| Forfatter |
|
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|

Den er kraftig nok til at bevæge en dør med 1.25 centimeter når den udsender frekvenser mellem 1 og 5 Hz med en maks effekt på 115 decibel!!!. For å få subwooferen til at yde tilstrækkeligt bør du have en forstærker på mindst 200 watt (i 8 ohm), og selve den roterende sub bør bygges ind i en solid kasse for å gøre bassen kompakt.
Læs meget mere om denne yderst specielle subwoofer på http://www.dingz.no/php/art.php?id=315358 (norsk men meget let at læse..)
Teknikken bag denne subwoofer: http://www.eminent-tech.com/howitworks.htm
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he , ledte efter datoen for at se om det var 1.april . Har ikke noget at ha` det i , men jeg tror ikke rigtig på den historie i linket. Lyder meget usandsynlig..En ventilator med indbygget svingspole ? 
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg læste historien, måtte jeg også læse den engang til ,-og engang mere.!
Jeg hæfter mig ved at systemet er patenteret selvom det virker ret simpelt og blot er mekanisk(uden elektronik, og at ventilatoren skal bygges ind i en stor kasse, (hvilket er vist på et af billederne) og at den ikke kan høres som normale subwoofere, da frekvensen er for lav, men istedet mærker man den i hele kroppen, ligesom det voldsomme mavesug under en vanvittig karruseltur.
Filmindustrien står herefter over for helt nye udfordringer til indretning af deres biografer..
"Var det en go´film?"
"Ja, publikum brækkede sig i lårtykke stråler ! 
Har konstruktøren mon ladet sig inspirere af de indfødte Aboriginers i Australien, som kommunikere over lange afstande ved at svinge et træblad i en lang snor rundt i luften, hvorved der fremkommer dybe frekvenser? (set i filmen "Crocodile Dundee")
Måske er det blot en moderne form for højtaler, den "højtaler"som de indfødte Aborigine, har kendt til og brugt i de 40.000 år hvor de har levet i Australien. ?
Bemærk at ventilatorvingerne næsten ikke er vinklet, så det er stærkt begrænset hvor meget luft den i virkeligheden flytter.!
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nej, den er god nok. Kan huske at jeg også har læst om princippet. Den er ikke så pæn dog...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahem, nu ikke så hastigt med at nedgøre det!
Hifi klubben havde i 90'erne, da de solgte bilstereo, en lignende rotor-woofer til bilbrug. Den var indbygget i en acrylkasse og skulle vistnok være heftig. Muligvis var den fra Phoenix Gold.
Kan andre huske den??
mvh
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, Manic.
Cyclone hed den, men hvorfor systemet ikke er mere udbredt ved jeg ikke. Måske noget med prisen.
IB løsning? Hvad er det?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bare forestille meg at en slik blæser løsning vil være altfor langsom til at endre frekvens til at kunne bruges højere op i frekvens. Så derfor bliver det kun for spesielt interesserede....som mig :)
IB= Infinite Baffle, du tager kort og godt feks et rum i huset som kabinet og monterer elementene i væggen, eller i gulvet om det er kælderen. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, du kunne godt finde på at montere sådan én i soveværelse, sådan bare for at få fra 1-12 Hz. Får du aldrig nok?
mvh
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
1-12 HZ + køling af soveværelset på en varm sommerdag i samme "hug" ? Lyder da som en go` ide 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bor i lejlighed, så det er nok en smule håbløst desværre. Men nej, det bliver aldrig nok. 
Det er også et amerikansk firma der har udviklet et system som faktisk flytter sofaen, og Warner skal vistnok understøtte dette systemet i deres nye udgivelser. Jeg har ennu ikke læst om hvordan det fungerer, men jeg regner med at det koster riktigt mange penger.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ser konstruktionen ud til at være meget prisbillig at udføre. De fleste af stumperne er nemme at skaffe på den lokale genbrugsstation...
man tager en vaskemaskine, en gl. jamohøjtaler, en gulvventilator, en kaffetragt..
Som jeg forstår det er den et sublement til en normale subwoofer, og denne tager over hvor frekvensen er for lav til at kunne høres (<20-25hz?)
Hvem har nærmere kendskab, info, erfaringer, link til "cyklone"eller andre lign. subwoofere som kan bidrage til lidt mere forståelse af dette "nye" princip for ikke-hørbar bas gengivelse
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder samt flere oplysninger om både Cyclone og "Ventilatoren" og 2 andre højttalere der anvender motor kan findes på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Different-col/LinearMotor.htm
Iøvrigt har Jorma Koski (ham med kablerne) beskrevet på Eurphonia hvordan Eminent Technology sub'en virkede på CES i USA. Den var monteret i en plade placeret mellem hotelrummet og badeværelset. Efter signede meget overbevisnede når buksebenenen blafrede, men der ikke kunne høres en lyd. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan,-Mon du har mulighed for at lave en mindre oversættelse til dansk for forståelsen skyld?
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, Jan.
Jeg nåede desværre aldrig at opleve Cyclonen i HFK, men nu er den altså af bla. tekniske årsager ude af markedet.
mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan,-"de 3 contrabas link på din hjemmeside virker ikke.. Kun cyklone link virker og der er begrænset info. Hvad er dine erfaringer med systemet, hvilke udfordringer/begrænsinger stiller det til rummet, indretning, udstyr, brug osv
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
1 og 5 Hz med en maks effekt på 115 decibel kan da ikke være sundt for hørelsen
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe..
"Total fed film! "
"Publikum brækkede sig og blodet flød ud af ørerne !"
Måske er det derfor konceptet ikke er slået igennem for alvor.?
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt under 20 Hz kan ikke høres, siges der. Det hedder infralyd og er faktisk skadeligt for kroppen. Især hjerterytmen kan blive forstyrret, nyreskader mm. Det er klart, at der skal et vist lydtryk til.
Jeg vil mene, at til musik i alle fald, har man ikke brug for at gå længere ned en til ca. 20Hz. Resten er mest til LFE-erne fra film. Som det før er sagt i andre fora, så er der ikke meget musikmateriale, der går under 25-30 Hz og mange kan alligevel ikke skelne en 40 Hz tone fra en 25 Hz tone.
mvh
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay,- seriøst,
Ingen siger at lydtrykket skal nå 115 db,- mindre kan jo også gøre det, og så er der jo ikke risiko for skader på helbredet og mavesuget bibeholdes.
|
| Til top |
|
| |