Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Valg enkel 2-vejs konstruktion (?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg påtænker at kaste mig ud i mit første selvbyg højtaler projekt. Jeg har haft et par Kef 104/2 som jeg har været meget tilfreds med, men de er desværre mere end halvdøde, da både begge diskanter er gået og basserne er mørnet. Jeg er tæt på at købe et par igen, da jeg egentlig var ret tilfreds med dem. Det eneste jeg manglede var dybere basgengivelse..

Derfor tænker jeg at jeg måske skulle kaste mig ud i et selvbyg projekt, da jeg altid gerne har villet bygge et par højtalere selv. Jeg snakker ikke om hele konstruktionen/afstemning, det lader jeg kløgtigere folk om, men altså et færdigtlavet sæt, hvor jeg "bare" selv skal bygge kabinetterne (måske få dem lavet) og samle et allerede designet delefilter (etc)...

Mit budget er max 6000kr til enheder + delefilter/komponenter. Jeg vil gerne at det skal være en 2 vejs konstruktion holdt rimelig simpel. Og så skal den kunne komme dybere end mine gamle Kef som før nævnt (de er rated til 55-20.000Hz). Ydermere ville det være rart hvis det blev en højtaler det tåler at stå nogenlunde tæt ved væggen, hvis dette ikke kan opfyldes går det nok, men det kan godt være med til at træffe en beslutning om hvad jeg vælger i sidste ende..

Jeg har overvejet monitor projektet på soundcheck:

http://www.soundcheck.dk/?Dtype=article&Did=545

Jeg synes det virker som et godt projekt da det ser nogenlunde overskueligt ud.

(Spørgsmål 1) Jeg ved dog ikke om jeg får så meget mere bas end jeg er vant til fra Kef'erne?

(Spørgsmål 2) Jeg ved heller ikke om de er beregnet hovedsagligt som nearfield monitorer?

Jeg har et par nearfield monitorer som jeg bruger til min computer, dette setup er jeg meget glad for -men de er kun interessante at høre på når man sidder forholdsvist tæt på dem. (Jeg sidder ca 1 meter væk fra monitorerne) Hvorimod jeg kommer til at sidde ca. meter væk fra dem jeg gerne vil bygge...

---

En anden mulighed som jeg finder interessant er at anvende en Scanspeak 18W/8531G00 i en eller anden 2 vejs konstruktion. Det lyder som denne enhed er mere farvet end C-Quenze enheden, men jeg finder den interessant og kunne godt tænke mig at bygge med den. Jeg hælder mod den neutrale/tørre gengivelse af lyd normalt, men jeg kunne godt se mig ”forført” af denne enhed J

Evt. kunne en af Troels Gravesens designs være en ide? Denne her:

http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm

Den kommer nok til at overskride mit budget lidt, så en anden konstruktion med en anden diskant ville være helt ok.

Nu er det så mit spørgsmål til jer erfarne folk, om der er nogle 2vejs konstruktioner jeg burde kigge nærmere på? Eller om der er ting jeg bør tænke på udfra de modeller /muligheder jeg har nævnt? Jo enklere jo bedre, og er der billeder med og en eller anden form for vejledning er det bare endnu bedre... Der er så mange muligheder og KITS rundt omkring, så jeg prøver bare at koge det ned til noget jeg har en god følelse af, og så komme igang J Har selvfølgelig læst hvad jeg har kunne finde herinde, men hvis der er folk der har erfaringer med de enheder jeg nævner og kunne gi et tip med ville jeg være meget taknemmelig..

Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 27 August 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Sendt: 27 August 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm

Er vejen frem !....

En mand af få ord? -eller har du måske lidt mere til at underbygge dit råd?
Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 27 August 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

ScanSpeak enheder bruges i de allerbedste højt i verden. Og Troels gravesen ser ud til at vide hvad han laver.

Ved at vælge denne højt kan du sikkert få meget lyd god lyd for pengene - sammenlignet med nye færdig købte højt.

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Der findes også nogle spændende byggesæt hos : http://www.danskaudioteknik.dk/ , også med ScanSpeak enheder. Hvordan de lyder ved jeg ikke, det er jo ofte problemet med selvbyg.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

http://www.valutronic.se/VH1_drawing.html

link til svensk 2 vejs foldet voigt horn  der er nemt at bygge og giver meget god lyd for pengene til ca. ½ af hvad dit budget lyder på

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 August 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Troels Gravesen's konstruktioner kan man aldrig gå forkert i byen med.

Jeg har selv lavet et par af hans ideer.

Ellers kan du altid kontakte frequence.dk som helt sikkert kan hjælpe dig.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes