Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Afkobling af Baffel og bagplade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 September 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Er der noget at vinde ved at afkoble bagpladen såvel som bafflen fra resten af kabinettet? Min tanke er at lave kabinnettet i mdf - 2x18mm fx limet med trælim - og så afkoblebagpladen og bafflen fra resten af kabinettet enten ved at lime den på med viskose-elastisk lim eller bruge en form for gummi imellem kabinet og baffel/bagplade.

Ideen er at bafflen bliver afkoblet fra vibrationer og at bagpladen som er den mest direkte ramte del af kabinettet også bliver afkoblet - samtidigt er den relativt tung og er derfor svær at sætte igang med at vibrere. Til gengæld taber man noget stivhed i kabinettet... hvad er jeres tanker??

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 September 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

hvad er det for en højtaler du fjerner ikke vibrationerne de vil altid være der de blir jo skabt af enhederne i for bafflen.

jeg forstår ikke helt dit spørgsmål er det fordi vibrationerne går i gulvet for så må du da heldre ligge et tæppe under

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 September 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

iøvrigt vil den bare tabe meget i verdi hvis den skulle sælges engang og i øvrigt blir bagdelen ikke ramt da den er afdembet for at undgå resonans og tilbagestående bølger

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 September 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Sanddæmpede sandwich kabinetter er en god ting. Og så stikker tyvene ikke lige sådan af med dem, hvis der er sand nok i.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Er der noget at vinde ved at afkoble bagpladen såvel som bafflen fra resten af kabinettet? Min tanke er at lave kabinnettet i mdf - 2x18mm fx limet med trælim - og så afkoblebagpladen og bafflen fra resten af kabinettet enten ved at lime den på med viskose-elastisk lim eller bruge en form for gummi imellem kabinet og baffel/bagplade.

Ideen er at bafflen bliver afkoblet fra vibrationer og at bagpladen som er den mest direkte ramte del af kabinettet også bliver afkoblet - samtidigt er den relativt tung og er derfor svær at sætte igang med at vibrere. Til gengæld taber man noget stivhed i kabinettet... hvad er jeres tanker??

Det virker som om du vil blæse og have mel i munden. Det kan være ok med at afkoble, men enhederne skal omsætte noget energi, ellers spiller de ikke. Lidt lokal-afkobling med gummilister bag enhederne kan være meget smart, men ellers vel jeg helt sikkert satse på et ordenligt kabinet. Er der for meget afkobling i form af en flex-kasse, så vil det blive noget mærkelig noget ifht. reflexen og afstemning generelt.

Man kan også spørge, hvad er fordelen ved en kasse som flexer ? Jeg tror ikke på det bliver noget godt projekt. Brug krudet på at lave tingene ordenligt og efter bogen, så kan det være det også kan spille.

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 September 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

den skal være godt fyldt før det kan betale sig, og så er det nok bedst med lukket kabinet. hvad med SD fødder

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

I en konventionel kasse vil alle sider i højtalleren udstråle lyd. Dette skyldes velsagtens enhedens bagudstrålede energi. Denne energi må vel hårdest gå ud over bagpladen. Kan de så isoleres til denne samt baflen som enheden sidder i, så vil det vel være dem der skal gøres tunge og døde, således at den enregi der afsættes i dem hurtigt kvæles. Afkobling af front og bagplade må vel være med til at forhindre siderne i kassen i at svinge med...?

ofte bruges afkobling af baflen - velsagtens for ikke direkte at afsætte vibrationer fra baflen til resten af kabinettet. Argumentet for dette er som jeg forstår det, må være at jo mindre overflade der vibrerer jo mindre vil man høre lyden af kabinettet. Det samme gør sig vel gældende når man bygger kabinet i kabinet - det inderste kan vibrere, men pga. viskoseelasticiteten i limen spiller det yderste mindre med. Så var tanken at fange de første reflektioner med mest energi (jeg antager at radiationen bagud fra enheden som rammer vinkelret på en flade er det der har mest energi - deraf bagpladen. Mener at have hørt at peak consult anser bagpladen for væsentlig at lave død da den er "hårdest" udsat). Da denne er udsat så var tanken at begrænse de vibrationer der sættes igang i denne, kun til netop bagpladen og så lave den tung så de dør hurtigt.

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Jeg ville aldrig afkoble bagpladen i en hjemmebygget ht!

Hvis man endeligt skal bruge tid, så brug den på dobbelt kabinet med sand dæmpning og en matrix-afstivning inden i.

Det kan (næsten) ikke gøres mere stift og lyddødt!

Jeg er lidt mere i tvivl mht. forpladen, men det er KUN fordi at en sanddæmpet forplade kan gå hen og blive så tyk, at enheden spiller ind i et kort rør

Hvis du vil have lidt flere forslag, så lim klinker inde i kabinettet (så bliver det sku tungt!) og klæb blygummi uden på kabinettet (der er også muligheder med modelervoks og læder)

Hvis det ikke er ekstremt nok, så skru ht fast i gulvet og sæt en stolpe i spænd til loftet. Nu vejer ht det samme som huset

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Her er lidt fra en anden tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35336&P N=0&TPN=18

Citat:

Tillad mig at dele lidt erfaring med netop bitumen og resonans dæmpning her...

Man kan sige at anvende bitumen sammen med afstivning er det optimale, afstivning flytter resonanser op da det resonereden areal gøres mindre, bitumen flytter resonanserne ned efter, og da dette ikke kan lade sig gøre grundet afstivning, vil de dø ud og omsættes til varme, eller ganske enkelt ikke opstå, så god afstivning der bryder store flader og reducere disse sammen med lidt bitumen her imellem er det optimale..

Det mest ekstreme er at også bruge bitumen imellem det potencielt resonerende materiale ( kabinet flader) eks. som jeg har gjort i mine højtalere..  først en stiv og hård HDF eller krydsfineer plade på 6mm. så 4mm. bitumen og her efter 12mm. MDF. limet sammen med viskose elastisk lim til en samwich plade der så kan skæres ud til de kabinet flader man skal bruge, dette med en intern afstivning al'a en matrix set på eks. B&W sammen med ydderligere et lag bitumen på pladens indersider ind i mellem matrixen.

SÅ! kan det næsten ikke gøres mere resonans dødt med disse relativ konventionelle midler.

En anden fidus til de der vil lave buede kabinetter af det "nye" bøjbare MDF er at udfylde rillerne bag på dette (der tillader pladen at blive bøjet uden om "skelettet" / skabelonen ) med smeltet bitumen istedet for alm. lim.

Bygger man et "skelet" / en skabelon der er lavet som en matrix al'a B&W.  og bøjer denne MDF omkring denne med bitumen smæltet i rillerne, og så gør det med to lag plade.. får man noget ekstremt dødt.. en jeg kender har gjort det på den måde med et fremragende resultat, som jeg påtænker at gøre efter, når jeg skal lave nye top kasser til mit system..

Men som sagt humlen i det, er at først reducere fladerne så resonansen flyttes op og så med bitumen igen flytte dem ned, hvad der så ikke kan lade sig gøre, hvorved resonanser ikke kan opstå eller dør ud før de når at reelt blive til noget af betydning.

Bitumen på en stor flade flytter blot resonansen længere ned endnu, da en stor flade allerede har lav resonans frekvens, dette kan så være ok. hvis resonansen så flyttes helt ud af det hørbare område, men resonanser der ikke er direkte hørbare kan muligvis stadig have en negativ indflydelse på lyden af inddirekte vej, ved at negativt påvirke eks. enheder samt "elektronikken" (delefilter mm.) så bedst er at helt dræbe resonanserne, eller undgå dem i så stort omfang overhoved muligt, og her er en kombi af afstivning / stivhed og bitumen dæmpning (blød absorbtion mm.) klart det stærkeste kort at spille ud..

mvh.

www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&KW=miju

www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&KW=miju

www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30427&PN=1

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 September 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

hvis den er så dårlig afstemt at kabinettet synger med så kan den da ikke være besværet vær, man skulle tro det bare er billig spånplade for det er det eneste som synger med, der plejer at være temmelige billige enheder i sådanne højtalere.

beklæd det med noget på indersiden

kan man ikke afstive indenfra vi af et skallet spændt hårdt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes