Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JAMO R 909 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har hørt, denne spændende højttaler. Kom gerne med kommentarer.
vh. Henrik

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

De skriver selv, at det er verdens bedste high-end højttaler . Den tror jeg skut på.

vh. Henrik

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Den fik da en kanontest i High Fidelity for et par numre siden.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Super testet i What HiFi og det svenske HiFi & Musik. Begge blade mener, at de er billige, i forhold til ydelse. De kalder dem for absolut High End.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Well, har kun hørt den i et ganske urimeligt rum, så jeg skal ikke sige så meget om lyden... Men jeg tror ikke de vinder over Mahler'n... :P
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej. Der har tidligere været indlæg om dem. Jeg har hørt dem, i et stort rum/gangareal på IFA i Berlin sidste år, og jeg må sige at det er en absolut fed højttaler, med en gengivelse af bas man leder længe efter, samtidig med en åbenhed der kører på absolut højt plan. Da kan VA godt pakke sammen med alt.

Mvh.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:

Hej. Der har tidligere været indlæg om dem. Jeg har hørt dem, i et stort rum/gangareal på IFA i Berlin sidste år, og jeg må sige at det er en absolut fed højttaler, med en gengivelse af bas man leder længe efter, samtidig med en åbenhed der kører på absolut højt plan. Da kan VA godt pakke sammen med alt.

Mvh.

Netop What HiFi skriver om deres elektrostatagtige åbenhed og detaljegengivelse.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hvad kan vi så konkludere??

Mine ører snyder mig kun sjældent. Har ikke læst tests, men hvad jeg kan læse på jeres indlæg, så har de ret.

Fede højttalere, hvis man har plads.

Må jeg ikke, det her.

Mvh.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Mvh.

[/QUOTE]

Pakke sammen med alt   , det er store ord  Okay jeg har ikke hørt dem.

vh. Henrik

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

Det er da helt utroligt, hvilken selvindbildningskraft, dennne gruppe af Vienne Acoustics apostle besidder. Følger der hypnose med, når man køber et sæt. VA er GODE højttalere, men langt fra det sidste ord, indenfor super HiFi!

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Det er da helt utroligt, hvilken selvindbildningskraft, dennne gruppe af Vienne Acoustics apostle besidder. Følger der hypnose med, når man køber et sæt. VA er GODE højttalere, men langt fra det sidste ord, indenfor super HiFi!

Nu føler jeg mig jo lidt truffet :) Nej, jeg ved udemærket godt at Vienna ikke er det sidste ord, når vi snakker hifi... Men jeg har hørt Mahler, og jeg var helt oppe at køre over den... Jeg kan virkelig godt li' lyden derfra! Og så synes jeg at (jeg VED godt jeg kun har hørt den i en ret stor sal, ude midt i det hele) at det lyder mærkeligt, at en højttaler, der bryder "naturlovene" og de metoder som de fleste producenter er enige om at der er det rigtige og sværger til, kan gå hen og være så meget bedre end den normale højttalerkonstruktion. For hvorfor er der ikke andre der har gjort det før? Det er vel ikke Jamo, der har opfundet metoden?
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Hej Finn52

Har du hørt VA Mahler.  Hvad højttalere har du.

vh. Henrik

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Nu handler tråden om Jamo R 909 og ikke så meget om i hvilken grad Vienna er god eller knap så god som diciplene mener. 

Jamoen er helt speciel fordi den er dipol og det er rigtigt, som det siges her i tråden, at de ikke har opfundet princippet, det er jo mange år gammelt, men de er de første til at lave en dipol som er pæn og ikke fylder 3 kvm!

AT Jamo måske skriver det er verdens bedste high end det er en overgearet antagelse og som sædvanlig er den slags styret af marketingafdelingen og ikke de ingeniører som lavede den. For de ved jo godt hvad de er oppe imod.

Det fratager imidlertid ikke R 909 fra at være en ekstrem spændende nyhed, den er gudesmuk og får med et slag alt andet til at ligne diminutive klædeskabe.

Jeg ville gerne se og høre et reelt shoot-out mellem Vienna, Jamo R 909 og Gamut L7. SÅ kan vi finde ud af hvilken der pt er verdens bedste højttaler, for det er sikkert een af dem. Men det er langt fra sikkert det bliver Viennanen der vinder
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Typen er ikke ukendt. Dipol har været anvendt siden tidernes morgen. Den bryder heller ikke naturlovene. Man må blot acceptere at dipol ikke går så dybt pga. akkustisk modkobling. Løsning er store basenheder. Hvis man kunne få små enheder til at spille højt og dybt i en dipol konstruktion, ja så havde man brudt naturlovene.

Jamo'en er heller ikke den første smukke dipol. Dali har allerede været på banen med en der var endnu flottere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Typen er ikke ukendt. Dipol har været anvendt siden tidernes morgen. Den bryder heller ikke naturlovene. Man må blot acceptere at dipol ikke går så dybt pga. akkustisk modkobling. Løsning er store basenheder. Hvis man kunne få små enheder til at spille højt og dybt i en dipol konstruktion, ja så havde man brudt naturlovene.

Jamo'en er heller ikke den første smukke dipol. Dali har allerede været på banen med en der var endnu flottere.

Ja, de vækker minder - serierne 1000 og ikke mindst 2000 fra Dali. Jeg kan stadigvæk huske den første gang, jeg hørte Skyline 2000 uden egentlige mellemtoner - blot et langt bånd og en 15 tommer bas. Det er de ringeste højttalere, jeg nogensinde har hørt.... Selv personalet var pinligt berørt over det makværk, som Dali havde lanceret med diverse superlativer. 90érne var ikke et særlig godt årti for Dali generelt efter min ydmyge holdning.

Men jeg gad godt høre de nye 909 fra Jamo. Deres gamle topmodel var nu heller ikke så ringe...

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Keldsen, så det du siger er at når man bruger store enheder ( som Jmo gør) så har man en dipol som kan gå dybt?

Er slet ikke enig i at Dalis er flottere, den ser anderledes ud, men IMO når den ikke R 909 til spikes`ene. R909 har formmæssig spændstighed og er elegant strakt og feminin trods sin størrelse, Dalien ligner en halv pyramide, men er enkel i sit udtryk.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Så blev det religionstid igen.

Bare fordi at et produkt kommer fra den ene eller anden producent behøver det ikke betyde, at det er godt eller dårligt. Der findes masser af eksempler på kendte producenter der skulle have ladet være med at sende ændrede/nye versioner på gaden, ligesom der findes masser af eksempler på producenter der mest laver lowend konsumgrej, der såmænd en gang i mellem udvikler state of the art produkter. Så bare fordi man hedder Jamo og mest er kendt for, at producere til det største massemarked, ja så betyder det ikke, at man ikke kan udvikle high-end produkter.

Det største problem man løber ind i er netop navnet og den forudtagede holdning "jammen Jamo kan da ikke lave highend". Se rigtig entusiasme omkring hi-fi handler om, hvorvidt det man nu spiller på, kan gengive den musik man hører på en måde som man kan lide. Så inden man dømmer ud fra et bestemt mærke, produktionsland eller om fronten er grønlyseblå, så er det en god ide, at finde ud af hvad man selv kan lide og lytte med åbent sind.

Der findes ikke en endegyldig sandhed - nogen kan lide lyden fra Cervin Vega, Vienna, Jamo eller...

Så lyt med åben hjerte og gå efter det du syntes der lyder sådan som du kan lide det - ikke som andre siger/skriver du skal.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Tak til e-type for de fornuftige ord. Er helt enig.
Og velkommen på hifi4all

mvh
Lars

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Kjeldsen skrev:

Ja, de vækker minder - serierne 1000 og ikke mindst 2000 fra Dali. Jeg kan stadigvæk huske den første gang, jeg hørte Skyline 2000 uden egentlige mellemtoner - blot et langt bånd og en 15 tommer bas. Det er de ringeste højttalere, jeg nogensinde har hørt.... Selv personalet var pinligt berørt over det makværk, som Dali havde lanceret med diverse superlativer. 90érne var ikke et særlig godt årti for Dali generelt efter min ydmyge holdning.

Men jeg gad godt høre de nye 909 fra Jamo. Deres gamle topmodel var nu heller ikke så ringe...

Lars

Tjah der var nu 2 stk 4½ tommer SEAS mellemtoner. Jeg har selv hørt dem demonstreret hos Dali, hvor de lød ganske overbevisende. De har dog ry for at være notorisk svære at placere.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Keldsen, så det du siger er at når man bruger store enheder ( som Jmo gør) så har man en dipol som kan gå dybt?

De går ikke automatisk dybt, der må korrektion til. Derfor vælges en eller flere store enheder med høj følsomhed. Overskuddet i følsomhed ift. de andre enheder gør at der kan frekvenskorrigeres passivt, for at få enheden til at spille dybt.

En stor følsom enhed har måske et output ved 88 dB på 30 Hz, men en generel følsomhed på 96 dB. Det er dette forhold der udnyttes.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes