| Forfatter |
|
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey !
Søger en fladskærm som kan kobles til 5.1 lyd og computer, men som primært skal fungere som en fjernsyns skærm, hvilken skærm vil være bedst til prisen? Mener at combo'en mellem fjernsyn og computer kan lade sig gøre via HDMI, eller hvad?
Ikke at det er et must, men mener at man kan dele skærmen op så man har på den ene halvdel et fjernsyns billede og en den anden halvdel et billede fra computeren.
Kan man på den måde så ikke også bruge hele 'sættet' som et medie center?
Helst billig med en høj kontrast og en lav responstid.
Da jeg har siddet og søgt den sidste halvanden time har jeg nu valgt at spørge jer ! ;P
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber at jeg har beskrevet det ordentligt ! ;P
Ellers må i jo bare spørge lidt ind til det ! :P
- På forhånd tak, Peter Olsen
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke noget til den med at dele skærmen op. Men det må ihvertfald kræve flere indgange på skærmen, en DVI/HDMI til DVD og optimalt en XVGA til PC.
Jeg har lidt samme setup - dog uden picture-in-picture - og bruger min surround-reciever til at skifte mellem DVD og PC billede. DVD og PC er tilsluttet recieveren med HDMI og recieverens HDMI-udgang er så tilsluttet skærmen - virker fint for mig...
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. - Hvad er en XVGA? 
Du snakker om en surround reciever til at skifte mellem DVD og PC billede, hvad er det for en reciever? - Er ikke så kendt på dette marked? ;P
Men det vil altså sige alt i alt at du både køre tv og gaming på én og samme skærm dog ikke i PiP?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
XVGA er det der kommer ud af et std. PC grafikkort. Det er et analogt signal.
HDMI/DVI er et digitalt signal. HDMI indeholder både lyd og billede, DVI er kun billedsignalet, men samme standard som HDMI, så man kan tilslutte et DVI signal til en HDMI-indgang, man får bare ikke lyden med.
Mange PC'ere har idag både XVGA og HDMI/DVI udgang.
På nyere DVD-maskiner i en vis klasse er der typisk det der hedder component ud - det er så en tredie standard... det er også et analogt signal. Dyrere DVD-maskiner har idag desuden HDMI ud...
Hvis du skal tilslutte både PC og DVD direkte til TV'et på hver sin indgang (så du kan udnytte en evt. picture-in-picture mulighed i TV'et), skal du altså sikre dig at din PC og din DVD kan levere et signal som skærmen kan ta' ind på hver sin indgang. Min skærm har kun een indgang, der så kan bruges til enten component eller HDMI/DVI.
Derfor må jeg skifte signalet i min reciever... det er en Pioneer VSX 1016, der har både HDMI/DVI og component ind- og udgange.
Pyha... ja, der er mange standarder at holde styr på - de gør det ikke nemt for os, de kære ingeniører der sidder og hitter på... men jeg håber at ovenstående giverbare lidt mening :-)
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved pt. ikke om mit 7800 GT fra Inno3D understøtter HDMI, dog ved jeg at der er DVI, men kan man så ikke bare hente lyden et andet sted fra?
Den pioneer er da ikke helt billig ! ;P - Er det noget der kan gøres billigere?
Ja, STD'erne kan jeg heller ikke helt finde rundt i ! ;P
Hva ville en skærm som opfylde mine krav komme til at koste i 20" 'erne?
Lige pt. køre jeg lyden fra min comp over på DVD afspilleren via et mini jack stik.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BooY skrev:
Ved pt. ikke om mit 7800 GT fra Inno3D understøtter HDMI, dog ved jeg at der er DVI, men kan man så ikke bare hente lyden et andet sted fra? |
|
|
Jo - no problemo ...udover det ekstra kabelrod ;-) Jeg hiver selv lyd ud seperat fra min PC
BooY skrev:
|
Den pioneer er da ikke helt billig ! ;P - Er det noget der kan gøres billigere? |
|
|
Det bliver mere og mere almindeligt at surround-recievere har HDMI. Jeg fandt min hos www.cinemagic.dk til en rimelig pris, synes jeg... en del herinde bruger også "tysker-tricket", hvor det er endnu billigere... for os sjællendere er Sverige måske mere oplagt... Man kan også få selvstændige switchboxe der kun skifter imellem f.eks. 2 HDMI/DVI signaler og sender videre til en skærm. De koster vist fra 2-3K...
BooY skrev:
Ja, STD'erne kan jeg heller ikke helt finde rundt i ! ;P
Hva ville en skærm som opfylde mine krav komme til at koste i 20" 'erne?
Lige pt. køre jeg lyden fra min comp over på DVD afspilleren via et mini jack stik. |
|
|
Jeg har desværre ikke så meget tjek på priser på skærme :-(
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, hvilke kabel gange bruger du så? (:
Okay, vidste ikke at der var et "Svensker-trick" også ! ;P - Har de da lige så billig hardware? - Og kan man ikke risikere at den slags bliver 'snuppet' i tolden og der kommer ekstra gebyre på?
Mange tak indtil videre ! (:
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
BooY skrev:
Okay, hvilke kabel gange bruger du så? (: |
|
|
PC -> Reciever: Video: DVI->HDMI Audio: MiniJack -> RCA (kun stereo p.t., lydkort har en coax udgang jeg kunne bruge) DVD -> Reciever: Video: HDMI->HDMI Audio1: Coax->Coax Audio2: RCA->RCA (3x2stk til analog multichannel lyd ifb. med SACD).
BooY skrev:
Okay, vidste ikke at der var et "Svensker-trick" også ! ;P - Har de da lige så billig hardware? - Og kan man ikke risikere at den slags bliver 'snuppet' i tolden og der kommer ekstra gebyre på?
Mange tak indtil videre ! (: |
|
|
Jeg har ikke selv brugt svensker-tricket, men har hørt man ofte kan spare 20-30% ved at smutte en tur til Malmø... aner intet om toldreglerne :-(
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit er også kun stereo, men hvilken udgang skal jeg bruge til at få surround? - Og vil den anden udgang (Altså ikke coax) levere et renere signal? (:
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BooY skrev:
| Mit er også kun stereo, men hvilken udgang skal jeg bruge til at få surround? - Og vil den anden udgang (Altså ikke coax) levere et renere signal? (: |
|
|
Du skal bare bruge den almindelige line-out. Hvad er den anden udgang, hvis det ikke er coax? headphones?
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. din forklaring? - Er ikke helt sikker på jeg forstå når du skriver f.eks. Coax->coax? - Er det ment som henholdsvis udgang og indgang? (:
|
| Til top |
|
| |
BooY Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Hvad er den anden udgang, hvis det ikke er coax? headphones?
|
|
|
Så vidt jeg ved eksistere der også en surround udgang? - Altså hvis man har det rette hardware?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
BooY skrev:
| Ang. din forklaring? - Er ikke helt sikker på jeg forstå når du skriver f.eks. Coax->coax? - Er det ment som henholdsvis udgang og indgang? (: |
|
|
Ja, sorry... det er digital ud/ind - stikket er RCA i begge ender...
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
BooY skrev:
Citér:
Hvad er den anden udgang, hvis det ikke er coax? headphones?
|
|
|
Så vidt jeg ved eksistere der også en surround udgang? - Altså hvis man har det rette hardware? |
|
|
Det er den digitale/coax-udgang ;-) Denne indeholder alle surroundkanaler og decodes i recieveren hvor de enkelte kanaler så splittes ud til de korrekte udgange. På mange lydkort kan man også hive surroundlyden ud analogt, ved at konfigurere de analoge indgange til istedet for at virke som indgange, at fungere som udgange... på denne måde behøver man ikke en surround-reciever til at decode, men kan faktisk sende kanalerne direkte til de respektive indgange på en eller flere (stereo)forstærkere. Det er dog noget bøvlet og det er klart at foretrække at lade en surround-reciever stå for dekodningen af surround signalet...
|
| Til top |
|
| |