Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Jeg har et enkelt spørgsmål vedr. køb af brugt udstyr fra Skandinavien...
Hvis man køber et brugt apparat til f.eks 3.000 kroner af en privat sælger i Norge og får varen sendt med Post - skal man så betale told ved 'ankomst' til Danmark?
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mener jeg ikke du skal, men jeg er ikke helt sikker...
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau !........
Du kommer helt sikkert til at betale moms af det fulde beløb (købspris + fragt) hvis du køber brugt i Norge !...... Har prøvet det på min egen krop !........ Og der absolut intet at gøre ved det !.......
Mvh __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korekt, der skal betales moms af både købspris og fragt, da Norge ikke er et EU-land.
Det gælder for både nye og brugte varer købt i Norge.
Mvh.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et skrækeksempel, hvor en kammerat købte en Classé forforstærker i Norge, og den var i så god stand (selvom den var 3-4 år gammel), at Skat i først omgang krævede told og moms af nyprisen(!?!)
Det betød der skulle betales mere i told og moms, end Classé forforstærkeren havde kostet brugt.
Heldigvis blev det udredet med sælger og Skat, men der skulle betales told og moms af brugtprisen, den kom han ikke uden om.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da noget man lige skal indregne i købsprisen  __________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Det er korekt, der skal betales moms af både købspris og fragt, da Norge ikke er et EU-land.
Det gælder for både nye og brugte varer købt i Norge.
Mvh.
|
|
|
Hej...
Uha...det er for sindssygt!
Man skulle tro at det må være nok at der er betalt både Norsk og Dansk moms. Der er tale om et ca. 10 år gammelt apparat, som erhverves fra en privatmand.
Hvad mon der sker hvis sælger ikke i forsendelsen har oplyst en pris på varen? Jeg kunne forestille mig at pakken slet ikke kan toldbehandles (og udleveres!) før dét er på plads...
Det tegner mareridtsagtigt! Og som et langsommeligt 'projekt'....
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 02 September 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tricket er så bare at hente det som man skal købe deroppe selv. Så er man ude over det problem, med mindre der er nogle som får ondt i rø.. *S*
Michael
|
Til top |
|
|
Endeavor Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har selv arbejdet i et firma hvor vi sendte breve og pakker til Norge medf Posten.
Nu gjorde vi det aldrig, men jeg ved - at du kan angive brevets indhold som 'gave' og værdien skal så sættes til 0 kr,-. Det havde vi i hvert fald mange Norske kunder som tryglede os om at gøre...
Men ellers så kan du vist sætte prisen til max 200,- kr, det beløb kan de nemlig ikke fortolde under.(så vidt jeg ved)
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjelper ikke om det er en gave, så længe verdien af varen er over 200kr skal der betales told&moms uanset.
Om sælger bor i nærheden af Sverige eller Finland så kan du få ham til at køre dit og sende den derifra __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Hans Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
told og moms... Man skal IKKE betale told, men 25% moms. Toldvæsenet vil sikkert bede dig om dokumentation vedr. betaling hvis der ikke følger faktura med. Fx. kvittering fra din bank.
Og ja, man kan få sælger til at sætte en lav værdi på pakken. Men toldere er ikke dumme. Og hvad med forsikring af forsendelsen? __________________ Mvh/Hans I
www.artsound.dk
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal der ikke betales told af køb i norge? så har jeg da lige nogle penge jeg skal have igen af toldskat. Edit: Norge er med i EØS?? det føles som om nogen har gramset på fars bagdel  Edit: Faldt over told satserEdit: Hmm, nogle steder står der at man ikke skal betale told når det er Norge pga. de er med i EØS samarbejdet, andre steder står der man skal. Jeg ved at jeg betalte og at jeg ringede til told og skat for at høre inden. Ohwell, grejet spiller aligevel
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans skrev:
told og moms... Man skal IKKE betale told, men 25% moms. Toldvæsenet vil sikkert bede dig om dokumentation vedr. betaling hvis der ikke følger faktura med. Fx. kvittering fra din bank.
Og ja, man kan få sælger til at sætte en lav værdi på pakken. Men toldere er ikke dumme. Og hvad med forsikring af forsendelsen?
|
|
|
Hej...
Jeg synes hele dette emne er stærkt forvirrende...
Nogle siger at der ikke skal betales moms og told - nogle siger: kun moms. Og igen andre: Både told og moms! 
Hvis man nu forestiller sig at afsenderen skriver en forholdsvis lav værdi på forsendelsen og toldvæsnet kræver at se evt. kopi af betalingskvittering fra købers/sælgers bank. Hmm...hvis nu køber på forhånd har sendt en kuvert med kontanter til sælgeren og der derfor ingen kvittering er at finde?? Skønner toldvæsnet så en pris for det pågældende apparat? Som jeg ser det, er det en rigtig skidt idé at købe noget af en Nordmand til en fornuftig (læs: lav) pris! Hvis man som Dansker får en vare til en go' pris...ja, så skal du af med pengene til den Danske stat i stedet?? Eller hva'?
I det konkrete tilfælde har jeg følgende oplysnigner om min forsendelse fra det danske postvæsen:
31. august 2006 |
16:32 |
Registreret i udlandet |
1. september 2006 |
16:11 |
Afsendt til DANMARK |
2. september 2006 |
10:54 |
Ankommet til DANMARK |
2. september 2006 |
Indleveret til toldbehandling
Nu kan man jo bare håbe, at de to sidste poster er en 'standardhandling' - idét tidspunktet (10:54) er det samme for de to poster.
Det kan vel ikke udelukkes at pakken dukker op i morgen...som en hvilken som helst anden pakke? Men måske er det for naivt at tro?! 
Med venlig hilsen
Niels L.
|
|
Til top |
|
|
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
Sendt: 13 September 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hans skrev:
Og ja, man kan få sælger til at sætte en lav værdi på pakken. Men toldere er ikke dumme. Og hvad med forsikring af forsendelsen?
|
|
|
Hej...
Jeg synes hele dette emne er stærkt forvirrende...
Nogle siger at der ikke skal betales moms og told - nogle siger: kun moms. Og igen andre: Både told og moms! 
Hvis man nu forestiller sig at afsenderen skriver en forholdsvis lav værdi på forsendelsen og toldvæsnet kræver at se evt. kopi af betalingskvittering fra købers/sælgers bank. Hmm...hvis nu køber på forhånd har sendt en kuvert med kontanter til sælgeren og der derfor ingen kvittering er at finde?? Skønner toldvæsnet så en pris for det pågældende apparat? Som jeg ser det, er det en rigtig skidt idé at købe noget af en Nordmand til en fornuftig (læs: lav) pris! Hvis man som Dansker får en vare til en go' pris...ja, så skal du af med pengene til den Danske stat i stedet?? Eller hva'?
I det konkrete tilfælde har jeg følgende oplysnigner om min forsendelse fra det danske postvæsen:
31. august 2006 |
16:32 |
Registreret i udlandet |
1. september 2006 |
16:11 |
Afsendt til DANMARK |
2. september 2006 |
Ankommet til DANMARK |
2. september 2006 |
Indleveret til toldbehandling
Nu kan man jo bare håbe, at de to sidste poster er en 'standardhandling' - idét tidspunktet (10:54) er det samme for de to poster.
Det kan vel ikke udelukkes at pakken dukker op i morgen...som en hvilken som helst anden pakke? Men måske er det for naivt at tro?! 
Med venlig hilsen
Niels L.
| |
|
|
Fik du dit grej & Hvad endte dramaet med?__________________ So long and thanks for all the fish.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj...
"Dramaet" er endt med at jeg måtte slippe dansk moms, og ingen told. Det var selvfølgelig ærgerligt med momsen, men købsprisen var fornuftig så jeg har fået det jeg ville have til en go' pris alligevel!
Næste gang må jeg/vi udvise større kreativitet...
Hilsen
Nilau
|
Til top |
|
|