Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 06:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jem og fix vs. Hi-fi Klubben (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andje00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge nogle højttalerkabler til et par Concept 8 højttalere fra Dali og overvejer at købe enten QED Original eller Tara Labs Klara PS til henholdsvis 35 og 29 kr. pr. meter hos Hifi- Klubben. Tilfældigvis ser jeg så i dag, at Jem og fix har et 2 x 2,5mm2 højttalerkabel (vist nok af et mærke der hed Vandenberg) til kun ca. 5 kr. pr. meter.

Spørgsmålet er så, om der er mærkbar forskel mellem kablerne, eller om det lige så godt kan betale sig at købe det billige?

Til top Vis andje00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andje00

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Ja der er forskel! Helt klart!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Køb dog dem i Jem og fix, lån så kabler i hifi klubben. Få venner med over og få jer et billigt grin hvis der ikke er forskel, eller overvej de dyre hvis der er. Fun is guarantied 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

LMG03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Zorglub har en pointe.
man skal lytte sig frem, jeg har selv lige købt her idag : silver wave 2 kabel (6meter á 129kr)til concept 8 da jeg syntes at alle de andre kabler jeg har prøvet bare ikke var gode nok.
jeg har ikke verdens bedste ører men jeg ved hvad jeg kan lide og det kabel faldt bedst i hørrelsen.

men prøv dig frem indtil du finder det bedste, held og lykke.
Til top Vis LMG03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMG03

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det eneste man kan gøre er at lytte på forskellige kabler i sit eget setup, så er det dine øre der afgør hvilke der er bedst

Go jagt

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Taralabs Klara er KLART! det bedste her!....  (efter min mening)

Det er faktisk et rigtigt godt kabel til pengene.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft noget Taralabs Omni til 49 kr., som blev købt sammen med mine Concept 6. For at gøre en lang historie kort; kablet ødelagde fuldstændig lyden! Der var ingen bas, og for meget diskant. Ja, jeg havde forbundet kablet rigtigt.

Jeg skiftede til noget meget billigere kabel fra tyske Sommer Cable og det gjorde underværker for lyden! Mit anlæg lyder helt anderledes nu...til det bedre selvfølgelig

Konklusion: tro ikke på reklame fra HFK, eller andre forhandlere for den sags skyld.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan høre forskel er det ensbetydende med at i dit nuværende setup er det ligegyldigt, det betyder ikke at der ikke kan være himmelråbende kvalitetsforskel, bare at dit setup ikke er godt nok til at afsløre denne.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hvis du ikke kan høre forskel er det ensbetydende med at i dit nuværende setup er det ligegyldigt, det betyder ikke at der ikke kan være himmelråbende kvalitetsforskel, bare at dit setup ikke er godt nok til at afsløre denne.

Eller eventuelt, at der ikke er forskel på kabler.

Jeg vil råde dig til bare, at købe det billige fra Jem og fix.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 September 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Køb dog dem i Jem og fix, lån så kabler i hifi klubben. Få venner med over og få jer et billigt grin hvis der ikke er forskel, eller overvej de dyre hvis der er. Fun is guarantied 

Kan jeg kun være enig i. Skal du bruge f.eks. 2x3 meter, er det kun 30 kroner for det billige. Køb det og lån det andet i klubben. Få nogen venner over, og hyg jer med blindtest ! Kunne være i blev overrasket over forskellen !

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 September 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Mercury skrev:

Lige præcis!

Det er jo langt ude i hampen at sige, at hvis man ikke kan høre forskel på kabler, så må éns setup være dårligt... Det er jo netop sådanne argumenter forhandlerne bruger for at få dig til at spilde penge!
Skal man da købe hi-fi grej til 100.000 kr. for at kunne høre forskel på kabler, selv når der ingen forskel er??

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 09 September 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Bassøe skrev:

Mercury skrev:

Lige præcis!

Det er jo langt ude i hampen at sige, at hvis man ikke kan høre forskel på kabler, så må éns setup være dårligt... Det er jo netop sådanne argumenter forhandlerne bruger for at få dig til at spilde penge!
Skal man da købe hi-fi grej til 100.000 kr. for at kunne høre forskel på kabler, selv når der ingen forskel er??

Det er dog himmelråbende så dårlige folk er til at læse dansk. Jeg skriver at hvis der ikke er forskel i hans setup er det fordi det ikke betyder noget i hans setup.

Anlæg som ikke kan afsløre forskelle mellem kabler er dårligt balancerede, de kan sagtens koste spidsen af en jetjager, men hvis det ikke swinger sammen vil det være utrolig svært at høre selv store forskelle på udstyr og kabler.

Et godt setup behøver ikke koste mange penge, et dårligt setup kan koste mange penge, prøv at tyg lidt på den drenge inden i hyler hysterisk op næste gang.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 09 September 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Så så rolig nu venner, spørgsmålet om forskel på kabler eller ej er en af de helt store årsager til årknuder, modvind på cykelstierne og dårlig chokolade - at til i bare ved det .

Det er fint nok at have en mening om det, men husk lige: Hvis du ikke kan høre forskel er det ikke ensbetydende at naboen heller ikke kan. Så andje00, du må lytte selv! det er jo dine øre.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jer har til min Bio investeret i HN/Jem og Fix højtalerkabel, 2,5# tror jeg, fordi.:

Jeg tror på at jeg umiddelbart ville kunne høre større forskel på at optimere mit kabeltræk for at undgå støj (mine 230v og højtaler kabler løber ingen steder sammen i kabelbakkerne).

Jeg har omkr. 60m højtalerkabel i min Bio, til i alt ca. 400 kr, istedet for et kabel til f. eks. 40kr/m, eller  2400kr, så tror jeg på at pengene er bedre givet ud et andet sted. Ikke dermed sagt at jeg ikke på et senere tidspunkt vil forsøge med bedre/dyrere/andre kabler.

Et råd vil være som tidligere skrevet i tråden at prøve lidt af hvert, hvis DU kan høre en forskel, så er der en forskel. evt. lån nogle kabler HFK eller venner med samme last.

Gyzz

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 12 September 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Da_Saint]

"Jeg har haft noget Taralabs Omni til 49 kr., som blev købt sammen med mine Concept 6. For at gøre en lang historie kort; kablet ødelagde fuldstændig lyden! Der var ingen bas, og for meget diskant. Ja, jeg havde forbundet kablet rigtigt."

Det er nu ret mærkeligt hvis du spørger mig! -Min erfaring med Omni er den modsatte.

Kablet har MASSER af bas, god mellemtone, men runder blødt af i toppen, så diskanten på ingen måder er pågående eller overvældende i forhold til resten. Har hørt det på flere setups, der iblandt med Concept.

Men det beviser vel bare det kendte fact at vi alle opfatter lyd forskelligt. (Ligesom mad... )

Tilbage til det egentlige spg. Kender ikke J&f´ s kabel, men som det er nævnt før, går man ikke helt galt i byen med Klare kablet.

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 September 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge det billige kabel frem for Tara Labs.

Jeg skal blankt erkende, at jeg ikke kender jeg deres nuværende sortiment. MEN for nogle år siden udskiftede jeg et 400 kr Tara Labs signalkabel med et standardkabel. Tara Labs kablet ødelagde simpelt hen lyden - specielt i toppen og bunden. Det var om om luften forsvandt og bassen var mere buldrende. Mellemtonen blev en anelse blødere hvilket ikke var nødvendigt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 12 September 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Der er helt klart forskel på forskellige kablers lyd. Ingen tvivl om det. Men husk på, at der endnu ikke findes nogen opskrift på at lave et vellydende kabel. Det er et spørgsmål om at ramme rigtigt. Og det kan lige så godt være tilfældet med kablet fra Jem&Fix som med at TaraLabs kabel.

Det er ren snopperi, når visse folk ALTID kan høre en forbedring ved dyrere kabler!! Forskellene er så tilpas små, at ens indre overbevisning og tror på et dyrere kabel sagtens kan overvinde den reelle forskel.

Husk også på at avancen på HiFi kabler næsten uden undtagelse er helt vandvittig høj. Produktionsprisen på et TaraLabs kabel fra HifiKlubben til 35kr/m er ikkenødvendigvis højere end på et kabel til 5kr/m fra Jem&Fix.
Køber du eks et ordentligt NKT installationskabel til 10-20kr/m, er det et kabel i generelt væsentlig bedre kvalitet end et HiFi kabel til 50kr/m.
Mange af HiFi kablerne er i øvrigt ganske almindelige standardkabler, hvor firmaer som TaraLabs får skrevet deres eget navn på. Og så ryger prisen lige fra 10kr/m til 150kr/m.

Lad dig ikke narre.... Der er stærke kræfter i denne branche... Der e nemlig MANGE penge i at købe billige kabler i Kina og trykke sit eget fine HiFi navn på, og så sælge dem til skyhøje priser. Du får ALDRIG en producent eller HiFi sælger til at indrømme det. HFK og andre butikker er til dels undskyldt, fordi de næppe ved bedre. De stoler bare på producentens fine historier, og stiller ikke spørgsmål... Der er jo penge i skidtet. Men lige netop TaraLabs var for et par år siden så uheldige, at de faktisk blev knaldet af FBI i USA. De blev knaldet for at importere containere fyldt med kabler fra Kina, hvor de havde fået kineserne til at trykke "Made In U.S.A" og det må man ikke .
Denne sag viser et meget godt billede af HiFi kabel branchen. Der er ingen moral.... Det handler KUN om at bilde folk ind, at de skal betale formuer for kabler (som man har købt billigt). Branchen lever desværre i bedste velgående, idet alt for mange forbrugere er naive nok til at æde producenternes historier råt, og totalt tilsidesætte sine lytteindtryg, til fordel for en god salgstale.

Det gælder i øvrigt ikke kun kabler, men alverdens tweaks til HiFi. Tweak branchen lever af at bilde dig ind, at du har et problem (som du ikke selv kender til), og påstå at de har løsningen på dette problem, i form af en lille dims, der påstås at have KÆMPE lydmæssig gevinst, og i øvrigt til en pris der på ingen måde står mål med dimsens produktionspris! Og igen er der masser der bare hopper på vognen. De beretter om så store forbedringer, at man underer sig over at deres anlæg overhovedet har kunnet spille før tweakt. Oftest er der tale om ren psykologi, fordi man med lethed kan bilde sig selv ind, at man hører en forbedring, specielt når man kender prisen.

Hvad skal du så købe?? Tjaaee... kig evt hos http://www.bluejeanscable.com/store/speaker/index.htm

De sælger kabler i fremragende kvalitet til ca. 20kr/m. Kablerne er fra Belden og Canare, der er blandt verdens store kabelproducenter. De gør ikke så meget ud af at fortælle røverhistorier om kablerne, men forholder sig til det konkrete. Og det skulle undre mig meget, hvis disse kabler ikke sælges under andre HiFi navne til MEGET højere priser. Men kan du leve med at der står Belden eller Canare i stedet for et eller andet tvivlsomt HiFi navn, kan du altså købe dem til normalpris, uden 1500% HiFi-tillæg!
Ellers kan du tage en snak med din lokale EL-installatør. Få noget 2.5mm2 installationskabel i hans bedste kvalitet.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 September 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Set og hørt et anlæg til ca. 200000kr koblet op med kabler til 30kr meteren...og det lød forrygende

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er sagt før, men det kan vel ikke skade: Køb det billige, lån det dyre og sammenlign så.
Køb det, der lyder bedst, færdigt arbejde

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 September 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Folk her har vist mange teorier om det ene og det andet, men fakta er at man kun selv kan lytte sig frem og lade være at kigge sig for meget blind i priser, eller om det hedder tara labs, QED, Van den hul osv osv...eller blot er et no name kabel.

Kabler er for mig at se en måde til at fintrimme klangen i sit anlæg, det er det helt primære for mig.

F.eks har jeg selv gode erfaringer med et 2½ kvadrats solidcore installationskabel fra NKT som kan købes hos elektrikeren til en pris på ikke over 10 kr meteren...her må man sige at man umiddelbart får meget for pengene. Men igen, hvis det ikke matcher anlægget klangmæssigt kan det være lige så ubrugeligt som et 1000 kr kabel iøvrigt kan være det.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes