Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Component kabel: ClickTronic vs. Supra AV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Status: Offline
Sendt: 30 August 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa all

Jeg har netop opgraderet fjernsynet, så der i stedet for et 21" Grundig CRT fjernsyn, står et 42" Panasonic PV600E plasma fjernsyn foran mit åsyn. I den forbindelse opgraderede jeg også DVD-afspiller, lettere fremprovokeret af HIFI-klubbens udsalg af restlageret inden de nye modeller kommer, så på DVD fronten har jeg en NAD T562.

Før brugte jeg bare et scart kabel, godt nok et af god kvalitet, men der er stadig langt til et component signal - ikke mindst grundet fjernsynsskiftet. Nu er spørgsmålet så bare, hvilket component kabel jeg skal købe.

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har købt et kabel, men for en del år siden handlede jeg hos AV-connection, og efter gode erfaringer i butikken, som dengang var sprit ny, har det været mit udgangspunkt for denne søgning.

Her stødte jeg ind i et Component ClickTronic kabel til kr. 209 for 2meter samt et Supra AV3 til kr. 454 for 2 meter. Spørgsmålene er derfor:

1. Hvor stor er forskellen på de to kabler, og vil den overhovedet være synlig på NAD T562/Panasonic PV600E?

2. Er der andre alternativer, som er bedre indenfor ovenstående prisspektre på kr. 200-400 for 2m?
Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

Bajads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2005
Sendt: 31 August 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hej CK

Jeg vil som udgangspunkt mene du skal sigte lidt højere end ClickTronic, dog uden at jeg har nogen beviser for denne påstand. Men det er jo ikke lige frem nogle dårlige apparater, at kablet skal side imellem, så derfor mener jeg godt det kan retfærdiggøres at købe lidt dyrere.

Der sikkert nogen, som vil mene du skal lave det selv, for det er meget billigere.

Men nu ved jeg ikke om det lige skal være 2 meter? for ellers er der også denne løsning, som lægger sig lige midt imellem: http://www.klik1stik.dk/product.asp?product=432&sub=170& amp;page=1

eyvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Du vil nok få (marginalt)bedre bilde med RGBscart enn med Component. Vil du ha Component kabel er Supra et godt valg.

Min Stereo
Til top Vis eyvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eyvind

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Bajads skrev:

Hej CK

Jeg vil som udgangspunkt mene du skal sigte lidt højere end ClickTronic, dog uden at jeg har nogen beviser for denne påstand. Men det er jo ikke lige frem nogle dårlige apparater, at kablet skal side imellem, så derfor mener jeg godt det kan retfærdiggøres at købe lidt dyrere.

Der sikkert nogen, som vil mene du skal lave det selv, for det er meget billigere.

Men nu ved jeg ikke om det lige skal være 2 meter? for ellers er der også denne løsning, som lægger sig lige midt imellem: http://www.klik1stik.dk/product.asp?product=432&sub=170& amp; amp; amp; amp; amp; amp;page=1

Det produkt du linker til fra Profigold er på lige fod med ClickTronic produkterne. Bare fordi de er lidt billigere betyder det ikke kvalitet er ringere på ClickTronic produktet. Prøv at kigge på produktbillederne og se hvor meget de ligner hinanden, eller kom med en reel retfærdiggørelse for at Profigold kablet er bedre.

Supra kabler og stik er af en helt anden klasse end både ClickTronic, Profigold, TechLink, Argon, Bandridge, Vivanco mv., der alle er masseproducerede kabler fra Kina. Supra kabler kan i øvrigt også fåes på special mål og kvalitetskontrollen er bedre med råmaterialerne, osv., bla. derfor er de dyere.

Fumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja der vil være forskel. Bruger selv ovennævnte Supra i den samme version, Kan love dig for at pengene er 110% godt givet ud.

Du kan også kigge på Tara Labs fra HIFI http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Billedkabel/TA RA_LABS_Prism_100v_kabel_1_meter.htm

Men jeg ville helt sikkert tage Supra´en og til prisen, mener den ligger noget højere på flere andre sites.

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

eyvind skrev:

Du vil nok få (marginalt)bedre bilde med RGBscart enn med Component. Vil du ha Component kabel er Supra et godt valg.

Hmm jeg havde egentlig regnet med, at scart var forældet, men går ud fra at RGBscart er opdelte signaler lidt i stil med component? Andre der ville vælge en sådan løsning frem for component, eller kan bakke det råd op?

Ronni - Er der andre analoge løsninger, som indenfor samme prisspektre, kan følge med Supra component (RGBscart?). Det er sjovt nok Supra component kablerne jeg hælder til :)
Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

eyvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

VGA kabel fungerer også bra, men det er et begrenset hvor mange spillere som har en såpass sær utgang.

Min Stereo
Til top Vis eyvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eyvind

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

CK^HOL skrev:

Ronni - Er der andre analoge løsninger, som indenfor samme prisspektre, kan følge med Supra component (RGBscart?). Det er sjovt nok Supra component kablerne jeg hælder til :)

Scart (RGBs) og Component (Y-Cb/p-Cr/p) er 2 varianter at RGB signalet, der er sammelignelige og giver i praksis ofte samme gode billede, hvis kabel- og stik kvaliteten er i orden. Det ligger højere i kvalitet end både S-Video, Composite og antennesignaler. Der er ikke andre alm. muligheder inden for tilslutning af AV udstyr; PC'ere benytter RGB-HV, men det er en anden snak.

Component er ofte at foretrække da det er forberedt til HDTV og signalet er ikke offer for støj på samme niveau som i Scart, pga. de mange forbindelser der er (overhøring, støjpåvirkninger osv), desuden har udstyr med Component ofte mulighed for at køre med Progressive Scan; det er sjældent tilfældet via Scart. Lyden er dog ikke med i Component, så det skal trækkes separat.

Scart har den fordel at man både får lyden med, samt automatisk skift på TV'et af 16:9 og aktivering af AV kanalen.

Component benytter kun 3 ledere, hvor et RGBs signal benytter 4, dvs. 3 farveelementer og en sync ; plus status signaler. Component er et "tabs-løst" komprimeret RGB signal med sync'en lagt ind over. Begge har som sagt i praksis samme flotte farvegengivelse.

Så har man component på begge apparater er det normalt det jeg vil anbefale, så har man også scart stikket fri til andre apparater, da det er den meste brugte tilslutning i Europa (endnu... HDMI er godt på vej jo). Hvis man ønsker, eller kun har mulighed at bruge Scart, så bør man dog lige tjekke at det udstyr man kombler sammen begge er sat op til RGB gennem Scart stikket; eller benytte den indgang der er tiltænkt RGB.

Det er i øvrigt vigtigt at understrege at RGBs som er i Scart ikke er direkte kompatibel med Component, selv om man kan få kabler der går fra det ene til det andet. Til det skal man have en konverter og så kan man jo lige så godt bruge Scart-Scart i stedet for, hvis det da er muligt på begge apparater.

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svarene, og dette gælder alle.

Det må blive til et stk. Supra kabel. Så må jeg bare vente til det kommer på lager.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes