Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker for nærigpinder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 August 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

De der har lest mine indlæg ved at 'bang for the buck' er en kategori jeg prioriterer højt. SVS, Behringer og Oppo er så langt resultatet af min jagt.

I den senere tid har jeg seet mig omkring efter en effektforstærker, jagten blev afsluttet lidt før tiden da jeg kom over en meget billig Rotel. Dog før jeg hadde rukket at komme så langt var der et nyt produkt fra Behringer der hadde fanget min interesse:

Behringer A500

Alt hvad jeg har læst om den så langt har vært positivt. Her er en effektmåling af dyret:

Citér:

The Audio Critic Magazine measured a Behringer A500 amplifier(test measurements made using Audio Precision Analyzer and PowerCube). I thought that people here would be interested in the results since it appears to be a superb value.

Of special note...

-bridgable to use a high power monoblock
-balanced and unbalanced inputs
-rock steady stability into 4 ohm loads and into highly inductive/capacitive loads(required for some rare difficult loads that many recievers may have problems driving)
-$180 street price!

Signal:Noise: -99dB

Crosstalk: -55dB

Frequency Response: -0.3dB @ 10Hz, -0.1dB @ 20Hz, 0.0db @ 1000 Hz, -0.2dB @ 10kHz, 0.6dB @ 20kHz,-2dB @ 40kHz

138 watts @ 8 ohms @ 1000Hz @ 1.000% THD+N, both channels driven

120 watts @ 8 ohms @ 20Hz @ 0.030% THD+N, 1 channel driven

120 watts @ 8 ohms @ 1000Hz @ 0.025% THD+N, 1 channel driven

120 watts @ 8 ohms @ 20000Hz @ 0.045% THD+N, 1 channel driven

220 watts @ 4 ohms @ 1000Hz @ 1.000% THD+N, both channels driven

180 watts @ 4 ohms @ 20Hz @ 0.056% THD+N, 1 channel driven

180 watts @ 4 ohms @ 1000Hz @ 0.050% THD+N, 1 channel driven

180 watts @ 4 ohms @ 20000Hz @ 0.050% THD+N, 1 channel driven

Harmonics of THD are primarily 2nd order, with subsequent harmonics approaching or under -100dB.

Power output was tested from 0 degrees phase resistive load(results given above) and into other phase angles up to +/- 60 degrees. Little variation of output voltage occured, regardless of phase angle.

-Chris

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det bedste er prisen, dyret koster ikke mere end ca 1300kr! Jeg anser det som godt muligt at jeg på et tidspunkt vil købe en og prøve den, men det bliver ikke den her måneden da regningsbunken er i ferd med at velte.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det er da vist også nødvendig, målingerne er fine, men kan dyret spille musik?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

kender ikke den model.

men tror du kan finde en bilforstærker der er endnu billigere og er næsten ligeså uegnet til hifi som det behringer plejer at lave.

der findes ikke meget pa udstyr der er egent til hifi. crown har dog lavet ting der ikke er hvad jeg søger, men op imod langt de fleste forstærkere på markedet er de bestemt ikke bagefter. dog lidt dyrere end behringer..

det er kun hvad der virker som den kraftigste fortærker til færrest penge du leder efter ? hvilke højttalere har du ?

hvis du ikke har de store aversioner mod frøspisere kan du jo kigge lidt på Le ampII til 200 dollars

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Mightyfish skrev:

kender ikke den model.

men tror du kan finde en bilforstærker der er endnu billigere og er næsten ligeså uegnet til hifi som det behringer plejer at lave.

der findes ikke meget pa udstyr der er egent til hifi. crown har dog lavet ting der ikke er hvad jeg søger, men op imod langt de fleste forstærkere på markedet er de bestemt ikke bagefter. dog lidt dyrere end behringer..

det er kun hvad der virker som den kraftigste fortærker til færrest penge du leder efter ? hvilke højttalere har du ?

hvis du ikke har de store aversioner mod frøspisere kan du jo kigge lidt på Le ampII til 200 dollars

Hvad præcist er det Behringer gør forkert - de lave jo mængder udstyr til at mixe musik på - man skulle tro de havde lidt forstand på musik - er et sådant effekttrin værre end noget fra elgiganten eææer værre end noget fra thansen eller bare lige så dårligt som alm konsumergrej ??
Ikke at jeg ville have den inden for dørene i det dress men man jo altid bygge en pæn kasse i mahogni til den med et par messingknapper oh skrive Alpha Phase uniqium IXX på fronten og sige at de var absolut high end til de der ikke kunne høre forskel

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan selvfølgelig ikke udlevere nogen garanti for at den lyder af l**t, men jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor den skulle gøre det. den har til og med ringkærnetrafo, noget de finere merker plejer at lave et større nummer af.

Som sagt koster den 1356kr

http://mpro-broadcast.com/product.asp?product=1362&sub=3 8

Og bestiller man den over net er der jo 14 dagers returret. I det aller mindste så tror jeg at 2 stks brokoblet til 2x500w i 8ohm til en samlet pris af 2700kr burde være en gudegave for Cerwin Vega kidsene  Om den holder til de af os der har finere vaner ved jeg ikke, men jeg har svært for at forestille mig at den skal lyde dårligere end en standard surroundreceiver.

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

manic. ja ringkernetrafo og den vejer under 9 kg  hvor stor belastning kan den tage ?  

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Om du skal ha en brevvægt findes der sikkert andet der er mere egnet.

Effektmålingen ser lovende ud, og for 1350kr for en eller 2700 for to tror jeg ikke der findes så mange andre alternativer der samtidigt kan købes over disk i Danmark. Nu oprettet jeg denne tråden for at informere de der kunne være interessert i en, og ikke for at underholde de der ikke vil ha noget at gøre med low cost produkter.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 August 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej MM.

Jep det er med at prøve sig frem, det sker der ikke noget ved, det skulle da ikke undre mig om den spiller fint!
Har selv haft en proffesionel sjælden gæst, en Hafler 9500, den var der krudt i! Uofficielt blev den kaldt fattigmands Mark Levinson. Ok den er ikke helt billig, husker dens nyere broder, 9505 kostede ca. 30.000,-!!

Obs. Det med brokobling, der skal man vist være opmærksom på hvor lavt Ohm ens højttalere går. Brokoblede forstærkere har det vist ikke så godt når ohm dykker.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg følger spændt med ManiacMiner. Det er da altid sjovt at teste udstyr og se om de leverer varen. Når det så ovenikøbet er de priser som vi taler om her er det da bare at kaste sig ud i det.

Jeg forholder mig skeptisk men krydser fingre for at du gør min skepsis til skamme;-)

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået det vil en brokoblet forstærker se halvparten af den reelle last sådan at en 4 ohms højtaler vil belaste forstærkeren som om den var en 2ohms. Derfor er nok en 8ohms højtaler at foretrække om den skal benyttes brokoblet. Har man en 4 ohms højtaler kan man selvfølgelig fremdeles benytte 2 forstærkere, men da biampet.

Det er meget fornuftigt at ha en god portion skepsis. Men jeg synes at den ser for interresant ud til at skulle ignoreres. Den koster mindre end mange 15 år gamle brugte effektforsterkere, har en ok effektmåling og et design der om man fjerner rackfestene er til at leve med.

Jeg håber at nogen andre end mig bliver den første til at teste den. Mine fronthøjtalere er så små at de ikke vil representere en fornuftig kombination sammen med en effektforstærker. Pr. i dag bruger jeg ikke min Rotel, den ligger kun at venter på at jeg skal købe nogle større højtalere.

Om Behringer vil jeg sige at de laver meget fornuftige produkter. Jeg har en PEQ der bruges som rumkorrektion for min subwoofer. Den er langt derifra perfekt, men straks man har arbejdet sig rundt om problemene gør den samme nytte som den nesten 10x dyrere Velodyne SMS-1. Den er ikke et produkt for alle, men for de 748 kronene den koster kan man ikke finde noget alternativ.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Her er nogle flere billeder

http://forums.audioholics.com/forums/attachment.php?attachme ntid=3415&d=1155146363

http://forums.audioholics.com/forums/attachment.php?attachme ntid=3416&d=1155146373

De laver vistnok ingen varme, og kan derfor stables, eller gemmes væk uden at man skal tage hensyn til at de skal ha masser af luft.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 August 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hvis den ikke udvikler nogen varme, må bias være utrolig lav. Det kan nok få den til at lyde lidt kantet. Men der sidder sikkert en bias justering et eller andet sted. Og til den pris kan man jo nok tillade sig at eksperimentere.
Den lave bias er jo nok for at sikre den termisk, så den kan stables uden at brænde af, når den stakkes i en lukket kasse og skal klare sig med konvektionskøling. Men den kan jo nok blive varm, hvis den under de omstændigheder får noget tæsk i længere tid.

Tilføjet: I de kvalitets/watt klasser er man måske lige så godt eller bedre på vej med fx. den lille Cambridge P500. OK ! Lidt færre watt opgivet, men den har et godt renomé.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Cambridgen er garantert et alternativ, men den har ikke samme fleksibilitet som Behringeren. Den kan ikke brokobles, og det ser heller ikke ud for at man kan justere niveauet. Det siste vil gøre det umuligt at feks bi-ampe den sammen med en surroundreceiver hvor man lar Behringeren ta bunden, og surroundreceiveren toppen.

Jeg har læst en del brugererfaringer med A500'en og de der er felles for de alle er at den har stålkontrol med bunden. Det er en der mener at den er for grov i toppen, men som sagt om det skulle være tilfelde så kan man da la en eventuel surroundreceiver drive diskanten.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes