Hej
Du har måske set indlæget om, hvordan kabinetterne til Bechs nye højttalere er bygget http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1.
Men det stiller jo krav til lyden, at højttaleren ser så godt ud - og jeg var lige ved at få præstationsangst - da det er mit ansvar at vælge enheder, beregne bassystem og delefilter!
Efter kabinetterne var færdige lavede vi de første målinger, der desværre viste, at den valgte mellemtone ikke var helt effektiv nok - og desuden havde et uheldigt dyk ved 1500 Hz - altså tæt ved delefrekvensen mellem diskant og mellemtone.

Puklen ved 100 Hz. skyldes rummet - og der ikke er gate på målingen.
Nå - der var jo ikke andet at gøre end at finde en anden mellemtone. Heldigvis havde Q-sound en mellemtone fra samme serie (Vifa TC) men med dobbeltmagnet og ucoatede (lettere) membran.
Se det er jo meget bedre.
Nu fulgte 2 lange aftener med at opbygge modellerne af enhederne og endelig en model af hele højttaleren i CALSOD.
Så blev der simuleret 30 - 40 forskellige filtre, før der blev valgt én til at være første version.
Jeg lægger meget vægt på, at der skal være jævn spredning ved alle frekvenser. Det betyder, at der anvendes 18/24 Db filter (akustiks) og lave delefrkvenser.
Desuden skal deleflankerne være helt entydige.
Delingen mellem bas og mellemtone bliver dog lidt højere end beregnet - fordi impedansen ellers kravler ned under 3 Ohm. Det er dog ikke den store katastrofe, da det er 6½ " basser.
Delingen for hver enkelt enhed ser således ud:

Og ja - når man måler på de enkelte enheder - så måler de sådan. Bemærk de helt rene flanker.
Selv om det er meget stejle flanker - så er der kun 14 komponenter i filteret (inkl 3 modstande)
Samlet ser det sådan ud:

Den første version af højttaleren var overraksende sammenhængende (det er ikke altid let i en 3-vejs højttaler) - men der manglede lidt nærvær og nerve.
Hjem og simulere.
Nu har vi justeret filteret 2 gange - og har helt sikkert fået mere nærvær.
(mellemtone og diskant er hævet - den nyeste kurve ligger på en anden PC)
De er stadig meget sammenhængende både klangligt og dynamisk. De har også en helt speciel evne til at erstatte hele bagvæggen med et lydbillede. Det hele er rytmisk meget stærkt, fordi musikken "opstår" ud fra den nedre mellemtone/bassen i modsætning til mange højttalere, hvor øvre mellemtone/diskant ligesom er det drivende område - hvis I forstår hvad jeg mener. Måske kan Bech forklare lyden på en anden måde ?
At vi er kommet så langt allerede efter 2 justeringer overrasker mig meget - den sidste 3-vejs tog ca. 3 mdr. at få til at spille sådan her.
Men vi er ikke færdig endnu - vi skal simpelthen udforske mulighederne i filteret - og se om vi presse nogle ekstra procenter ud af enhederne.
Vi vender tilbage med de endelige kurver.
HIlsen
Nørd