| Forfatter |
|
battler Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Ifølge tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?FID=20&TID= 40864&PN=0&TPN=1 kan man få mp3 gennem spdif.
Jeg har bare problemer med at få dette til at virke mp3 gennem ffdshow -> spdif. ffdshow er sat til at outputte til AC3 (640 bitrate), med any filter.
Under codecs står Uncompressed til All Supported, og mp3 til mp3lib (har prøvet libmad også).
Når jeg så prøver at afspille en mp3 fil i WMP, åbner programmet, men lukker ligeså hurtigt igen. Sætter jeg output til analog virker det fint...nogle forslag?
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Battler
Jeg har lige brug for lidt flere oplysninger for at hjælpe dig.
Har du noget lyd du kan afspille fra PC'en gennem spdif, f.eks musik cd, dvd eller andet?
For du skal først være sikker på din forstærker og dit kabel er sat korrekt op.
Fortæl lidt mere om din opstilling (Hvilken forstærker har du, hvilket kabel har du forbundet de 2 med og hvilke indgange/udgange har du brugt)
|
| Til top |
|
| |
battler Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
dvd (ac3) går fint igennem. Ligesom LiveTV i media center.
Bruger et digitalt lydkabel (coax)
media player går som sagt bare ned når jeg forsøger at sende lyden ud digitalt.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor vil du bruge ffdshow til at afpsille MP3?
Det kan da sagtens lade sig gøre at afspille det i PCM format.
Hvis du sætter dit lydkort til at afspille Digital (SPDIF) og du afspiller en MP3 fil, så skulle den meget gerne komme ud via digital udgang. Du skal være sikker på at Lydkort driveren og afspilleren har sat output til SPDIF
Hvilket lydkort har du?
Du skriver dvd(AC3) og LiveTV går fint igennem, er det i SPDIF format?
|
| Til top |
|
| |
battler Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, det er i spdif format. Jeg behøver ikke bruge ffdshow til at få mp3 ud digitalt, bare jeg får det...
Lydkortet: Realtek ALC850 (onboard på ASUS K8N4-E deluxe).
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender desvære kun til Soundblster. :o/
Et MP3 format vil blive afspillet i PCM format, ligesom WAV filer og musik cd'er.
Har du prøvet slå ffdshow fra?
Prøv at installere winamp i stedet for Media player. I første omgang gælder det om at finde ud af om det er Mediaplayer som fejler eller om det er generelt når der afspilles MP3 filer.
Ked af jeg ikke kan give bedre råd.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu virker linket på den artikel du refererer til ikke, så jeg kan ikke lige se hvad du ønsker.
Er din mp3fil i stereo eller i surround (pro logic)?
Hvis stereo, så skal du bare dekode (afspille) filen og sende den som PCM stereo via spdif. Dette kan de fleste lydkort. De bedre kan gøre det i 44.1 kHz. De billige kan kun i 48 kHz og resamler derfor signalet med lydforringelse.
Hvis surround (pro logic), så kan du gøre som ovenfor og lade din forstærker dekode pro logic fra PCM. Det er i hvert fald det nemmeste og burde give et godt resultat, med mindre din
Alternativt kan du dekode mp3, dekode pro logic, resample til 48 kHz, indkode til AC3 eller dts og afspille filen via spdif. Dette kan stort set alle lydkort igennem PowerDVD eller WinDVD. Dette er en transkodning og medfører kvalitetstab.
Sidste mulighed er af sende selve mp3 signalet via spdif og lade din da-konverter dekode dette. Da man i sin tid planladge DVD-formatet, havde man en ide om at bruge AC3/Dolby Digital i USA og MPEG-lyd i europa. MPEG på DVD slog imidlertid ikke igennem og jeg har kun haft fingrene i en enkelt DVD med MPEG-lyd, nemlig Evita. Det er da også langtfra alle da-konvertere/digitale forstærkere som kan dekode MPEG på DVD. Der er da heller ingen fordel i at sende MPEG over spdif i stedet for PCM.
|
| Til top |
|
| |
psico Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg ikke stjæle tråden, men jeg har lige et relateret spgs.
Jeg har selv prøvet at finde den option i Soundblaster driverne hvor jeg kan sætte den op til SPDIF, men har indtil videre ikke kunne finde det. Jeg har søgt på nettet, men der står bare at man skal slå det til, ikke hvor man gør det.
Jeg har SB Audigy 2 Value, men har ingen steder kunne finde hvor jeg slår SPDIF til. Nogle bud ?
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|