Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En usædvanlig højttaler.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 August 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har et højttalerprojekt, hvor jeg er lidt usikker mht. mulighederne..
altså mangler nogle ideer - input fra eksperticen 

Problemet er hvilke højttalere vil være gode i dette tilfælde:
- 'kassen' er HBD 60*132*27 cm (kan ikke ændres).
- lukket på 5 sider; bunden åben mod gulv og ca. 20*132 cm mod front (kan ikke ændres).
- frekvensområde (meget dyb bas) omkring 25hz-9kHz.. derefter overtoner m. faldende styrke.
- effekt omkring 35-50 watt maks
- kanaler (alle mono) minimum 2 + måske en ekstra, se følgende.

1 højttaler skal primært tage sig af bassen. Jeg kunne løse det via en ekstern
aktiv subwoof. (..160 Hz) + to 'fuldtone' højttaler, hvor bassen er filtreret fra.

Vi skal antagelig nok op i 12-15" typen, der er jo plads til dem 
Der jo mange muligheder incl. anvende mindre typer (8-10"), men flere af dem...

Venlig hilsen
Finn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 27 August 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Finn ikke for noget men hvad er det du vil ???

Du har en kasse (1 kasse) med et hul i bunden og et laangt hul på 20 x 132 cm i front

og så har du nogle frekvens tal - er det nogle du gerne vil opnå ?? eller er det fra noget grej du har ??

Det er ret uklart dit indlæg og jeg tror du skal forklare dig nærmere hvis du skal have eksperticen i sving (den tilhører jeg ikke - men er blot nysgerrig)

Men man kan jo altid dække hullerne til med plade - og så er der jo plads til et foldet voigthorn i din kasse - og med plads til en åbning på 3 gange enhedens areal skulle du kunne komme op på en 12 tommer bas - det skulle nok give bulder i bulderby :-)

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,

Enig, det er sort snak det du skriver.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 27 August 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Det må næsten betragtes som en åben baffel.
Selv med en 12-15" enhed er du nødt til at korrigere ret heftigt i bunden.
Læs om teknikken på www.soundimage.dk under "dansk" og "delta dipoler".

I mellemtone og diskant er det nok smartest at bygge en lille højttaler kasse ind i den store åbne.  Med så store basenheder er der ingen vej uden om 6½" mellemtone for rigig hifï gengivelse.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

NriK
Vedr. din subwoofer under sofaen skriver du om akustisk ventil i stedet for basrefleks - hvad gør/kan en akustisk ventil ??

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Den udligner trykforskellen indeni og udenfor kabinettet.
Det er for at undgå at luft-fjederen indeni kabinettet ikke begrænser membranens bevægelser og dermed forringer inpulsgengivelsen, samt for at undgå at overtrykket forsøger at slippe ind og ud gennem eventuelle små utætheder i kabinettet, indgangs stik osv, hvilket kan give pibe og fløjtelyde.

Det med trykforskellen er i princippet det samme som en basreflex port gør, men med en akustisk ventil forsøger man at undgå at der kommer lyd med, men altså kun en tryk udligning. Således opfører en højttaler med akustisk ventil som en lukket højttaler, og skal beregnes som en sådan.

En basreflex port tilfører lyd pga. dens resonansfrekvens. Dette udnyttes positivt til at give en dybere frekvensgang end den valgte enhed og kabinetstørrelse i sig selv tillader, men giver dog også højere forvrængning, voldsom fasedrejning, samt gør det sværere at placere højttaleren i rummet, pga. at faseskiftene i basområdet kan anslå mange flere rumresonanser. Her er en lukket højttaler (med eller uden akustisk ventil) meget nemmere at have med at gøre.

Som man kan læse i Jan Nielsens artikel så skulle en åben baffel højttalere være endnu nemmere at integrere i lytterummet.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Tak for fyldestgørrende svar NriK

Jeg fik et råd med et par Sansui højtalere der har udseendet med sig men 15 tommer bassens buldren i basrefleksen mod sig - jeg skulle stoppe i sok i hullet - det må være en primitiv akustisk ventil

Det med open baffle undre mig stadig - det må da kræve meget af enheden ?

Fungerer din sub efter forventningerne ?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

r-l-b

Nej en sok er vel egentlig mere en prop der ikke lukker luft ind og ud - så det bliver til et lukket kabinet.
Du vil sikkert synes at lyden er renere, uden buldren i bassen, men til gengæld lidt tam og med knap så meget niveau i bassen.

Hvis du bygger højttaleren om så du stopper refleskporten helt og monterer en akustisk ventil (kan købes hos Dansk Audio teknik for ingen penge) evt. på bagsiden for ikke at ødelægge udseendet, så vil du få alle fordelene og 'tam'-heden fra løsningen med sokken vil være væk. Læg mærke til at fraværet af forvrænging i bassen kan lyde som om at der er mindre niveau fra bassen. Det er der ikke, men delefilteret er tunet ind til den voluminiøse forvrængede bas, så det kan være at du senere bliver nødt til at dæmpe mellemtone og diskant lidt. Du kan starte med blot at dreje lidt på tonekontorollerne på din vintage forstærker hvis den har sådan nogen.

Jo tak THE SOFA WOOFER er det bedste der er sket længe i mit hifi-liv. Håber snart at have tid til at gøre mine fronthøjttalere færdige så jeg kan få god lyd i hele toneområdet. Solgte for over et år siden mine elskede Mission 752freedom og kører som nødløsning på et par gamel Pioneer højttalere. De er faktisk ikke så slemme, men os hifi-nødder er jo lidt kræsne

Åben baffle kræver meget af enheden og forstærkeren pga. den nødvendige korrigering. JAMO R909 er også en åben baffel. Den lyder hamrende åben og resonsfri. Jeg vil anbefale alle der har chancen for at høre den at gøre det. Jeg hørte den på åbent hus dag hos Expert Helsinge for et stykke tid siden.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Akustisk ventil er lige smækket på ønskelisten

Synd du mistede dine mission ht - det er surt at fortryde når man har solgt

Jeg vil klart se om jeg kan komme til at høre de openbaffler næste gang der er en demo et sted

jo mit vintage grej har tonekontroller - heldigvis har den ene en knap der hedder defeat og den anden en knap der hedder kancel - de er presset ind 95 % af tiden - men rart at vide de kan komme til gavn

Mine Sansui blive næppe første højtalere noget sted, men ambitionen er at de skal lyde lige så godt som de ser ud - du ved det er dem med guirlande udskåret trægitterværk - det holde vintage folk af! Desværre er det ikke dem fra Sansuis gyldne periode i midt 70erne med massive valnød kabinetter etc - men de er fede nok - og "kun" firvejs" jeg tror de var oppe på fem vejs og 7 enheder pået tidspunkt - sikken et ræs - og helt mærkelig tankegang når man er til fuldtone enheder

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

r-l-b og Mercury mfl...

Vi prøver igen - glem alt om fine kasser, kabler, 'gul'stik, snurren rundt og stereo - det er lyd på en anden måde - og sort snak er det nun'te.

Tænk tilbage i tiden, hvor man smækkede højttaler ind i et møbel, f.eks. radiogrammofonen, musikinstrumenter og senere  TV'et, så er I på skinnerne igen 

Der er læssevis af konstruktioner for lukkede kasser, horn, basrefleks etc., men hvad gør man, når et givet rum skal bruges uændret.

Jeg kan ikke selv finde en god løsning, men da vi har kreative personer her i forum, så prøver jeg selvfølgelige at lokke  dem til at fortælle, hvordan de vil løse problemet.

Den nævnte 'kasse' står på gulvet - siden mod gulvet mangler, og nederst er en lang smal åbning 2) på den front, hvorpå højttalerne skal monteres 1). Lyden er min. 2 max. 4 mono-kanaler, der har hvert sit signal til sin højttaler(ne) - det er betingelserne.

|-----------------------|
     |           ; ;           ; ;         |
     |           ; ;    1           ; ;   |
     |-----------------------|
     |           ; ;   2           ; ;    |
----|-----------------------|--------------- gulv

Nævnte frekvensområde er det der skal reproduceres så godt som muligt - men glem en superforfinet 'flad kurve' til HiFi brug.

Hvilke anvendelige tøjhalere (konstruktion) dur bedst til det her, fordele/ulemper, problemer ?  Jeg har også spekuleret på, om konstruktionen evt. skal løses i kombination med at flytte den dybe bas til en ekstern subwof. ?

Konstruktionen er usædvanlig, men er nok ikke et megaproblem for dem, der fusker med højttaler og lyd i praksis.

Venlig hilsen
Finn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jamen Finn - du skriver at tøjhalerne ikke skal bruges til hi-fi men hvad er det du vil med dem - står kassen i et stort eller lille rum - skal du bruge den til en gammel biograf  ? jeg er stadig helt væk!?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Altså en installation i en bolig r-l-b - det er Vintage. Der vil indgå både gode 40 år gamle rørdele, samt nyere elektronik i forstærkerdelene.

Det her kan ikke beregnes *nøjagtigt* en gang for alle, da valgte tøjhaler ikke skal ændres eller udskiftes efter tilfældige luner.

Kassen med elektronikken, tøjhalerne etc. kan bliver flyttet til et større/mindre lokale. I den forbindelse er det planlagt, at forstærkerne via tonekontroler kompenserer for ændringer ;-)

Så lad løsningen lige nu blive et rum på ca. 10 x 4 m og højt (> 3 m) til loftet. Rummet vil lydmæssigt være noget dæmpet (tæpper + møbler).

Som Nrik nævner, så må næsten betragtes som en åben baffel, men det nævnte 'delta dipole' projekt er (som det meste andet) meget bundet til at kassen tilpasses tøjhalerne, og jeg er bundet til at finde den modsatte løsning.

Venlig hilsen
Finn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

takk Finn - jeg må nok bare erkende at jeg ikke har kapacitiet til at fatte tegningen og brugen - dette skal du på ingen måde tage ilde op - der skal nok være andre der kan komme med et mere fyldestgørende og insigtsfuldt feedback således at du får løst problemstillingen - jeg vil med glæde afventet at du poster et billedet af herligheden når den er oppe og køre - så kan det jo være at jeg til den tid forstår det - men tak for forsøget på at forklare mig det.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
takk Finn - jeg må nok bare erkende at jeg ikke har kapacitiet til at fatte tegningen og brugen ....

Kik her, billeder siger mere end ord 

http://www.theatreorgans.com/hammond/faq/files/bri-pics/7329 1_17.jpg

Der er nederste halvdel jeg omtaler, men ikke samme type. Og som du kan skimte, er der her monteret 3 fede tøjhalere. Mine type har større rumfang og ikke det viste lukkede rum, så jeg prøver derfor at finde en anvendelig løsning..

Venlig hilsen
Finn

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Nu er forvirringen da total. Eller er det bare mig der ikke kan finde hoved og hale på det billede?
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

hej Finn.

Det er altså ikke særlig nemt at gennemskue hva' det egentlig er du vil. Og det der billede af indmaden fra et elektrisk Hammond-orgel installeret i en koncertsal/kirke/monsterstor restaurant gør altså ikke meget for at lette forståelsen.

Jeg betragter ikke mig selv som specielt dum (min eks er uenig), men vil du prøve at forklare, igen, hvad det er du vil?

Super cool billede, i øvrigt. Ligner min Alfa, da autoelektrikeren ringede og sagde at han " kunne sg'utte finde den rigtige sikring til elbagruden."

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Finn prøver at se hvor langt ud han kan drive os før vi finder ud af at det i virkeligheden er soklen til hans 10 x 10 meter store model jernbane landskab og højtalernes placering og mulige ombytning m.m. er for at toget kan sige den rigtge lyd når det kører igennem den tro kopi af Brennerpasset - hvis ikke skal jeg endnu en gen beklage at jeg ikke kan forstå dig Finn - men at sige at det er nemmer at se et billede og så stort set sige at intet på billeder er som din boks det udfordre godt nok fantasien.  Kunne du ikke låne et digitalkamera eller lave en simpel  målsat tegning fra alle sider og sætte krydser der du vil have højtalerenheder - og andre tegn vhor du vil have rør m.m. og så frem for alt med mindre det er en statshemmelighed stå frem og forklare hvad det skal bruges til

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Du skrev at du havde svært med sikringen og at den var blød - det kan være en nylon skrue-låg som tilmed skal presse lidt ind før man drejer - da der sidder en fjeder og presse sikringen på plads - gå forsigtigt frem elle spørg din far om han har tavet på sådan en bandit - Det er ingen skam at få hjælp af den ældre generation - det er kun træls at skulle høre på hvis de synes man har gjort et åndsvagt køb - men jeg kan da kun tro at han smelter i sit gamle hifi hjerte når han se det fine sæt - i hvertfald held og lykke med

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg tror Finn prøver at se hvor langt ud han kan drive os før vi finder ud af at det i virkeligheden er ......

I fik gerne et billede herfra, men kabinettet her er splittet af, da det renoveres. Jeg venter derfor på at få lave huller til de endnu ukendte tøjhalerne før det samles igen - så sorry.

det må siges at være noget af et kultursammenstød opløftet med en generationskløft, som der ufrivilligt er opstået. Jeg har levet med og kendt det her mekanik + elektronik siden min ungdom, og så er der nogen her, der voldbruger ordet 'Vintage' og end ikke kender et Hammond orgel.

Jeg mente ellers at enhver i DK havde oplevet de her suppe-steg-og-is musikanter før de bævrende lyde faldt i popularitet. Kender i heller ikke (late) Thomas Kobbel og hans orgel, samt alle de øvrige  grupper, der har et orgel (keyboard)  brægende bag solisten

Prøv at se den nederste halvdel af orglet som en 'kasse' (når bagbeklædningen er sat på). Det rum er tomt, og kan bruges som højttalerkasse - hvilke enheder dur bedst at sætte ind der - det er  enkelt - om lyden er HiFi bestemmes af instrumentet og musikanten.

.. det er sør'm sjovt det her

Venlig hilsen
Finn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 05:26 | IP-adresse registreret  

Hej Finn

Så faldt 5 øren - det hedder 2 kronen i dag så helt ung er jeg heller ikke

Du skal altså booste dit orgel med fed lyd !

hvorfor statede du ikke bare med at skrive - Jeg har et gammelt el orgel - i bunden af det har jag plads til at placerer nogle højtaler enheder i et kabinett der måler og som i bunden er helt åbent og i siden har en lang åbning på etc.
Så havde selv jeg da forstået det

Du skal have fat i PA højtalere og ikke HIFI højtalere

Sådan nogen der sidder i guitar og sang/mikrofon forstærkere

Når kabinettet er skilt ad kan jeg ikke forstå hvorfor du innke kan indbygge nogle lykkede kabinettet inden i det inden du samler det igen men se hvad de har på:

www.discoworld.dk

Køb noget brugt PA udstyr med rør og skil det ad og prop det i din bundkasse

Jeg voldbruger ikke vintage - og vintage er lidtforskelligt alt efter hvilken type vare du taler om - vintage vin er ikke det samme som vintage modetøj og vintage hifi er efter min mening lidt før CDerne m.m kom til vedenen det vil sige lige omkring 1980 + - 2 år alt efter mærke

Kraftige alufronter - masive træsider - vu metre og ikke grimme dioder - inge synlig brug af plastik og kun i få tilfælde sorte apparater (Sansui er en undtagelse)  Mit revox setup er lige på grænsen men får i min terminologi lov til at hedde vintage - og så går vintage til bage til ca. QUADs rør monoblokke - makintosch rør sager m.m. inkl Thorens 124 og Gerrad 301, klipsh horn og Tannoy ditto men kommer vi tilbage til 78 med nåle og bulderkabinetter med røradio og pladespillere med stak-loading så er det ikke vintage men noget gammelt l**t der ikke er til at holde ud at høre på

så igen Finn Held og lykke med dit projet og må nogle fede COAX eller fuldtone PA enheder på 15-18 tommer falde i din favn så du som en anden Hammond Aage sammen med Rytme Palle kan fyre den af med "mormors kolonihavehus"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes