Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken betydning har ohm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige suppleret min hjemmebio med to ekstra sidehøjtalere. Det er Jamo og der står det er 6 ohms. Jeg ved ikke hvad resten af min HT kører med, men min bror har sagt at jeg kan skifte hvilke ohm min forstærker kører ud med og det kan have stor indflydelse på lyden? Men hvad hvis mine frontHT så er 8 ohm?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg mene at det ikke har DEN STORE BETYDNING. ohm´s er udtryg for hvor svært eller let en forstærker har ved at trække en ht. Jo mindre tallet er, så vidt jeg husker, jo svære er det for en forstærker at trække højtaleren. Så hvis du bare bare en rimelig god forstærker, så mener jeg ikke at det skulle være det store problem.
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Umiddelbart vil jeg mene at det ikke har DEN STORE BETYDNING. ohm´s er udtryg for hvor svært eller let en forstærker har ved at trække en ht. Jo mindre tallet er, så vidt jeg husker, jo svære er det for en forstærker at trække højtaleren. Så hvis du bare bare en rimelig god forstærker, så mener jeg ikke at det skulle være det store problem.

jeg tror du tager fejl angående "jo laver ohm jo svære..) jeg mener da, at det er det omvendte.. fx. så kan min forstærker køre 5x50W i 8 ohm og/eller 5x120W i 6 ohm og derfor burde den da (logisk nok) have nemmere ved 6 ohm end 8ohm...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

rattanhuset skrev:

jeg tror du tager fejl angående "jo laver ohm jo svære..) jeg mener da, at det er det omvendte.. fx. så kan min forstærker køre 5x50W i 8 ohm og/eller 5x120W i 6 ohm og derfor burde den da (logisk nok) have nemmere ved 6 ohm end 8ohm...

Øh næ, du tvinger den jo netop til at lave mere!
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 August 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

rattanhuset skrev:

Nei da den er god nok..
Jo lavere Ohm jo sværere for forsterkern. (spes strømforsyningen)

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

jeg har altså lidt svært ved at følge jer...

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

ovenstående var forrasten mit inlæg nummer 200... ny Super Bruger er født!

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 09 August 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

U [Volt]  = I [Ampere] * R [Ohm]

Skal spændingen (U) holdes konstant (og det skal den for at holde samme volumen), og du sænker modstanden (R), så må strømmen (I) nødvendigvis stige. Jo større strøm der trækkes, des større belastning for forstærkeren.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

nårhh så fes den ind.. sorry

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Man kan undres over hvorfor B&O lavede alt deres grej i 4 ohm - altså dengang i 70erne - kender ikke noget til B&O idag men den gang brændte det sammen hele tiden 

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Man kan undres over hvorfor B&O lavede alt deres grej i 4 ohm - altså dengang i 70erne - kender ikke noget til B&O idag men den gang brændte det sammen hele tiden 

Det faktisk sandt, min morfar beretter konstant om, hvordan de fyrede op til de lokale fester, og brændte den ene ting af efter den anden.

Nu var det ko heller ikke så formidabelt konstrueret som i nutiden, men det da klart, at B&O's produkter nemt kunne overbelastes...

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 09 August 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har en B&O forstærker fra 73.....

Den er på 2x20w.RMS i 4ohm og trafoen er på 1x48v.....

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:

Jeg har en B&O forstærker fra 73.....

Den er på 2x20w.RMS i 4ohm og trafoen er på 1x48v.....

Er du sikker på den ikke har 2*24V som er parallelkoblet, eller 1*24V til hver kanal? 48Vac med lidt ensretning og en lille ladelyt i måsen giver noget i omegnen af 65Vdc, og det er nok mere end godt er til en 20 Watt'er  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Nogle forstærkere er ikke strømstærke ved 4 ohm eller derunder, især hvis der er store fasedrej. Derfor kræver de en stabil forstærker, læs dyr, for at kunne trækkes med nogenlunde resultat.

Men er højttalerne godt konstrueret, er 4 ohm ingen hindring, da der er lineariceret i filteret, eller enhederne, som bla. KEF. De trækker simpelhen flere kræfter ud af forstærkeren, uden større fasedrej, og forstærkeren "ånder lettet op". Svarer til en bil kommer til at køre lidt ned af bakke, fremfor stejlt opad.

Mvh.

Rettet af moderator - hold stien ren, og drop alle de negative referencer til specielt en bestemt konkurrent. Det burde kunne lade sig gøre at skrive indlæg uden konstant at komme med negative kommentarer til konkurerende produkter/leverandører. Det fordrer intet brugbart i længden!!

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Fiend: Jeg har en B&O forstærker fra 73.....

He he... Er det mon dette vidunder apparat, som angiveligt kun spiller de positive halvperioder af musikken, vi har læst så meget om i andre tråde?

For ved du hvad... Sådan en fætter spiller nemlig begge halvperioder at musikken... Lige præcis som alle andre audio forstærkere...

Prøv at måle lige før den bi-polare elektrolyt der sidder i udgangen... Jeg vil gætte på der er ca. 24 volt DC... Hvilket gør at udgangen kan svinge fra 0 volt til + 48 volt... Lytten bliver, når forstærkeren starter op, opladet til de +24 volt DC på forstærker siden, da der sidder en lavimpedant højttaler lige efter den, som har fat i stel... Dermed er der 0 volt på udgangen som kan svinge +/- 24 volt i takt med musikken...   

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Jeg overser alle branchemedlemmer, med et glimt i øjet......

Når jeg skriver den har 1x48v. er det ikke 2x24v........eller hvad andre gerne vil have det til at være istedet......den har desuden kun 1 elektrolyt i strømforsyningen......1 kabelsæt fra trafoen. Alt står på printet i forstærkeren....

En elektrolyt virker som et lille batteri som oplader - gemmer på en positiv spænding, når der nu kommer negative dyk vil elektrolytten jo blive afladt, eller hva?! OFF-TOPIC....

Når noget er bi-polar er det ikke retningsbestemt, men vend en elektrolytkondensator forkert og den vil eksplodere.....men Neeper vil måske stadig påstå at det lille plus/minus blot står på en elektrolyt for sjov skyld?? en almindelig foliekondensator er ligeglad med hvilken vej den vender.....

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Fiend: En elektrolyt virker som et lille batteri som oplader - gemmer på en positiv spænding, når der nu kommer negative dyk vil elektrolytten jo blive afladt, eller hva?

Ja, det er ikke som sådan forkert.. Det kommer bare an på hvor stærkt det går, hvad kapaciteten er, og hvad belastningen er.. For alle frekvenser over ca. 20 Hz, vil lytten virke som en ledning, da reaktansen er tilnærmelsesvis 0 ohm... Det eneste den laver der, er at virke som et DC spær for de + 24 volt...

Men hvorfor måler du det ikke bare..? Eller hvad med et scop? Der kan du jo se om signalet går under 0?

Dette er meget basal grundviden, og at du bliver ved med at påstå at det forholder sig anderledes, er jo fuldstændig absurd... 

Ja, det er off topic, men det var dig selv der lige skulle "prale" med dit tekniske vidunder af en veteran forstærker.

Jeg har aldrig før oplevet noget lignende... Jeg er måløs...

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Dette er en elektrolyt.....og sjovt nok står der + i den ene ende.....

http://www.elektronik-lavpris.dk/images/schukat/C6625_info1_ large.jpg

Og dette er en bi-polar kondensator.....

http://www.elektronik-lavpris.dk/images/schukat/C5821_info1_ large.jpg

Jeg vil MEGET gerne se en bi-polar elektrolytkondensator, tak!

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 August 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Nettoresultatet må altså være hvad der kan måles med f.eks. en lydtryksmåler.

Om højtaleren så er specificeret til 4, 6 eller 8 Ohm, kan (ideelt set) være ligegyldigt.

En højtaler der har en nominel impedans på 8 Ohm med en 25W forstærker og en følsomhed på 100dB/W*m skal altså spille præcis ligeså højt som en højtaler med tilsvarende følsomhed, men blot med en nominel impedans på 4 Ohm.

Forstærkeren KAN jo ikke levere mere end den kan.

I praksis vil dette naturligvis afhænge meget af forstærkeren stabilitet ved lavere impedans.

For at komme til en egentlig konklusion:

Når man kobler forskellige højtalere til sin surround-forstærker, skal man have følsomheden for øje, og ikke så meget den nominelle impedans. Gain på forstærkeren skal så tilpasses, så alle afgiver samme output med en test-tone/sweep, eller hvad man nu finder på.

Fiend: To elektrolytter sat i serie, vil opføre sig som en bipolar elektrolyt!

Fiend skrev:
En elektrolyt virker som et lille batteri som oplader - gemmer på en positiv spænding, når der nu kommer negative dyk vil elektrolytten jo blive afladt, eller hva?! OFF-TOPIC....

Når noget er bi-polar er det ikke retningsbestemt, men vend en elektrolytkondensator forkert og den vil eksplodere.....men Neeper vil måske stadig påstå at det lille plus/minus blot står på en elektrolyt for sjov skyld?? en almindelig foliekondensator er ligeglad med hvilken vej den vender.....

Det korrekte vil være, at en kondensator gemmer på en spændingsforskel. Læs f.eks. lidt om den almindelige pladekondensator. Hertil kan man så udbygge princippet, og anvende dielektrika for at øge kapacitansen. Endelig kan man anvende et elektrolyt-materiale. Elektrolytmaterialet er ganske rigtigt polært, og bør polarises rigtigt. Brændte kondensatorer (især tantal) lugter grimt!

Det betyder dog ikke, at man ikke kan producere bipolare elektrolytter!
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Fiend: Jeg vil MEGET gerne se en bi-polar elektrolytkondensator, tak!

Øhh... Du tager p.. på mig ik'?

Stortset alle kondensatorer i højttalere på over 30 uF er af bi-polar elektrolyt typen... Du kan købe dem i alle forretninger der har med højttaler selvbyg at gøre!

Skal jeg forstå det sådan, at du helt alvorligt mener at der ikke findes en sådan komponent?

Nå men her er den her er det du ikke mener findes:

Men Fiend, det behøver jo faktisk heller ikke være en bi-polar der sidder i din forstærker. Det er normalt det man vil bruge til det formål i en forstærker, grundet de ofte har bedre lydmæssige egenskaber end polariserede elektrolytter. Da der som udgangspunkt er 24 volt over den, så vil den måske svinge fra 20 volt til 28 volt ved den nedre grænsefrekvens. Så formentlig har Brum & Overstyring valgt en polariseret lyt. Men det ændre altså ikke ved at din forstærker selvfølgelig spiller begge halvperioder af musikken.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes