Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Pioneer 427XD DVI til HDMI muligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 September 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe det nye Plasma fra Pioneer som har en opløsning på 1024 x 768. Jeg kunne dog også godt tænke mig at smide en pc på og da man på den nye har placeret vga indgang på frontet er dette jo ikke muligt/pænt. Hvis jeg skal bruge Dvi til HDMI kan jeg forstå jeg skal op i opløsningen 1280 x 720 men det er jo ikke en nativ opløsning.

Hvordan gør man alt dette nemest og pænest? Går ud fra skærmen scalere og det ikke bliver pænt, men der er slet ikke mulighed for at køre andre opløsninger via HDMI? eller andet man kan gøre? Jeg har ikke en HTPC endnu så den skal bygges til formålet men håbede det ville være mulig bare at få et ok billed uden scalering, nogen der ved om det er muligt?

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 September 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige hvor du har hørt det henne, men det er ikke et problem at køre andre opløsninger hverken med HDMI eller DVI-D. Der findes dog et par grafikkort der ikke kan spøtte alle mærkelige opløsninger ud, men dette kan dog løses med det lille program Powerstrip. Men det er nu slet ikke et problem med 1024*768 da det er en af standard opløsningerne på computerskærme.
Det undrer mig til gengæld gevaldigt at du overvejer et plasma med den opløsning, for du lyder til du er klar over at HD har en opløsning på minimum 1280*720. Faktisk, så er det nogle folk kalder TRUE HD 1920*1080, så den opløsning det tv du har i kiggerten lever slet ikke op til HD stadarderne.
Og lige for at svine det tv lidt mere til... 1024*768 er ikke engang en 16:9 opløsning, men en 4:3. Det er altså noget mærkeligt noget at gøre, når nu selve synsfeltet rent faktisk er 16:9.
Derfor har jeg meget længe været modstander af plasma tv. En skam ellers, da plasma leverer et meget varmere og flottere billede end lcd, men hvad hjælper det, når de ikke engang er ordenligt fremtidssikret. Men der er jo også en hel ny generation af både plasma og lcd på vej ind nu, hvor de allesammen rent faktisk har HD understyttelse. Og de er så småt begyndt at blive solgt rundt omkring.
Hvis det er for at du absolut vil have plasma, hvilket jeg også godt kan forstå, så vent et par måneder, til du kan få en ordenlig model. Jeg sidder stadig med mit crt lige netop af den grund. (plus jeg også lige skal have råd)

Bare lige mine 5 øre.
Håber du kan bruge det til noget.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jamen kan da sagtens bruge dette, det var Otto fra TC der skrev det et andet steds, eller har jeg ihvertfald misforstået ham. Hvilket grafikkort skal man have hvis det skal være muligt uden brug af diverse programmer?

\René

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 September 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jamen som sagt, når det skal køre en opløsning på 1024*768 så skal du slet ikke have et specielt grafikkort. Den eneste opløsning der kan give problemer er den europæriske HD-opløsning 1366*768.
Her er det den horisontale opløsning på 1366 der giver problemer, da de fleste grafikkort fra standard kræver at en opløsning er deleligt med 4.
Men igen, vil jeg stadig anbefale dig at vente lidt med at købe et plasma-tv, pga. den opløsning de kører med. Ellers skal du nok op i 50", hvor jeg synes alle de modeler jeg har set, kører med 1366*768.
I tilfælde af du vælger et tv med denne opløsning, så gå efter et grafikkort med HDMI udgang, så er du i hvert fald sikker på den kan klare denne opløsning uden brug af powerstrip eller andet.

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Nagash skrev:
I tilfælde af du vælger et tv med denne opløsning, så gå efter et grafikkort med HDMI udgang, så er du i hvert fald sikker på den kan klare denne opløsning uden brug af powerstrip eller andet.

Er det 100% sikkert?

Mener at have hørt engang at selvom at det er samme stik, så sender computeren et signal med lidt forskellige frekvenser eller også vil tv´et ikke acceptere opløsningen 1024x768 over HDMI, men kun 1080x720 og så har du ikke 1:1.......eller sådan noget?? Du kan meget vel have ret.....håber at du har?

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 06 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Pio 436, og helt ærligt så har jeg ikke set et tv der er bedre (har også haft PV500), virker kanont med min HTPC (ja skrift i windows er crap) men så snart MCE kører, så spiller det bare og HD film står simpelten flot. Så lad dig ikke afskrække af opløsningen "kun" er 1024x768.

Jeg har endnu ikke set et LCD tv der gør det ligså godt som Pio skærmen.

Jeg kører iøvrigt med DVI til HDMI og en opløsning på 1216x684

Edit: Korrekt af du ikke kan køre 1:1 pixel mapping,, men helt ærligt så er det, det mindste problem, når du ser en HD film så vil du ikke skænke det en tanke.

Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Pekr

Det lyder super så springer jeg sku på den skærm.  ;)

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Ja jeg går udfra du er på fælleskøb på recorder.dk. Jeg havde selv gjort det hvis jeg ikke havde min egen.  God pris og endnu bedre skærm, jeg er 100% sikker på du vil blive glad for den. De fleste af mine venner har også været i tvivl, i dag har de alle stort set Pio skærme, og alle er blevet meget positivt overrasket over skærmen.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Lige præcis er tilmeldt derinde,  har bare været i tvivl med det mediacenter :) Om det ville komme til at stå ordenligt osv.

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

pekr skrev:

Jeg kører iøvrigt med DVI til HDMI og en opløsning på 1216x684

Edit: Korrekt af du ikke kan køre 1:1 pixel mapping,, men helt ærligt så er det, det mindste problem, når du ser en HD film så vil du ikke skænke det en tanke.

Øhhh, hvorfor kører du 1216x684?

mvh

LBA75

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Okay, Pekr - vil du være venlig at skære det ud i pap......hvis man smider en HTPC i røven på en plasma, så står windows crap, men Media centret står super skarpt og alle knapperne er synlige, også dem i øverste venstre og højre hjørne?

Jeg skal ikke bruge min til windows, men kun MCE.

Mvh

LBA75

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

LBA75, Det bedste vil være at sætte den til via Vga stikket så kan du kører 1024 x 768 fra pcen og det hele vil stå skarpt. Problemet med lige den skærm er at vga stikket sidder foran og derfor vil jeg ikke have et fast kabel i der. Så kan man bruge dvi til HDMI. Problemet som jeg fik at vide med det før var at man min skal op i 1280 x720 for at kunne bruge det. Når skærmen får det signal ind men "kun" understøtter 1024 x 768 så scallere den så det passer til skræmen. MEn da en pixel nu engang fylder som 1 pixel så bliver billedet mindre skarpt når man tvinger den til at vise 1.5 pixel på 2 pixel hvis du forstår. Når du viser billeder, film osv vil du ikke ligge mærke til det, eller andet grafisk, men hvis du feks åbner word, vil skriften stå meget uklart.

Håber du forstod hvad jeg skrev :)

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeps, jeg forstår.......tak! Tanken var kun at bruge HTPC til film, musik og billeder - så der skulle dvi eller hdmi (alt efter grafikkort) til hdmi jo være fint! Dog skod at vga sidder på forsiden...

LBA75

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Microsoft MCE vil stå flot, da der er lavet til dette brug. Og jeg kan sagtens læse tekst i windows, uden problemer, men skarpt står det ikke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes