| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
En af mine bekendte har fundet en større lotto bevinst for noget tid siden. I den forbindelse overvejer han at få noget ordentlig lyd. Han har haft kig på Gyphon forstærkere åbenbart og ringer så til mig i aftes og spørger hvad han skal vælge hvis det skal være Gyphon, om det skal være deres 2X150 watt´s kl.A forstærker, eller om det skal være deres 500 watt´s kl A/B. Jeg blev ham svar skyldig, både fordi jeg ikke har hørt nogle af dem, men også fordi jeg ikke har den viden der skal til for at vurdere om den ene er bedre frem for den anden.
Hvad siger i?
Så vidt jeg forstod på ham var det meningen at det ville starte helt fra bunden og derfor skal det altså endnu ikke "passe" til noget som helst!
|
| Til top |
|
| |
LarsOhl Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe var det ham der vandt over 20 Mill?  __________________ Gamut L3
Accuphase E408
Marantz CD-10
Audio Physic Luna
Denon DVD2900
Nad S300
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, i dag er der ikke mange "vanskelige" højttalere tilbage. Det var et 80 og 90'er fænomen.
Derfor er 150 W rigeligt til en kvalitetshøjttaler, og kl. A giver det "reneste" signal uden cross-over forvrængning.
Køb derfor en Gryphon kl. A forstærker. Ulempen er, et stort elforbrug (betyder det noget?) og en enorm varmeudvikling (sparer på fjernvarmen).
mvh Allan
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
|
Altså, i dag er der ikke mange "vanskelige" højttalere tilbage. Det var et 80 og 90'er fænomen.
Derfor er 150 W rigeligt til en kvalitetshøjttaler, og kl. A giver det "reneste" signal uden cross-over forvrængning.
Køb derfor en Gryphon kl. A forstærker. Ulempen er, et stort elforbrug (betyder det noget?) og en enorm varmeudvikling (sparer på fjernvarmen).
mvh Allan
|
|
|
Det var også umiddelbart det bud som jeg gav ham, men ville lige være helt sikker, da hen stod "stejlt" på det med så mange watt som muligt, selvom jeg sagde det var noget fis. Men så bringer jeg den videre. Mange tak for svare...
Nej det var ikke knægten der vandt 22 mill. 
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få en 500w er ikke kan mere end en god 100w .
Men kan ikke læse sig til alt ud og lyt .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|
Du kan få en 500w er ikke kan mere end en god 100w .
Men kan ikke læse sig til alt ud og lyt .
|
|
|
præcis men Gyphon´s opgivelser tror jeg nu passer meget godt, det skulle undre mig om de "pyntede" på tingene, men selvfølgelig skal han have lyttet på tingene først 
-Den lyttesession glæder jeg mig vildt til, det bliver en oplevelse af de store tror jeg, for en som aldrig får råd til den slags grej.... Jeg vinder sg aldrig i noget som helst 
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt så watt ikke udtryk for kvalitet, men kvantitet. 500 w fra Gryphon er en hel del!
Det har man kun brug for til diskoteksniveau, hvor imod 150w med fornuftigt følsomme højttalere rækker rigeligt til hjemmebrug.
Bare min mening.
Må jeg ønske ham tillykke med gaven fra oven
mvh Allan
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også vælge klasse A forstærkeren. Jeg besidder selv et monster af en klasse A amp, som fysisk er endnu større end Gryphons Antillion, nemlig en Dali Gravity. Man er først og fremmest nødt til at gøre et par ting op med sig selv. At leve sammen med sådan en amp kræver næsten sit eget rum, både pga. størrelsen og pga. varmeudviklingen. Den hørmer simpelthen varma af så man tror det er løgn. En Antillion bliver med andre ord stinkende varm. Og jeg mener så varm, at du kun med nød og næppe kan røre den. Min Dali er tvangskonvektioneret vha. 2 stk. Papst blæsere, der presser luft ind i kabinettet og ud igen lige under køleprofilerne, som er nærmest enorme. Alligevel er køleprofilerne på toppen hurtigt 50-55 gr. varme alt efter temperaturen i omgivelserne. Sagt lige ud, det sparker bare røv. Antillion har jeg været i nærheden af engang, og tro mig, den bliver varm. Det betyder så at al anden opvarmning bør slukkes, den klarer snildt et pænt stort lokale helt på egen hånd. Så det hygger jo om vinteren, til gengæld er det lidt mindre skægt om sommeren. Dog kan man indføre nøgenlytning som ny disciplin for gadens unge piger  . Hvem sagde de kun var slamberter ude i Herning  . El forbruget taler jo nok for sig selv. 1-1,2KW kontinuerligt. Det var ulemperne. På Antillion findes der en meget dyr knap. Det er en omskifter mellem low bias og high bias, altså klasse A/B drift eller klasse A drift. Så er det jo muligt selv at lytte til om der er fidus i klasse A drift. Min egen amp er specificeret til 100 watt i klasse A i 8 ohm, under enhver driftskondition. Kan den ikke levere de 100 watt, så lukker den ned og siger tak for i dag. Hvis den har 230V til rådighed, så kan den levere 120 Watt klasse A, og så er det man smågriner - hvorfor sige sådan? Jo det hænger sammen med, at selv hvis du bor i en by, hvor der ikke er langt til en transformer, så får de et spændingsfald på omkring 6-7V når du tænder skidtet. Det kan betyde at du ikke kan få 120 Watt, derfor hedder den en 100 watter. Oprindeligt er den konstrueret til at have bias på 100mV over emittermodstandene, men af godkendelsesmæssige årsager, blev den skruet ned til 85mV. Min er sat op igen, hvilket betyder en klar forbedring af lyden. Princippet er jo højere bias jo bedre, men pas på - ildebrand er en slem ting, specielt under middagsluren.  Kort og kontant: Klasse A ROCKS Klasse A/B Sucks Rigtige mænd lytter uden tøj på
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg ville også vælge klasse A forstærkeren. Jeg besidder selv et monster af en klasse A amp, som fysisk er endnu større end Gryphons Antillion, nemlig en Dali Gravity.
Man er først og fremmest nødt til at gøre et par ting op med sig selv. At leve sammen med sådan en amp kræver næsten sit eget rum, både pga. størrelsen og pga. varmeudviklingen. Den hørmer simpelthen varma af så man tror det er løgn. En Antillion bliver med andre ord stinkende varm. Og jeg mener så varm, at du kun med nød og næppe kan røre den. Min Dali er tvangskonvektioneret vha. 2 stk. Papst blæsere, der presser luft ind i kabinettet og ud igen lige under køleprofilerne, som er nærmest enorme. Alligevel er køleprofilerne på toppen hurtigt 50-55 gr. varme alt efter temperaturen i omgivelserne. Sagt lige ud, det sparker bare røv. Antillion har jeg været i nærheden af engang, og tro mig, den bliver varm. Det betyder så at al anden opvarmning bør slukkes, den klarer snildt et pænt stort lokale helt på egen hånd. Så det hygger jo om vinteren, til gengæld er det lidt mindre skægt om sommeren. Dog kan man indføre nøgenlytning som ny disciplin for gadens unge piger . Hvem sagde de kun var slamberter ude i Herning .
El forbruget taler jo nok for sig selv. 1-1,2KW kontinuerligt. Det var ulemperne. På Antillion findes der en meget dyr knap. Det er en omskifter mellem low bias og high bias, altså klasse A/B drift eller klasse A drift. Så er det jo muligt selv at lytte til om der er fidus i klasse A drift.
Min egen amp er specificeret til 100 watt i klasse A i 8 ohm, under enhver driftskondition. Kan den ikke levere de 100 watt, så lukker den ned og siger tak for i dag. Hvis den har 230V til rådighed, så kan den levere 120 Watt klasse A, og så er det man smågriner - hvorfor sige sådan? Jo det hænger sammen med, at selv hvis du bor i en by, hvor der ikke er langt til en transformer, så får de et spændingsfald på omkring 6-7V når du tænder skidtet. Det kan betyde at du ikke kan få 120 Watt, derfor hedder den en 100 watter. Oprindeligt er den konstrueret til at have bias på 100mV over emittermodstandene, men af godkendelsesmæssige årsager, blev den skruet ned til 85mV. Min er sat op igen, hvilket betyder en klar forbedring af lyden. Princippet er jo højere bias jo bedre, men pas på - ildebrand er en slem ting, specielt under middagsluren.
Kort og kontant:
Klasse A ROCKS Klasse A/B Sucks
Rigtige mænd lytter uden tøj på
|
|
|
Hehe det er griner dit indlæg, og på sin vis også lærerigt. Jeg tror at jeg vil printe det ud og sende det til ham, da jeg han ikke har pc pt. Når så det er sagt, så synes jeg at forslaget med "nøgenlytning" er genial. Den er jeg med på, så længe det kun er for de få piger vi har herinde´s vedkommende
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
| Jeg tror at jeg vil printe det ud og sende det til ham, da jeg han ikke har pc pt. |
|
|
Det må han da så have råd til nu . . . og bredbånd
Så han kan komme på det her forum
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
rattanhuset skrev:
| Jeg tror at jeg vil printe det ud og sende det til ham, da jeg han ikke har pc pt. |
|
|
Det må han da så have råd til nu . . . og bredbånd
Så han kan komme på det her forum
 |
|
|
Præsis, og det sker nok også snart, efter alt min snak om dette forum, hvis jeg kender ham ret 
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis han har råd så køb Kl.A. Den har væsentlig mere strøm end kl A/B. Væsentlig bedre lyd. Sørg så for at køb en Sonata og en Legato.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Hvis han har råd så køb Kl.A. Den har væsentlig mere strøm end kl A/B. Væsentlig bedre lyd. Sørg så for at køb en Sonata og en Legato. |
|
|
Hej der FHWac! Jeg mangler lige en opfrisker om, hvorfor intet i den virkelige verden er klasse A alligevel. Kan du hjælpe med det?
|
| Til top |
|
| |