Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 13:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1080p eller 1080i hvad er bedst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JJservice
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

 Jeg har en sony HS50 projektor. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at køre en HD film der på via HDMI. Jeg ved godt at panelet kun rækker til 720. Men hvad er bedst og hvad er forskellen på 1080i og 1080p?
Til top Vis JJservice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJservice
 
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Der står lidt om det i dette indlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21644&K W=1080i+1080p

Forskellen på 1080i/p:

1080i er interlaced, hvilket gør at hver anden linje bliver opdateret på et tidspunkt, hvorefter de resterende linjer vil blive opdateret kort tid derefter. Dette gør altså at kun et halvt billede bliver opdateret ad gangen.

1080p er progressivt, hvilket medfører at hele billedet bliver opdateret på én gang.

Jeg vil sige at 720p er langt bedre end 1080i - ellers ret mig venligst.



__________________
Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow
 
McDave
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

1080i betyder interlaced, hvor hver billedframe behandles i mindre bidder, hvor 1080p (progressiv) behandler hver billedframe som en samlet helhed. det skulle give mere "ro" i billedet. opløsningen er den samme. den progressive behandling kræver dog en hel det mere rå regnekraft for at smække hele billeframes op, og har derfor behov for en kraftigere billed processor.

tallet 1080 heviser til antallet af lodrette rækker pixel i billedet. derfor er 1080 en højere opløsning end 720.

1280 x 720 giver 0,9216mpix

1920 x 1080 giver 2,0736mpix

her er det mere end en fordobling i antallet af pixel... og at vise 50 2mpix billeder i sekundtet kræver altså en del power...

 

Ret mig gerne hvis jeg tager helt fejl.... dette er sådan jeg har forstået det. men jeg har ingen dybere kendskab til hvordan tingene foregår.

 

 

Edit: hehe.. lidt for sent... men de to indlæg supplerer hinnanden godt



__________________
Mit Grej
Til top Vis McDave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McDave
 
kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

JJservice skrev:
 Jeg har en sony HS50 projektor. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at køre en HD film der på via HDMI. Jeg ved godt at panelet kun rækker til 720. Men hvad er bedst og hvad er forskellen på 1080i og 1080p?

Der er bedst at køre 720p idet dette er opløsningen på panelerne. Det går ud over kvaliteten at opskalere til 1080i og derefter lade projektoren nedskalere igen. ( Har selv prøvet det på min Denon DVD-3910 og Infocus 7210)

M.h.t 1080i og 1080p så er 1080p et format der ikke standardliseret endnu, og mon ikke det kun bliver til professionelt brug???

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas
 
McDave
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

 

Dr byen optager, og har gjort det i et pænt stykke tid i 1080p, og i Usa har de gjort det i meget længere tid... det er bare ikke kommet ud til forbrugerne i DK via kabel og antenne...

men dr har  ingen planer om at sende 1080p ud ti lforbrugerne foreløbigt... men de har fastlagt at de vil sende i 720... skodhoveder! gør det da ordentligt første gang! i europa er det desuden vedtaget ikke at bruge 1080p men derimod 1080i... igen ...SKOD!

hvis man har en 720 projektor, sætter man sin billedkilde til dette, som kanvas nævner. det andet giver ingen forbedring. om det bliver dårligere ved jeg ikke.

EDIT:

denne artikkel mener noget andet.. men det er sikkert den som har ret.. kan ikke huske mine kilder..
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1147&zoneid=2



__________________
Mit Grej
Til top Vis McDave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McDave
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 14 August 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Lige for at rette et par misforståelser af vejen:

Når man diskuterer HD i  interlaced og progressive, skal man  huske at skelne mellem film-materiale og video-materiale.

Snakker vi film-materiale, så kan en god scaler i dag de-interlace 1080i til 1080p - og det sker så godt/effektivt at der ikke er forskel i billedkvaliteten. Med andre ord; en 1080i kilde vil se lige så godt ud som en 1080p kilde - og altså en hel del bedre end 720p (naturligvis forudsat man har en skærm/projektor der har den fornødne opløsning). Der går nok ikke lang tid før end lignende elektronik sidder i de fleste av-produkter (foruden de scalere der kan foretage en sådan de-interlacing i dag).

Taler vi om video-materiale (altså sport osv.) så er det en helt anden snak. Dette materiale har flere billede pr. sekund (fps) og er en del vanskeligere at de-interlace. Så selv om man har en high-end scaler (dyr!!!) så bliver det ikke helt lige så godt som et progressive signal. Med andre ord; en 1080i kilde vil ikke se lige så godt ud som en 1080p kilde - og (afhængig af udstyret) kan man ofte opleve at en kilde i 720p ser bedre ud end i 1080i. Dette område - altså de-interlacing af HD video-materiale - er et område hvor de store scaler fabrikanter kommer til at kæmpe hårdt i fremtiden. I dag er der enkelte scalere på markedet som gør et udemærket job - men der er bestemt plads til forbedring (og prisnedsættelser!!).

Jeg håber ikke at det blev for teknisk!  

Og jeg vil meget gerne uddybe nogle af forskellene (herunder det tekniske), såfremt nogen ønsker det.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 14 August 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

kanvas skrev:
Der er bedst at køre 720p idet dette er opløsningen på panelerne. Det går ud over kvaliteten at opskalere til 1080i og derefter lade projektoren nedskalere igen. ( Har selv prøvet det på min Denon DVD-3910 og Infocus 7210)
på min HS-50 kan det på visse NTSC film være en fordel at opscalere til 1080i for at lade HS-50eren scalere til 720p.

Så selv om du har ret i teorien, så er der altså tilfælde hvor det kan være en fordel.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 August 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

kanvas skrev:
Der er bedst at køre 720p idet dette er opløsningen på panelerne. Det går ud over kvaliteten at opskalere til 1080i og derefter lade projektoren nedskalere igen. ( Har selv prøvet det på min Denon DVD-3910 og Infocus 7210)
på min HS-50 kan det på visse NTSC film være en fordel at opscalere til 1080i for at lade HS-50eren scalere til 720p.

Så selv om du har ret i teorien, så er der altså tilfælde hvor det kan være en fordel.

Ja, man må jo prøve sig frem. I mit tilfælde kan jeg se en forringelse!!!

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas
 
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 622
Sendt: 14 August 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jdg1's udredning er temmeligt spot-on.

Lad mig blot tilføje, at erfaringerne fra HDTV, HD-DVD og Blu-ray viser at de mest udslagsgivende elementer for billedkvaliteten er masteren som bruges samt overførslen og altså ikke de tekniske formatdata i sig selv (opløsning, bitrate osv.). Man kan uden tvivl finde adskillige tilfælde hvor en 720p kopi af en given film er i bedre stand end dens 1080i modpart.

Grunden til at 720p og 1080i er de fortrukne formater til HDTV er ganske enkelt båndbredde/pladshensyn. Der er dog ingen tvivl om at det kommende europæiske 720p fællessystem er en ufatteligt kortsiget størrelse - når det engang bliver 'standardiseret' og kommer ud i æteren, så har 1920*1080 displays været på markedet i flere år til væsentligt lavere priser end i dag.



__________________
Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 August 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Grunden til at 720p og 1080i er de fortrukne formater til HDTV er ganske enkelt båndbredde/pladshensyn. Der er dog ingen tvivl om at det kommende europæiske 720p fællessystem er en ufatteligt kortsiget størrelse - når det engang bliver 'standardiseret' og kommer ud i æteren, så har 1920*1080 displays været på markedet i flere år til væsentligt lavere priser end i dag.

Det interessante omkring båndbredde er at 720P/50, 1080i/50 og 1080P/24 groft sagt fylder det samme. Der er altså ingen grund til ikke at lagre film på HD-DVD/Blu-Ray som 1080P/24, mens det bliver noget mere speget på tv-udsendelser - sport i 1080P/24 vil de fleste nok betakke sig for, og 1080P/50 fylder ganske enkelt for meget til at være et reelt alternativ - ikke mindst i forhold til den ret begrænsede forskel som de fleste folk vil opleve på 720P og 1080P, på selv 1080P displays.

I mine øjne er det 1080i der er overflødigt, og ikke 720P - introduktionen af HDTV var netop alle tiders mulighed for at kaste interlace teknologien i havnen. Nu må vi desværre finde os i interlace problematikker mange år endnu.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 622
Sendt: 14 August 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Agent Cooper skrev:

Grunden til at 720p og 1080i er de fortrukne formater til HDTV er ganske enkelt båndbredde/pladshensyn. Der er dog ingen tvivl om at det kommende europæiske 720p fællessystem er en ufatteligt kortsiget størrelse - når det engang bliver 'standardiseret' og kommer ud i æteren, så har 1920*1080 displays været på markedet i flere år til væsentligt lavere priser end i dag.

Det interessante omkring båndbredde er at 720P/50, 1080i/50 og 1080P/24 groft sagt fylder det samme. Der er altså ingen grund til ikke at lagre film på HD-DVD/Blu-Ray som 1080P/24, mens det bliver noget mere speget på tv-udsendelser - sport i 1080P/24 vil de fleste nok betakke sig for, og 1080P/50 fylder ganske enkelt for meget til at være et reelt alternativ - ikke mindst i forhold til den ret begrænsede forskel som de fleste folk vil opleve på 720P og 1080P, på selv 1080P displays.

I mine øjne er det 1080i der er overflødigt, og ikke 720P - introduktionen af HDTV var netop alle tiders mulighed for at kaste interlace teknologien i havnen. Nu må vi desværre finde os i interlace problematikker mange år endnu.

he he, min pointe var så ikke at 'bagtale' 720p, men nærmere at pege på det forhold, at når Europa engang indfører et fælles HDTV 720p format, så har markedet (consumer products, software/hardware) allerede bevæget sig ind i 1080p land - herunder med stor sikkerhed også HDTV i USA/Japan. Så kan vi græmme os over det til den tid.



__________________
Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 August 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
he he, min pointe var så ikke at 'bagtale' 720p, men nærmere at pege på det forhold, at når Europa engang indfører et fælles HDTV 720p format, så har markedet (consumer products, software/hardware) allerede bevæget sig ind i 1080p land - herunder med stor sikkerhed også HDTV i USA/Japan. Så kan vi græmme os over det til den tid.

Nja, vi kan nærmere græmme os over at "vi" har åh så travlt med om vores nye tv har 1920x1080 opløsning eller ej, når det for flertallets vedkommende nu engang står meget langt nede på listen over ting der afgør om billedkvaliteten er god eller ej. 720P er rigeligt godt nok til tv-udsendelser til enhver fladskærms-ejer (hvis vi ser bort fra rigmændende med >60 tommer...). Hvis éns 720P-billede ikke er "perfekt" (og det er det ikke), så er det ikke antallet af pixels i skærmen der har skylden. Uanset om tv-udsendelserne bliver i 720P, 1080i eller 1080P, og om komprimeringen er i MPEG-2, MPEG-4, H.264 eller noget helt fjerde, så er det i praksis hverken antallet af pixels i signalet eller i skærmen der vil begrænse dén billedkvalitet som man får at se - men skærmens generelle billedkvalitet. Forskellen på de bedste plasma-tv, for slet ikke at snakke om LCD-tv, og så de bedste projektorer, viser med al ønskelig tydelighed hvor meget uudnyttet potentiale fladskærms-producenterne har at arbejde med. Det er ikke opløsningen der skal forbedres for at vi kan få bedre billedkvalitet, det er alt det andet. Jo, du kan godt se forskel på 720P og 1080P i en direkte sammenligning, ingen tvivl om dét - men i forhold til de øvrige forskelle på forskellige tv, så er det en flueknepper-ting af rang - det svarer til at bruge al sin energi på at finde det rigtige power-kabel til sin forstærker, når dét man egentlig burde gøre er at skifte sine højttalere ud.

Desuden er der desværre ikke noget der tyder på at Europa _i praksis_ kan blive enige om at benytte 720P...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 August 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

McDave skrev:

men dr har  ingen planer om at sende 1080p ud ti lforbrugerne foreløbigt... men de har fastlagt at de vil sende i 720... skodhoveder! gør det da ordentligt første gang! i europa er det desuden vedtaget ikke at bruge 1080p men derimod 1080i... igen ...SKOD!

Hvis jeg kan vælge mellem fire kanaler i god 720P kvalitet, to kanaler i god 1080P kvalitet, eller fire kanaler i dårlig 1080P kvalitet (pga. båndbredden), så foretrækker jeg faktisk 720P.

Den største trussel mod god billedkvalitet i øjeblikket er som sagt slet ikke opløsningen af hverken signal eller tv. Og hvis vi skal kigge isoleret på selve signalet, så er den største trussel stadig ikke opløsningen, men den digitale komprimering. DVB-T signaler er efter min mening for hårdt komprimeret, og hvis jeg kunne vælge ville jeg foretrække et ukomprimeret 576i signal frem for et for hårdt komprimeret 1080P signal! MPEG-artifacts er et stigende problem i mine øjne, og noget der er kraftigt brug for at sætte fokus på.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes