Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DVDO iScan + Blue-ray/HD-DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at lade op til at lade mig friste af en scaler og har kigget i manualerne til DVDO iScan VP20/30/50. Det er jo nogle smarte små fætre, der, hvis man sender den digitale lyd igennem dem, kan forsinke lyden så den passer med den forsinkelse de selv introducerer på billedet (billedbehandlingen vil jo uværgeligt tage nogle millisekunder).

Men som jeg ser det, står man med et problem, når man så om (forhåbentligt) ikke så længe investerer i en Blue-ray/HD-DVD afspiller og gerne vil have glæde af de nye surround formater (Dolby Digital Plus og DTS-HD). Normalt er det jo ikke nogen problem, da HD-afspillerne jo har 5.1 out og forstærkerne 5.1 in, men da DVDO iScan'erne kun har digitale lydindgange og da de nye HD lydformater mig bekendt kun kan sendes ud på hdmi-udgangen, så vil man ikke længere kunne forsinke lyden med iScan'erne, hvilket jo vil være meget generende.

Kan det virkeligt være rigtigt at man i et produkt til 15-20 k ikke har taget højde for de nye HD lydformater, når man jo netop henvender sig til HD-folket på billedsiden?

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 August 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Ring og spørg efter Søren Kruse i TC i Århus, jeg tror han er en af dem i DK der ved mest on DVDO iScan

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Prima skrev:
Kan det virkeligt være rigtigt at man i et produkt til 15-20 k ikke har taget højde for de nye HD lydformater, når man jo netop henvender sig til HD-folket på billedsiden?

Det har ikke så meget med apparatets pris at gøre, der findes ikke andre produkter uanset pris der kan dét. Uanset hvad, så skal lip-sync funktionen ikke ses som hovedårsag til at købe produktet, det er en bi-ting, som kan være rar at have, men i bund og grund - hvis du har/får udstyr der kan udnytte DTS HD osv, så vil du temmeligt sikkert have lip-sync kontrol dér, og så er delay funktionen i DVDO'en alligevel overflødig. Kort sagt - det bør som sådan ikke afholde dig fra at købe en DVDO.

Udover dét, så henvender VP20 og VP30 sig netop _ikke_ direkte til HD-folket, det er produkter der er målrettet til at gengive SD-materiale på et HD display i så høj kvalitet som muligt, og er til lige nøjagtigt dette - forudsat at man vælger den med ABT 102 board - blandt de absolut bedste løsninger på markedet uanset pris. Hvis din fokus ligger på Blu-Ray/HD-DVD, bør du vælge VP50 for at få korrekt 1080i de-interlacing.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Prima skrev:

Det har ikke så meget med apparatets pris at gøre, der findes ikke andre produkter uanset pris der kan dét.

Det med prisen var også mest ment som en lille provokation.

Otto, TC skrev:

Uanset hvad, så skal lip-sync funktionen ikke ses som hovedårsag til at købe produktet, det er en bi-ting, som kan være rar at have

Ja, jeg syntes da bestemt lip-sync er rart at have når nu scaleren forsinker billedet i omegnen af 50 millisekunder. Efter min mening er der ikke noget mere irriterende end når lyd og billede ikke er synkroniseret.

Otto, TC skrev:

, men i bund og grund - hvis du har/får udstyr der kan udnytte DTS HD osv, så vil du temmeligt sikkert have lip-sync kontrol dér, og så er delay funktionen i DVDO'en alligevel overflødig. Kort sagt - det bør som sådan ikke afholde dig fra at købe en DVDO.

For mit eget vedkommende har jeg p.t. en Primare SPA20 forstærker som jeg er ganske tilfreds med, men den har ikke delay, så hvis jeg opgraderer til HD-DVD/Blue-ray, skal delayfunktionalliteten nødvendigvis ligge i afspilleren. Mener du det vil være en standard feature i de kommende (næste generationer) afspillere?

Otto, TC skrev:

Udover dét, så henvender VP20 og VP30 sig netop _ikke_ direkte til HD-folket, det er produkter der er målrettet til at gengive SD-materiale på et HD display i så høj kvalitet som muligt, og er til lige nøjagtigt dette - forudsat at man vælger den med ABT 102 board - blandt de absolut bedste løsninger på markedet uanset pris. Hvis din fokus ligger på Blu-Ray/HD-DVD, bør du vælge VP50 for at få korrekt 1080i de-interlacing.

Hmm... vil det sige, at HD-kilder overflødiggør scaleren? Det får jeg dig vel ikke til at sige?

Jeg begyndte egentlig at kigge på scalere for med en anamorfisk linse at kunne køre med et 2,35:1 lærrede (Constant Height) og var desuden også på udkig efter en delaybox for at kunne korrigere for alverdens dårlige dvd'er. Jeg har brug for scaleren da min projektor (Sony HS60) ikke kan scalere vertikalt.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 August 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Prima skrev:
For mit eget vedkommende har jeg p.t. en Primare SPA20 forstærker som jeg er ganske tilfreds med, men den har ikke delay, så hvis jeg opgraderer til HD-DVD/Blue-ray, skal delayfunktionalliteten nødvendigvis ligge i afspilleren. Mener du det vil være en standard feature i de kommende (næste generationer) afspillere?

Jeg ved ikke med afspillerne, men du vil formentligt ikke kunne få en surroundprocessor/forstærker med HDMI input uden delay. Din iøvrigt udmærkede SPA20 understøtter alligevel ikke DTS-HD, så det havde ikke hjulpet noget at scaleren havde haft delay på DTS-HD. Hvis du vil afspille DTS-HD på din SPA20, så skal du bruge den analoge 5.1 indgang - og hvis der er noget der IKKE ville være smart, så er det at sende et analogt 5.1 signal ind i en video-scaler, lade dén konvertere signalet til digitalt, lave delay, konvertere tilbage igen og overføre 5.1 lyd til din SPA20. Det ville enten forringe lyden så meget at du lige så godt kunne bruge standard DTS/DD, eller også fordyre scaleren temmeligt markant, fordi den lige pludselig skulle være en halv surround-processor også. At tilføre delay på et digitalt signal er en hel del mere simpelt.

Næste step at være obs på er at din SPA20 formentligt har langt bedre D/A konvertere end de afspillere du får fingre i sådan lige foreløbigt. Dét kan i sig selv medføre at et almindeligt DTS signal digitalt til SPA20 kan være at foretrække frem for analogt DTS-HD fra Blu-Ray/HD-DVD afspilleren. Og så er der til sidst muligheden som du selv nævner, nemlig at det absolut ikke er usandsynligt at afspillerne vil have delay. Jeg må indrømme at jeg ikke er klar over om f.eks. Toshiba's HD-DVD afspiller har dét - prøv evt. at fange jdg1, det kan han helt sikkert svare på. Men det virker som en logisk funktion at lægge i afspilleren, specielt når det er afspilleren der skal dekode signalet til et analogt 5.1 output.

Prima skrev:
Hmm... vil det sige, at HD-kilder overflødiggør scaleren? Det får jeg dig vel ikke til at sige?

Nej uha da, det stiller STØRRE krav til scaleren! Netop derfor er VP50 at foretrække hvis man lægger vægt på 1080i kilder. Din HS60 kan ikke modtage 1080P, og den de-interlacer 1080i ved at nedskalere til 540P og derfra op til 720P. Hvis du vil have maksimal billedkvalitet fra 1080i/p kilder er en ekstern scaler derfor nødvendig, men det hjælper jo ikke noget hvis den ikke er bedre. Med en 720P kilde og et 720P display er scaleren selvsagt overflødig, da der ikke er noget at skalere på - medmindre man  som du er inde på vil lege med 2.35:1 fixed height. Og hvis du er inde på dét spor, så gætter jeg på at du primært ser reg. 1 film? I så fald kan DVDO'erne give dig en ret væsentlig fordel - nemlig muligheden for at afspille filmene i 48 Hz (som din HS60 understøtter) i stedet for 60, hvilket giver en særdeles mærkbar forbedring af panoreringer og bevægelser i det hele taget. Det løfter den "filmiske" fornemmelse temmeligt markant - det er faktisk i meget høj grad dét der kan løfte en god hjemmebiograf fra stadig at være hjemmebiograf, til rent faktisk at levere et ægte biograf-"feel". Hvis du først har prøvet, går du aldrig tilbage...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Næste step at være obs på er at din SPA20 formentligt har langt bedre D/A konvertere end de afspillere du får fingre i sådan lige foreløbigt. Dét kan i sig selv medføre at et almindeligt DTS signal digitalt til SPA20 kan være at foretrække frem for analogt DTS-HD fra Blu-Ray/HD-DVD afspilleren. Og så er der til sidst muligheden som du selv nævner, nemlig at det absolut ikke er usandsynligt at afspillerne vil have delay. Jeg må indrømme at jeg ikke er klar over om f.eks. Toshiba's HD-DVD afspiller har dét - prøv evt. at fange jdg1, det kan han helt sikkert svare på. Men det virker som en logisk funktion at lægge i afspilleren, specielt når det er afspilleren der skal dekode signalet til et analogt 5.1 output.

Så hvis jeg ikke vil skifte forstærkeren får jeg mest ud af blot at køre almindelig DD/DTS? Jeg går ud fra at HD-DVD/Blue-ray titler også har alm. DD/DTS eller kan down-konvertere til det? Og så vil man jo kunne køre det igennem iScan'en og stadig få lip-sync featuren med.

Otto, TC skrev:

Din HS60 kan ikke modtage 1080P, og den de-interlacer 1080i ved at nedskalere til 540P og derfra op til 720P.

Gisp! Er det rigtig?   Det virker da som hul i hoved, men jeg antager at det må være fordi en deinterlacer, der kan håndtere 1080i, ikke er hyldevare endnu...

Otto, TC skrev:

Hvis du vil have maksimal billedkvalitet fra 1080i/p kilder er en ekstern scaler derfor nødvendig, men det hjælper jo ikke noget hvis den ikke er bedre. Med en 720P kilde og et 720P display er scaleren selvsagt overflødig, da der ikke er noget at skalere på - medmindre man  som du er inde på vil lege med 2.35:1 fixed height. Og hvis du er inde på dét spor, så gætter jeg på at du primært ser reg. 1 film? I så fald kan DVDO'erne give dig en ret væsentlig fordel - nemlig muligheden for at afspille filmene i 48 Hz (som din HS60 understøtter) i stedet for 60, hvilket giver en særdeles mærkbar forbedring af panoreringer og bevægelser i det hele taget. Det løfter den "filmiske" fornemmelse temmeligt markant - det er faktisk i meget høj grad dét der kan løfte en god hjemmebiograf fra stadig at være hjemmebiograf, til rent faktisk at levere et ægte biograf-"feel". Hvis du først har prøvet, går du aldrig tilbage...

I starten, da man kunne købe reg 1 herhjemme, gik jeg mest efter dem, da filmene kom meget hurtigere, men nu køber jeg primært reg 2. Jeg syntes også det er meget rart at have mulighed for at få undertekster på og mange animerede film har også dansk tale, hvilket jeg også synes er sjovt nok at have mulighed for at kunne vælge. Desværre syntes jeg der er en tendens til at mastering-kvaliteten på reg 2 er dårlig - dårlig synkronisering og dårlig lydkvalitet. Men på den anden siden får du den højere pal-opløsning, så jeg er i syv sind mht. at vælge reg 1 eller reg 2.

Er der noget nyt om jeres "scaler-demonstration"? Jeg kunne da helt klart godt tænke mig og se, hvad såden en DVDO kan gøre.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Prima skrev:
Så hvis jeg ikke vil skifte forstærkeren får jeg mest ud af blot at køre almindelig DD/DTS?

Det er et gæt - prøv dig frem når du når så langt.

Prima skrev:
Jeg går ud fra at HD-DVD/Blue-ray titler også har alm. DD/DTS eller kan down-konvertere til det? Og så vil man jo kunne køre det igennem iScan'en og stadig få lip-sync featuren med.

Jep.

Prima skrev:
Gisp! Er det rigtig?   Det virker da som hul i hoved, men jeg antager at det må være fordi en deinterlacer, der kan håndtere 1080i, ikke er hyldevare endnu...

Nemlig - det er helt normalt at 1080i nedkonverteres, specielt på 720P udstyr, da tabet her er mindre end på 1080P udstyr. Gennum VXP, der f.eks. kommer til at sidde i Optoma HD81 (eller rettere: i den eksterne scaler der følger med), og måske også Realta HQV, vil formentligt æde sig kraftigt ind på Faroudja's markedsandele indenfor scaling/de-interlacing i end-user produkter (dvs. indbygget i projektorer og fladskærme) blandt andet på grund af dette - Faroudja DCDi kan ikke de-interlace 1080i. Det samme gælder Silicon Image chipsettet, der også er meget brugt - blandt andet i standard-versionerne af VP20 og VP30.

Prima skrev:
I starten, da man kunne købe reg 1 herhjemme, gik jeg mest efter dem, da filmene kom meget hurtigere, men nu køber jeg primært reg 2. Jeg syntes også det er meget rart at have mulighed for at få undertekster på og mange animerede film har også dansk tale, hvilket jeg også synes er sjovt nok at have mulighed for at kunne vælge. Desværre syntes jeg der er en tendens til at mastering-kvaliteten på reg 2 er dårlig - dårlig synkronisering og dårlig lydkvalitet. Men på den anden siden får du den højere pal-opløsning, så jeg er i syv sind mht. at vælge reg 1 eller reg 2.

Undertekster og 2.35:1 fixed height snakker ik' rigti' sammen... Underteksterne ligger som regel inden for 16:9 feltet, men delvist uden for 2.35:1 feltet.

Prima skrev:
Er der noget nyt om jeres "scaler-demonstration"? Jeg kunne da helt klart godt tænke mig og se, hvad såden en DVDO kan gøre.

Jeg venter på VP50, og nu er der jo IFA der lige skal overstås, og spørgsmålet er så om jeg får tid til at afholde et arrangement inden udstillingen i KBH 23-24. september. Men jeg kan da godt afsløre at jeg regner med at have VP50 med dér, men det bliver som en del af en opstilling og ikke A/B sammenligninger som vi vil kunne lave til scaler arrangementet.

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Undertekster og 2.35:1 fixed height snakker ik' rigti' sammen... Underteksterne ligger som regel inden for 16:9 feltet, men delvist uden for 2.35:1 feltet.

Ja, undertekster er et problem med 2,35:1, men der er DVDO'erne jo geniale, da man kan skalere "trinløst" både vertikalt og horisontalt. Med dette, kombineret med en linse fra Prismasonic, der har variabel "horisontal extension", vil man kunne køre med et billedforhold, der er tæt på 2,35:1 og stadig have korrekt bredde/højde-forhold og få underteksterne med - dog med en lille sort bjælke forneden, hvor teksterne er.

Otto, har du nogen erfaringer med Cinemateq scalerne? Hvordan er de sammenlignet med DVDO'erne? Én ulempe er, at de netop ikke har variabel skalering, men til gengæld, ser det ud som om at "picture optimizer plus" kan deinterlace 1080i signaler... Men der er vel en grund til at I har valgt netop DVDO frem for Cinemateq?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Prima skrev:
Otto, har du nogen erfaringer med Cinemateq scalerne? Hvordan er de sammenlignet med DVDO'erne? Én ulempe er, at de netop ikke har variabel skalering, men til gengæld, ser det ud som om at "picture optimizer plus" kan deinterlace 1080i signaler... Men der er vel en grund til at I har valgt netop DVDO frem for Cinemateq?

Ligesom VP20 og VP30 kan Cinemateq scalerne godt håndtere 1080i, de gør det bare forkert... Ellers er der sådan set ikke så meget specifikt negativt jeg kan sige om Cinemateq'erne, jeg (og importøren, der er HTP i begge tilfælde) synes bare at ydelsen fra DVDO generelt forsvarer merprisen - især i de nyeste versioner med ABT102, og min vurdering har været at de kunder der interesserer sig nok for kvaliteten af skalering til at bevæge sig op over 10.000,- for en scaler i praksis ender med at købe "det rigtige", også selv om det koster lidt ekstra. Hvis budgettet er strukket er det da helt sikkert en mulighed, men igen - hvis fokus ligger på blu-ray/HD-DVD, så er det p.t. ikke den vej man skal kigge.

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene, Otto!  Nu må vi se, hvad det ender med. Pengepungen har jo også noget at skulle have sagt...

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Sendt: 31 August 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Er det ikke muligt, at smide et ABT kort i en "billig" hd+?

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:
Er det ikke muligt, at smide et ABT kort i en "billig" hd+?

Det ser ikke ud til at være tilfældet, hvis man ser på dvdo's side for abt-kortet:

http://www.dvdo.com/pro/pro_acc_abt-102.php

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Sendt: 31 August 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

ahh ok - tak for linket - det var en skam

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:
ahh ok - tak for linket - det var en skam

Nu er denne tråd nogle måneder gammel. Hvis du fortsat har din HD+ kan du overveje at gøre brug af DVDOs "trade-in", som betyder, at du kan opgradere til en nyere model til en lavere pris.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes