Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 12:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Wendtisk lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 11 September 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem længere tid overvejet at præsenterer mit anlæg på Hifi4all. Dels vil jeg gerne vise det frem og dels mener jeg andre kan have glæde af nogle af de erfaringer jeg gør mig. Ligesom jeg helt sikkert kan lære nyt af at få kommentarer. P.t. er jeg i gang med en større omstillingsproces, hvor det kunne være nyttigt at få kommentarer hen af vejen. Mere om det senere.

Som relativ ny i gamet kniber det med overblik og teknisk viden (nå ja, så har jeg også altid været en komplet idiot til fysik i skolen), så jeg har ikke haft meget andet end en ide om en bestemt lydfilosofi og en god ven til at guide mig rundt. Grundlæggende er jeg til en analytisk lyd. Jeg vil gerne hører detaljerne i musikken, men hen af vejen har jeg også erkendt, at anlægget også skal spille musik. Og gerne så vellydende at man simpelthen er nødt til at høre en plade til inden man skal i seng. For mig har svaret været rørforstærkere. Efter nogen research blandt forhandlere, et kort besøg af en Audio Research forforstærker (PS6) landede jeg på det dansk fremstillede mærke OVC. Der er nogen debat om mærket, ikke mindst her på siteet, den debat vil jeg selvfølgelig også blande mig i.

La mig først introducere mit set-up som det er nu. Den primære signalkilde er naturligvis vinyl. Der har været en del pladespillere igennem stuen de sidste 2 år, en thorens 321 med Scorpio arm, en Conrad Johnson med vinyltallerken samt en Micro Seiki 2000. I dag står der en Luxman 310. Og den står heldigvis ganske godt. Det var med noget vemod at den overtog Microens plads, men jeg har måtte erkende at Luxmanen gav en bede bund. Til gengæld er jeg ikke helt sikker på at den arm jeg har siddende får lov til at blive. Der er tale om en Aureus, som jeg har hørt spille godt, men i mit tilfælde synes den interne kabling ikke at være god nok (det er noget ganske billigt sølvkabel). Pick-up’en er en Ortofon 3000. En super MC pu, der spiller fremragende. Ikke mindst med den originale trafo T3000, så sådan en har jeg også. Som det fremgår af billedet er pladespilleren ikke oppe og køre lige nu.

Pladespiller Luxman 310

CD’en er en Vincent S-3. Det første mere seriøse stykke hifi jeg købte da anlægget skulle opgraderes. Jeg købte den fra ny og synes stadig den er et fornuftigt bud på en mellemklasse CD. Vincenten er den del af anlægget der har fået lov til at blive stående i længst tid. Hvilket afspejler at den ikke er helt tosset. Og så nok også at jeg kommer til at indkassere et pænt tab på et salg af den, da jeg købte den til (næsten) nypris. På den mere tekniske side kan det oplyses, at der er tale om en 24 bit afspiller, der også kan tage HDCD. Billedet vil afsløre hvad en fortovsflise også kan bruges til. Et billigt tweak, der har skabt mere klarhed i lyden. 

CD Vincent S-3

Forstærkerne er som sagt fra OVC. Håndbygget af Audio Art på Frederiksberg. Hos mig vandt OVC ved at give meget lyd for pengene (købt på brugtmarkedet) og så er de er efter min mening noget af det flotteste hifi man kan slæbe ind i sin stue. Endelig er det dyre og velrenoverede stumper der hældt ned i OVC’erne. Netop ordet ”hældt ned” vil nogen måske nikke genkendende til. Den anke man høre om produktet er, at de ikke er super stabile. Flere værksteder nægter sågar at tage dem ind til reparation. Jeg har desværre også haft mit bøvl med dem. Noget af det selvforskyldt og andet fordi de var ustabile. Omvendt må man også erkende, at når man køber en rørforstærker, der er i omegnen af 10 år så er der værkstedsbesøg noget hyppigere end ellers. Eller som en anden her på forumet udtrykte det ”hvis man vil køre i gamle italienske sportsvogne må man også acceptere de skal på værksted nu og da”. Effekttrinnet er 40 w triode-kobling med 6L6 rør. Der er fremstillet en lang række forskellige modeller, og onde tunger påstår, at verden stadig har til gode at se to OVC forstærkere der er bygget ens. Nok en overdrivelse.

 

 

Forstærkersæt OVC

Forforstærkeren er en OVC 202 med ekstern strømforsyning. Den sparkede i sin tid Audio Researchen ud. Helt til Fyn faktisk. OVC’en kan noget med mikro-detaljer og ro som jeg ikke har hørt mange andre levere magen til - samtidig med at den giver den autentiske klang som kendetegner rørforstærkere. Den står på nogle Pulsar point føder, da den fra fødslen ikke var super godt afkoblet – sådan nogenlunde på niveau med mit køleskab.  

Afkobling med Pulsar Point

Højtalerne er de velkendte dansk fremstillede Trapez Xi. Jeg købte dem brugt for 200 kr. af en mand med blanke øjne og en determineret kone. Efterfølgende er basenhederne renoveret for omkring 1000 kr. på Møn og jeg har selv sat dem i stand udvendigt. Jeg tvivler stadig på, at jeg vil kunne få lige så gode højtalere for under 20.000 kroner hvis jeg skulle ud og købe dem fra nye.

Højtaler Trapez Xi

Mht. til kable er der Van Den Hul 502 fra arm over trafo til RIAA indgangen, som giver et transparent lydbillede. I den mere interessante ende har jeg et Bertram TX sølv kable fra Søren Bertram på Falster. Jeg har læst en del på nettet om det og da jeg har en forkærlighed for dansk high end (det vil jeg gerne tro de øvrige ting er) skulle det naturligvis prøves. Først var jeg noget skuffet. Kablet er uskærmet og samlede brum op mellem trafoen og forforstærkeren som det var indkøbt til. Hm, så røg det over mellem CD og forforstærker hvor det fungerede fint, men ikke kom til sin ret. Nu sidder det mellem for og effekt trinnet og er en gevinst for anlægget. Jeg er super glad for det - så glad at jeg mente det skulle testes over for en af min venners Audio Note Kondo kabler. Han stillede med en lidt overbærende smil op til testen. Efter at have lyttet lidt frem og tilbage blev konklusionen, at med Bertram kunne man høre en basgengivelse der var eminent god og en høj detaljerigdom i diskanten Til gengæld faldt det igennem i mellemtonen til Audio Note sølvet. Min vens dom var lige rigelig hård: Det kan godt være den afsløre hvilket deodorantmærke forsangeren bruger, men den kan ikke spille musik! Jeg tog derfra lidt mindre tilfreds end jeg var kommet, men på den anden side er det ikke ringe af Bertrams billigste kabel, at det kan spille op med verdens vel mest respekterede hifi producent på flere af paramenterne. Og så vil jeg lige tilføje at hjemme på rør set-upet spiller Bertram kablet faktisk musik.   

Samlet ser set-upet sådan ud. Det er en dog provisorisk opstilling. Pladespilleren skal selvfølgelig op og hænge på vægen og der skal arbejdes med højtalernes placering. Som det står nu er det ikke muligt at side i sweet spot position fordi stuen ikke er bred nok. Problemet er, at anlægget er nødt til at stå til venstre for døren, hvilket betyder at der skal et ualmindelig langt højtalerkabel til (4½ m). Hvis den venstre højtaler skal flyttes højre om anlægget bliver højtalerkablerne mere end 5 meter lange. Det bliver MEGET dyrt hvis det skal være kvalitetskabler og der er også problemet med kablet til den venstre højtaler (der står tæt på anlægget) kommer til at ligge og klumpe. Jeg har lige købt noget brugt VdH Clear Water, der er lagt dobbelt, som spiller ok.       

Samlet setup

Det var præsentationen. Anlægget spiller ikk’ så ringe enda og jeg er i nærheden af den lyd jeg gerne vil ramme. Jeg arbejder dog stadig på at få enderne med detaljer, klang og musikalitet til gå op i en (endnu) højere enhed. Der kommer derfor en beskrivelse af et netkabel projekt jeg er startet op på en anden dag – Yes, vi skal have debatten en gang til…. Og så alligevel ikke helt. Jeg er også i de indledende faser til et større DIY højtaler projekt. Mere følger så:

Stay tune

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Monolake
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 484
Sendt: 11 September 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

fedt setup stort tillykke med det og du er sikkert en meget glad mand....

__________________
Analog World
Til top Vis Monolake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolake Besøg Monolake's Websted
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 11 September 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeps, meget lækkert.

Mener også at dine rør-bamser har ry for analytisk lyd henad ML. Men står dine monoblokke ikke og koger under bænken? Der ser ikke ud til at være meget luftcirkulation.



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 11 September 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Lækkert grej....

Har selv haft sådan et OVC-sæt der, og det spiller fandme godt......det må man sgu sige. Og de "kun" 40 watt rækker alligevel længere end man tror....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 11 September 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Virkelig lækkert setup...

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 11 September 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Sjældent man ser OVC nu til dags. Men ellers spændende setup, og den Luxman plov er ret nice 

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 11 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Joe, tak for komplimenterne. Det går lige med at have forstærkeren stående under bænken (den anden ”kasse” er ekstern strømforsyning til forforstærkeren).

 

Ras

 

Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 28 September 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Der er lavet en seperat tråd omkring udskiftning af netkabler i mit setup (nogen af de andre tråde om netkabler er gået lidt for meget amok til at jeg gider have dem her)

Se mere på

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44326&P N=1&TPN=1

Rasmus

 



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes