Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Bærbar som Media Center? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 September 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Kan man benytte en bærbar IBM T43 som Media Center? Har nemlig en fjernbetjening fra min Dell stationære til at ligge, men hvordan får man det til at virke? Kan IBM'en modtage signalerne fra fjernbetjeningen via IR-øjet på fronten? Planen var at installere "Mediaportal" der er gratis. 
Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved så er IR øjet på den bærbare ikke lavet til at række mere end en meter sådan cirka så det svare vel næsten til en arms længde :-) ... Jeg har heller ikke helt forstået hvorfor man vil bruge en bærbar som Media Center?? Hvis det er på grund af plads så køb en Mac Mini istedet for.
Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 September 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

paqi skrev:
Så vidt jeg ved så er IR øjet på den bærbare ikke lavet til at række mere end en meter sådan cirka så det svare vel næsten til en arms længde :-) ... Jeg har heller ikke helt forstået hvorfor man vil bruge en bærbar som Media Center?? Hvis det er på grund af plads så køb en Mac Mini istedet for.

Svaret på dette er da meget enkelt, set med mine øjne, man får en bærbar OG et mediecenter i ét. Sagt med andre ord, man spare penge og slipper for at have TO apperater stående.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Forklaringen er den, at jeg allerede har en bærbar jeg godt kan afse til at lege mediacenter de få gange jeg skal bruge det. Jeg synes måske 12.500kr er rigeligt at betale for noget jeg ikke ved jeg skal bruge.
Kan man købe en modtager til fjernbetjeningen og dermed få det til at virke?
Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 September 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

du kan få en MCE remote kit med ir modtager og fjernbetjening for omkring 350,- og Mediaportal supportere den direkte. så du slipper for at skulle konfigurere den.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 September 2006 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Fjernbetjening: Som nævnt kan du købe en MCE remote med ir modtager som sættes til usb porten, og det virker som default i MP. Jeg købte min på nettet til 230 kr og den en lækker at bruge sammen med MP, så det kan slet ikke betale sig at prøve andre.

Lydkort: Hvis det interne ikke er tilfredstillende, kan du købe et eksternt som connectes via usb el. firewire. Der anbefales flere forskellige fabrikater her på forummet, personlig ville jeg vælge et der connectes via firewire.

TV-kort: Der kan også købes både eksterne analoge og digitale tv-kort, som kan forbindes enten via usb el. firewire. Hvis du har kabel digital tv, kan jeg anbefale FireDTV, som er godt sammen med MP (bruger firewire).

TV: Brug af s-video udgangen til tv anbefales ikke. Den er som regel af tvivlsom karakter på grafikkort. Du bør bruge vga-udgangen og det kræver selvfølgelig at du har flad-tv/projektor. Hvis du i pc'ens grafikdriver har problemer med at vælge den rette opløsning, kan du kikke på programmet PowerStrip.

Dit store problem kan dog gå hen og blive performance. En T43 har hverken en kraftig processor eller grafikkort, og i de fleste tv-kort bruges pc' ens processor til dekodning (så glem alt om HD). Min erfaring med perifert udstyr via usb er, at maskinens cpu belastes en del (dog ikke ved brug af remote), så udstyr via firewire anbefales.

Men start med at download MP, det er jo et gratis, sjovt og fedt program der i rivende udvikling. Tjek hvordan det performer på din pc og om lyd og billed er af acceptabel kvalitet, når du spiller musik og film fra harddisk. Så er du godt igang og kan stille og rolig udvide derfra hvis du vil mere.

God fornøjelse...

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes