårlig forstærker eller bare en anden lyd - den plejer jo gerne at koste en 100-200 euro mere når den sælges ??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes