Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 04:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Core 2 duo, et HTPC første valg?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 August 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Lige en lille forespørgsel. Jeg er ved at gå i HTPC opgraderingstanker, men er ikke helt sikker på at hvad/hvornår også videre..

Er der nogle af jer der står i lignende situation og har besluttet jer eller gjort nogle erfaringer i forhold til platform valg(core, core 2 duo, amd 64, turion mmm), mine kriterier er optimering af forholdet mellem: pris/performance/varme(stille)

Alle input er velkomne.

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 31 August 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej -JLH-!

Jeg vil klart anbefale dig at investere i et Core 2 Duo system til din kommende HTPC. Det er den bedst ydende processor på markedet pt. og er endda ikke specielt dyr. Den udvikler også mindre varme end f.eks. AMD64 modellerne, så det er et oplagt valg.

Held og lykke!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Er den "lille" E6300 nok til alt HDCP afkodning (og hvad der ellers kræves når HDTV kommer)?
Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 September 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Jo, det vil jeg mene, og især hvis du vælger et grafikkort med Avivo HD afkodning, så bliver det intet problem. Jeg skal selv have Intels Core 2 Duo E6600. En lidt vildere processor på 2.4Ghz med 4MB Cache, men der skal også installeres Windows Vista på den, når den kommer i starten af 2007.

Ellers burde du også overveje dette bundkort, som jeg venter på. Det er et ATI Xpress 1250 RS600 bundkort fra ECS med indbygget HDMI/HDCP og har Avivo understøttelse. Grafikchippen er på styrke med et ATI X1300 og er Vista Ready. Perfekt til HTPC, hvis man ikke skal spille.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=611688

DFI er også på vej med et magen til bundkort. ATI har dem på i juli i deres sommerkatalog, så de må snart være på trapperne.

http://www.ati.com/products/pdf/Motherboard%20Catalog%20-%20 Summer%202006.pdf

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Wonderboy skrev:
Er den "lille" E6300 nok til alt HDCP afkodning (og hvad der ellers kræves når HDTV kommer)?

Hvis du med HD også hentyder til blue Ray og HD-DVD(h.264 eller vc1): Måske og kun hvis du parrer det med et kraftig grafikkort der har hardware decoding(AIVO eller Purevideo).

HD er vildt krævende, hvis du oven i købet skal køre noget fornuftigt post processing på interlaced materiale, så trækker det virkeligt tænder ud…også for en 6800… 

Mvh

jeppe

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

-JLH- skrev:
Wonderboy skrev:

Hvis du med HD også hentyder til blue Ray og HD-DVD(h.264 eller vc1): Måske og kun hvis du parrer det med et kraftig grafikkort der har hardware decoding(AIVO eller Purevideo).

HD er vildt krævende, hvis du oven i købet skal køre noget fornuftigt post processing på interlaced materiale, så trækker det virkeligt tænder ud…også for en 6800… 

Mvh

jeppe

Ok - som sædvanlig helst den største af de største...nåja, 6800'eren kommer jo også under 2000 engang.....

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

JLH

Synes nu lige, at du overdriver. Min Opteron 170 Dual Core på 2Ghz viser 1080p H.264 uden problemer i flydende bevægelser, og det er endda med et skod grafik, som ikke har hardware decoding.

Wonderboy: E6300 kan uden problemer køre 1080p og ihvertfald med et ATI 1600 eller Nvidia 7600.
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Ja det kan den sikkert. Men med Vista om hjørnet kunne det være man skulle hoppe på 6600 med 4mbL2 cache. Det kan da næsten ikke gå galt 

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
JLH

Synes nu lige, at du overdriver. Min Opteron 170 Dual Core på 2Ghz viser 1080p H.264 uden problemer i flydende bevægelser, og det er endda med et skod grafik, som ikke har hardware decoding.

Wonderboy: E6300 kan uden problemer køre 1080p og ihvertfald med et ATI 1600 eller Nvidia 7600.

Uden at have testet det selv, så er der en del snak om hvad det kommer til at kræve at køre de 50 mbit/s blueray dvd'er der er kommer ud men ikke er der endnu. Jeg er selvfølgelig ikke sikker, men jeg ville ikke sætte min penge på at du får en lækker 100% flydende blueray oplevelse uden en minimums kombination af en core 2 6600 og min et geforce 7600. ... der er langt fra at kunne køre windows media showcase wmv 1080p materiale og blueray...

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Wonderboy: Det ville ihvertfald være et bedre valg. Som sagt skal jeg selv have den.

JLH: Nu snakker jeg heller ikke om Windows media showcase wmv 1080p, men trailerne fra Apple med 1080p og H.246, som jeg har prøvet at køre på min Opteron 170. Så vidt jeg har forstået er trailerne fra Apple blu-ray kvalitet eller har jeg misforstået noget her? 

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Angle: Blueray er en hel del mere krævende end apple og windows trailer. Både pga. meget højere bitrate, tungere komprimering samt kopibeskyttelse.

Mvh

Jeppe  

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 02 September 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jo men hvis f.eks. Toshibas HD DVD, afspiller som jo bare er en low end PC med en Pentium 4 og linux, kan så kan en Core 2 vel også. Jeg er med på at Toshibaen også har en ekstra chip til dekodningen men det har en PC jo også i grafikkortet. Der er vel næppe nogen der køber en Core 2 baseret PC i dag uden et kort med H.264.

Min 6600 kan vise 1080p wmv ved ca. 30% CPU uden hjælp fra grafik kort. Min tidligere CPU Pentium 4 3.2 brugte 60% (såvidt jeg husker) med samme grafik kort. 6600 sat til 1.8 bruger 40% og sat til 3.0 som er det jeg har den til ca 25%.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det er jo glædeligt hvis en low-end core2 og et low-end grafikkort kan afspille _høj bit rate_ blueray materiale. Det eneste jeg siger er, at jeg vil se det før jeg tror det... og indtil videre kan det være lidt svært...bl.a. fordi det ikke er frigivet nogle film der bare tilnærmelsesvis udnytter de 50 mbit/s som blueray standarten tillader.

Min Pentium M 2.0 kan ikke køre 1080p i noget format (bortset fra Mpeg2 TS) bare nogenlunde flydende i mine øjne... men det afhænger vel også af hvilke øjne der ser..

Desuden er det jo heller ikke meget værd at have en maskine der, hvis den er tunet og trimmet, lige kan køre HD. I disse medie center tider skal der jo helst ligge de første 50 services og køre og når vista kommer er jeg sikker på de fleste ville ønske der var lidt mere overhead på cpu belastningen.

Mvh

Jeppe

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 September 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:

Jo, det vil jeg mene, og især hvis du vælger et grafikkort med Avivo HD afkodning, så bliver det intet problem. Jeg skal selv have Intels Core 2 Duo E6600. En lidt vildere processor på 2.4Ghz med 4MB Cache, men der skal også installeres Windows Vista på den, når den kommer i starten af 2007.

Ellers burde du også overveje dette bundkort, som jeg venter på. Det er et ATI Xpress 1250 RS600 bundkort fra ECS med indbygget HDMI/HDCP og har Avivo understøttelse. Grafikchippen er på styrke med et ATI X1300 og er Vista Ready. Perfekt til HTPC, hvis man ikke skal spille.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=611688

DFI er også på vej med et magen til bundkort. ATI har dem på i juli i deres sommerkatalog, så de må snart være på trapperne.

http://www.ati.com/products/pdf/Motherboard%20Catalog%20-%20 Summer%202006.pdf

¨

Jeg vil gerne have et Mb der kan det samme uden Paralell port, PS2 og VGA(skiftes med en HDMI mere eller DVI), væk med al det gamle.

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Roedkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006
Sendt: 08 September 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Der skulle absolut ikke være nogle problemer i at en 6300 skulle kunne trække det. Og skulle der blive problemer, hvilket jeg bestemt ikke tror, så oc'er du den da bare til 2.4Ghz som 6600modellen... Der er alligevel ikke den store forskel på ydelsen fra 2 til 4 mb cache....

Er selv ved at samle en ny htcp, og vælger helt klart 6300 modellen pga. den oc' evner og ikke mindst fordi den koster 1000kr mindre en 6600 modellen.... Med det rigtige bundkort og ram kan den sagtens oc'es til 3ghz, har endda hørt rygter om 4ghz med det rigtige køling... 

Til top Vis Roedkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roedkjaer

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 08 September 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

>Jeg har prøvet at HD på en Amd Xp2000 og der hakker det. På min gamle P4 3.4 GHz, løb ddet uden problemer, min gamle 3.2 EE havde heller ikke problemer.

Min 965EE duel core var faktisk taget heller ikke specielt påvirket af det. Jeg prøver lige at hente et par clip fra Microsoft hjemmeside, så skal jeg teste med min E6600 og X6800. Tror faktisk ikke der er forskel på dem. Tror de alle har power nok til at der ikke vil være synderlig forskel på en E6300 og til de andre. Tror at hvis du bare er over 2.6GHz så kører det, og så nok ram osv.

Synes folk har en tendens til altid at frygte det værste og ja jeg ved ikke hvor meget det reelt kræver med blueray direkte i om der er stor forskel, men lad os se når tiden kommer til den rigtige vare så. Da XP kom frem fik man også at vide at det kun var monster maskinerne der kunne og idag og dengang kunne alle sku næsten kører det, dem der ikke kunne var mere pga dårlig driver support. Nu har vi samme snak om Vista..

Jeg DL lige et clip og fortæller hvad mit Cpu forbrug er på de to andre.

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Nå kan så sige at min E6600 bruger omkring 17% og ved peak når jeg blader og skifter højst 33%. Skal lige skifte Cpu imorgen så skal jeg teste med en x6800. Ved dog ikke om der er forksel efter hvad grafikkort man har i? Jeg har selv et 7900GT pt.

Dog skal det siges at det er ud fra de klip jeg har hentet her : http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/ hdvideo/contentshowcase.aspx

De bliver afviklet ved ca 9000kbit , ved ikke hvordan det vil se ud hvis det er 50Mbit den skal afvikle, hvis det bliver så meget, eller om det kun er standarden der tillader det?

Nå det var bare min 50 cent.

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Roedkjaer skrev:

Der skulle absolut ikke være nogle problemer i at en 6300 skulle kunne trække det. Og skulle der blive problemer, hvilket jeg bestemt ikke tror, så oc'er du den da bare til 2.4Ghz som 6600modellen... Der er alligevel ikke den store forskel på ydelsen fra 2 til 4 mb cache....

Er selv ved at samle en ny htcp, og vælger helt klart 6300 modellen pga. den oc' evner og ikke mindst fordi den koster 1000kr mindre en 6600 modellen.... Med det rigtige bundkort og ram kan den sagtens oc'es til 3ghz, har endda hørt rygter om 4ghz med det rigtige køling... 

OK - spændende...men hvad er så det rigtige bundkort, hvis jeg vil køre 2,4? Kan Asus P5B gøre det fint nok?

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Wonderboy, Når du skriver 2.4 snakker vi så E6600 eller P4 2.4?

Går ud fra det er E6600 du snakker om siden du selv spørger med P5B. Det er med det chipsæt som rent faktisk er lavet til de typer cpuer, med 965 chipsættet. Jeg har selv det kort og det kører super. Har også P5w DH, men det er med 975 chipsættet, men duer også med conroe. Så hop du bare på et P5B, der følger også alt muligt grej med

Roedkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006
Sendt: 09 September 2006 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Roedkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roedkjaer

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave