| Forfatter |
|
MichaelNielsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum
Fandt min 25 år gamle pladespiller frem forleden og tænker lidt på om jeg skulle bruge mønt på en ny drivrem og en ny pick up - det kunne være sjovt at få den til at snurre igen Den står faktisk i meget fin stand, dog er låget meget ridset, men det kan jo afmonteres.
Men spørgsmålet er, om det kan betale sig - skal ca bruge 7-800,- til remmen og en billig ortofon pick up - er det spild af penge???? Skulle jeg hellere bruge 3000,- på en god "begynder" pladespiller og kassere den gamle Thorens fra konfirmationstiden
vh/ Michael
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael,
For kr. 3000 får du ikke noget der er bedre end din Thorens TD166 ! Det er en glimrende pladespiller, og som du er inde på så er en ny rem og en ny Pick-up en glimrende investering. En ny rem kan du få for omkring kr. 200,00 hos bl.a.: http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm
Du kan også på Ebay finde nye remme - endda lidt billigere eller hos http://www.swe-shop.de
Du skal nok også lige give lejet lidt fedt/olie (der er en tråd herinde hvor der er stærk uenighed om hvad man skal bruge, så her vil jeg blot gøre opmærksom på at det ikke "bare" skal være et skvæt fra den første den bedste oliekande.
Hvad angår Pick-up, så er det jo lidt af en smagssag, men jeg vil foreslå dig at kigge/lytte på en Goldring eller Audio Technica 71ELC, som er et fantastisk køb til prisen (<kr. 500). Men det er jo en smagssag. Og så kan din Thorens sagtens "bære" at køre med endnu bedre/dyrere Pick-up'er.
Bare se at komme igang med at få Thorens'en til at snurre - du vil bestemt ikke fortryde det.
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
Hej Michael,
For kr. 3000 får du ikke noget der er bedre end din Thorens TD166 ! Det er en glimrende pladespiller, og som du er inde på så er en ny rem og en ny Pick-up en glimrende investering. En ny rem kan du få for omkring kr. 200,00 hos bl.a.: http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm
Du kan også på Ebay finde nye remme - endda lidt billigere eller hos http://www.swe-shop.de
Du skal nok også lige give lejet lidt fedt/olie (der er en tråd herinde hvor der er stærk uenighed om hvad man skal bruge, så her vil jeg blot gøre opmærksom på at det ikke "bare" skal være et skvæt fra den første den bedste oliekande.
Hvad angår Pick-up, så er det jo lidt af en smagssag, men jeg vil foreslå dig at kigge/lytte på en Goldring eller Audio Technica 71ELC, som er et fantastisk køb til prisen (<kr. 500). Men det er jo en smagssag. Og så kan din Thorens sagtens "bære" at køre med endnu bedre/dyrere Pick-up'er.
Bare se at komme igang med at få Thorens'en til at snurre - du vil bestemt ikke fortryde det.
Hej Walin
Tak for dit svar, jeg husker faktisk også at thorens´en ikke var en skod spiller, tror sgu jeg gav ca 2500 - 3000,- for ca. 25 år siden. Også tak for de fine links vedr remme. Hvor kan man købe den Audio Technica du anbefaler og ved du om den umiddelbart kan monteres på armen? Der er idag er ortofon omb 10 monteret, som jeg husker er slidt noget ned. En omb 10 kan vist købes for et par hundrede lapper, men jeg er villig til at bruge lidt mere.
Og hvad med plademåtte - der er idag en temmelig hård gummi måtte, skal jeg overveje at købe en ny og har du evt et forslag?
vh/ Michael |
|
|
|
| Til top |
|
| |
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelNielsen skrev:
|
Der er idag er ortofon omb 10 monteret, som jeg husker er slidt noget ned. En omb 10 kan vist købes for et par hundrede lapper, men jeg er villig til at bruge lidt mere.
|
|
|
Hvad med bare at købe en ny OM30 'fine line' nåleforpart - den kan sættes direkte på og spiller aldeles udmærket - burde tilmed kunne fås til ca. en tusse..
Teknifi K1'en til ca. en plovmand er der også mange der er glade for (til prisen)
Bare et par forslag... __________________ Mvh
HeJu
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael,
Din Thorens har standard ½" pick-up hus, hvor Pick-up'en monteres med 2 skruer - og både den nævnte AT og Goldring passer hertil. Når du vælger pick-up skal du blot være opmærksom at det skal være til ½" montering, idet der også fabrikeres modeller til "stikmontage". Jeg ved ikke hvem der har AT herhjemme, jeg har købt på nettet, der er muligheder både i Tyskland, UK og USA, hvor sidstnævnte resulterer i told og moms. Nu da du spørger så søgte jeg lidt rundt og netop AT71 ser ud til at være svær at finde. Men til gengæld så jeg at AT110E kan fås for ca. 50€ og den er heller ikke tosset. Men Ortofon OM10 er også et bud. (edit: eller skift blot nålen som ovenfor nævnt)
Du nævner gummimåtten og her er kommer du ind på et religiøst område. Gummimåtten på Thorens har 2 funtioner. Den skal dæmpe egensvingningen i pladetallerkenen og den skal ligeledes dæmpe resonansen i selve pladen. Det første gør den helt sikkert uhyre effektivt. Prøv at knipse på pladetallerkeen UDEN måtten på og du hører nærmest en kirkeklokke. Med måtten på er klangen helt forsvunden (eller bør være). Der er delte meninger om man skal anvende Thorens egen måtte eller andet, men jeg er nu tilhænger af Thorens-måtten. Hvis din Thorens måtte simpelthen er blevet gammel og ufleksibel kan du også finde erstatninger på nettet. (Send evt. en PB så kan jeg hjælpe dig.) __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg havde nu forestillet mig at blive fuldstændig til grin da jeg lavede mit indlæg imorges - "en 25 år gl pladespiller har sgu da ingen berettigelse mere ha ha" eller noget i den stil 
Men nu har jeg fået blod på tanden og vil få se om jeg ikke kan få den sparket igang igen.
Tak for jeres fine svar
vh/ Michael
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du kan få en komplet OM30 super hos topsound på østerbro fro 895 kr. den spiller altså ret godt for pengene. Du kan købe plastic scratch remover og polere ridserne væk med mindre de er meget dybe Fedt du vil bruge din gamle rille spiller igen sådan skal det være - slå ørene ud og nyd vinylen
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b
Jeg er fra Djursland, men skal faktisk i tur til kbh sidst på måneden, så måske jeg skulle smutte forbi Topsound som du anbefaler!
Du skriver til en pris på 895,- - på deres hjemmeside står den til 1500,-?
Har du specielle købsaftaler eller hva´? Hvis ja er du hermed min nye bedste ven, hvis jeg beslutter mig for den Eller har de et tilbud der ikke umiddelbart fremgår af hjemmesiden?
vh/ Michael
|
|
|
|
|
Frekvensområde: 20-29Khz
Output: 4mV
Stylus: Nude Fine Line
Impedans: 47Kohm
Pris: 1.500,-
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelNielsen skrev:
|
Du skriver til en pris på 895,- - på deres hjemmeside står den til 1500,-?
|
|
|
..jeg tror der må være tale om en OM30 (ikke super) ? - så passer prisen nemlig bedre. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Walin
aha - sorry det var jeg ikke opmærksom på.
Tak :-)
vh/ Michael
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det den rigtige til en armmasse på 7,5 gram?
Har en selv - en 166 Mk II - og er i tvivl om hvilken PU jeg skal købe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kontrast
Jeg kigger lige med - er også meget i tvivl om hvad jeg skal vælge og hvilket prisniveau?
Er en pick up til 1000,- dobbelt så god som den til 500,-
Er det også vigtigt at tage i betragtning om det er Rolling Stones, Bruce Springsteen eller det er klassisk musik der lyttes til?
Og hvad med forstærker og højttaler kombinationen - har den betydning? Eller skal man tage det helt roligt og ikke gå op i det tekniske, men istedet lytte til lidt musik og lade minderne flyve 
Er komplet novice på dette område 
vh/ Michael
|
| Til top |
|
| |