Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 15:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Open Baffle - hvilke basenheder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 31 August 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

.
.
Jeg er ved at kaste mig ud i et 'open baffle' projekt bygget op omkring en Visaton B200 full range enhed: http://www.visaton.de/de/high_end/3/771.html

Der er en tråd om open baffle og Visaton her: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=19253.0

Til at hjælpe med bas frekvenserne skal jeg bruge et par basenheder også monteret i open baffle (dipol) til at tage sig af området under 100 Hz. I dipol skal sådanne enheder have en Qts på 0,4 eller over, plus en følsomhed på over 90 db. Er der kender enheder der kan opfylde disse krav? Jeg har ikke selv meget kendskab til subwoofer markedet.

PS. Mellemhjulet har en tråd der ligner her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41412&P N=4
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 31 August 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke give dig et konkret bud - men prøv at checke auto-stereo markedet. Deres billige 12-15" har ofte data, der gør dem anvendelige i denne sammenhæng .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 31 August 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Q'et skulle gerne være højere end 0,4. Og det er ikke følsomheden du skal kigge på, men Fs og den skal være lav. Tilsammen giver det nemlig en lav følsomhed.

www.carsound.dk har vidst nogle 15" enheder med små magnetter, som de sælger billigt. Prøv og se om du kan finde dem.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hm, tror de har taget dem af siden.

De eneste jeg lige kan finde på nettet lige nu, er de her.
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=49& sub=0&page=11

Og dem jeg havde set ved Carsound kan nu kun købes her i max 12":
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.mds.se/products/speaker _twocolumns.asp%3FItemId%3D23948

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 August 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hos Monacor finder du under bilstereo/subwoofer disse som skulle være lavet til "free air", kant ophænget er super duper, bortset fra farven

Jeg ved Duelund legede med 10tommeren som modificeret skulle være fin selv i en to-vejs

15" SP-382 C, 4ohm

eller måske

2 x 12" SP-302 C forbundet i serie, 8ohm

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 31 August 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Carsound har da denne her, som ser ud til at kunne bruges:

http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=4113&kid=28

Jeg mener nu også det er en god ide at have en høj følsomhed - det er jo den man "æder af" når der skal kompenseres for det faldende output i bassen i den åbne baffel.

Jeg vil lige nævne at bassen i Jamo R 909 ifølge 'High Fidelity' har en resonansfrekvens ved 20 Hz og et totalt Q på 0,7, så den nævnte 15" MDS kommer tæt på. Evt kunne man hæve Q en anelse med en seriemodstand  - måske vil seriespolens ohmske modstand komme til hjælp der.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 01 September 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

.
.
Tak for de gode råd, jeg har set på nogen enheder til bil-stereo, men de fleste er 4 ohms højtalere og det er nok ikke ideelt til min 20 watts rørforstærker.

Jagten fortsætter...
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 01 September 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg har fundet ud over den jeg har nævnt i den anden tråd er Peerlees SLS 12 (830669), men driftseffekten ligger på lige under de 90 db, nemlig 89,7.

Jeg tvivler på at Jamo sælger de enheder de bruger til R-909 som reservedele, men de har vel brugt nogle standardenheder til deres prototype, men de har sikkert en hav af forskellige standard enheder, som alligevel ikke er til at købe for selvbyggere.......

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 September 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

4 ohm bilstereo - derfor foreslår jeg også 2 stk Monacor 12" SP-302 C koblet i serie, Qt = 0.61

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 01 September 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus. Vil seriekoblingen af enhederne ikke gøre noget ved deres Q? Det ændrer i hvert fald ved dæmpningsfaktoren at hver enhed "ser forstærkeren igennem" en anden enhed.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 September 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Der har altid været spekuleret meget i om man kunne seriekoble enheder, men i dag er det ofte anvendt med en kombination af serie/paralel - og især ved anvendelse af basser med dobbelt spoler

Men som ofte er alt jo et kompromis, og især ved dipol bas vil jeg mene det er klogt at prioritere et stort membranareal

Qt påvirkes vist kun hvis man med en dobbeltspole bas f.eks. kun anvender den ene spole

Dæmpnings faktor er vel også underordnet eller nærmest uønsket i dette tilfælde

Men det vil give et fald i højfrekvensen, men det er vel kun en fordel her

Vedrørende lavt Fs må det være et kompromis, det er ok hvis lavt Fs opnås med blødt ophæng men meget tunge membraner dur ikke til små forstærkere og især ikke til rør

Det kunne såmænd nok lade sig gøre at lave en dipol bas med noget output ved laveste frekvenser, men det vil blive med meget lav følsomhed og ikke egnet til en 8" fuldtone

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 01 September 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Der er en hel del kompromisser du må indgå, hvis du vil have bas ud af en dipol. Det kommer ikke kune an på eheden men også størrelsen af baflen samt selvklart hvor mange enhder du har .. jo flere desto bedre. En dipol bas vil nødvendigvis bliver STOR.

Kig evt. ind her:

http://www.diysubwoofers.org/dipole/

Fra denne side kan du downloade et Excel program til beregning af dipoler samt kompensation. Du får kurver med frekvensgang ud, når alle data er indtastet. Der kan også eksperimenters med tilføjelse af seriemodstande for ændrig af Qt. Jeg har haft rigtig god brug af det.

Her lidt eksempler på hvordan det kan gøres;

Foldet dipol "Delta". Beskrevet i HIGHfidelity Evt. kan du læse artiklen på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/DANSK/Delta.htm

Her et kig ind i  mine nuværende dipoler med 6 stk 12" SLS pr. side:


12 stk. 12" fylder en hel del ...!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 September 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det er vist ikke lige det hasselbank har tænkt sig, eller........men tvivler på at det er sagen med så mange store og tunge enheder/membraner til en 20watt røreffekt

Jeg har en modificeret 15" som spiller fin bas liggende frit på gulvet, uden baffel, men den udnytter måske gulvet

Problemet er selvfølgelig at få niveauet op til din 8", men en velvalgt 15" eller 2 stk 12" vil under alle omstændigheder spille mere bas end en 8" vil alene

Men man skal også huske at fase forholdene er vigtige for hvordan man opfatter/hører bassen

   

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 02 September 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk også de her: http://www.hawthorneaudio.com/catalog/index.php?main_page=pr oduct_info&products_id=9&zenid=e3ad9a27443060f4f4edb 29c63f1cd29

Firmaet sælger også nogle coaxial højttalere til åben baffel.

Anyway, mit dipolprojekt lurer stadig, men jeg må indrømme at jeg vil dele aktivt med et digitalt delefilter omkring, alt efter de enheder jeg bruger til toppen, mellem 80 og 200 hz. Jeg vil nødig lave et godt analogt delefilter til deling ved 80 Hz.  (Og så vil jeg gerne nemt kunne eksperimentere med enheder).
Men det ser ud til at dit projekt skal kører med passive filtre?
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

.
.
Tak for de mange foreslag!

Det er rigtigt at jeg forsøger mig med et passivt filter, og her vil jeg prøve med nogle foliespoler fra f.eks Jantzen til at dele ved de lave frekvenser.

Monacor har iøvrigt denne her der kunne være spændende at prøve: http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=101120
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 12 September 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Der er også de her, som er skræddersyet til formålet faktisk.

De koster jo lidt, men hvad. Det var nok ikke dem jeg ville kaste mig over som eksperiment inden jeg var sikker på jeg ville lytte til dipoler i mange år.

http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/d81.html

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 12 September 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Der er også de her, som er skræddersyet til formålet faktisk.

Imponerende enhed, men langt fra "skræddersyet" til åben baffel.

Fs er 38,9 Hz ... for højt! Qt er 0,24 .. alt for lavt. Følsomheden er god, men max membranudsving er +/- 3,5 mm, hvilket også er i underkanten. Endelig er der som du nævner det prisen...!

Denne enhed skal i et et gevaldigt stort basreflekskabinet - men det giver også problemer. 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 12 September 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Mellemhjulet skrev:

Der er også de her, som er skræddersyet til formålet faktisk.

Imponerende enhed, men langt fra "skræddersyet" til åben baffel.

Fs er 38,9 Hz ... for højt! Qt er 0,24 .. alt for lavt. Følsomheden er god, men max membranudsving er +/- 3,5 mm, hvilket også er i underkanten. Endelig er der som du nævner det prisen...!

Denne enhed skal i et et gevaldigt stort basreflekskabinet - men det giver også problemer. 

Ups, ja. Jeg havde bare set de sad i den her http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/d84.html, og tænkt yes, her var nogle enheder til formålet, jeg havde ikke set det med småt

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 12 September 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Skræddersyet og skræddersyet... Dens fornemste kvaliteter er den høje følsomhed og papirmembranen.

Med et Fs på 38,9 Hz, og et Qts på 0,25 tror jeg ikke på ret meget bas fra den enhed i en åben baffel. Den vil være ca. 12 dB nede ved Fs, så der skal meget frekvenskorrektion til, men det er måske også planen?

Ups - for lang tid foran WinISD gjorde at Janils kom mig i forkøbet...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

.
.
Hvad med denne her  ;-D

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/f w800n.pdf
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes