Hej
Nu er der stor forskel på 303 trin og 405. At Quad´erne ikke er noget specielt er et meget snævert synspunkt som i min terminologi er absolut forkert. 405 trinnet er ganske udmærket, men 303´ere er noget specielt. Jeg ejer et sæt 33/303s og har også haft 44/405 mk2.
303 er det tætteste på rørlyd jeg nogensinde har hørt (dette synspunkt inkluderer Sugden A28/48, Musical Fidelity a1, Nad 3020, Onix etc.) men har desuden er fuldstændig overlegen præsentation af de nedre oktaver og er i det hele taget engagerende og "smooth" i spillestilen.
Så spring lige lidt let hen over det SIMA skriver- der er stor forskel på 405 og 303.
Det kan godt lade sig gøre at lave to 303´ere til monotrin. Hvis man tror på biwiring kan det gøres meget let- man fører dobbelttrukne signalkabler fra preamp´en så begge 303´ere får samme signal. Og så højre kanal på 303 til eks. diskant og venstre til bas. Selve 303 er bygget som dual mono, dvs. to ens forstærkere i eet kabinet, så der skulle ikke være mange ben i det. Hvis du vil brokoble til dobbelt effekt tror jeg der skal større ingeniørkunst til.
Den helt konkrete opskrift findes på nettet.
Lydmæssigt har jeg kun hørt at det så absolut giver en gevinst, og en frisk 303 lever på alle måder op til en moderne effektforstærker og sikkert mere til. For kort tid siden var der en reportage i et britisk hifimagasin om lyksalighederne ved det gamle 33/303 sæt. En uvildig britisk fabrikant producerer nu også nye "boards" til at opgradere både 33 og 303 med som skulle give en mere moderne lyd hvis man er til det- så vidt jeg husker foretrak anmelderen dog de gamle konstruktioner hvilket fortæller noget om hvor fremsynede Quad var dengang.
Hvis du vil have en kopi af artiklen kan du sende mig en PM, jeg ved også hvor der står et recapped 303 trin til salg. |