Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Udskiftning af Sanyo PLV-Z3 blæsere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Men ellers trofaste Sanyo PLV-Z3 projektor er begyndt at støje. Sådan en syg sporadisk-hylende-rasle-lyd, som nogle kender det fra billige og/eller defekte grafikkort eller cpu blæsere. Så jeg overvejer at skifte blæserne ud med nogle nye - og de mest støjsvage jeg kan opdrive.

Jeg pillede forsigtigt låget af, og lurede lidt ind. Projektoren har tilsyneladende hele 3 blæsere. De to af dem, umiddelbart tilgængelige, er standard 70mm blæsere som man kender dem fra computere. Ved at google lidt efter modelnr, fandt jeg specifikationerne på dem, og kan finde nogle erstatningsblæsere, der formentlig kan erstatte dem fint, og endda, ifølge specifikationerne ihvertfald, støje en smule mindre.

Men

I bunden af projektoren, altså neden under al elektronikken, der ganske vist lader sig afmontere, men kun en smule besværligt, sidder en lidt atypisk blæser. Jeg kunne ikke lige se hvad det er for en størrelse, men jeg TROR der er tale om en såkaldt radial blæser. Er der nogen der kender noget til det? - jeg har faktisk netop denne blæser mistænkt for at være skyld i min projektors tiltagende støj. Men inden jeg splitter den total ad, vil jeg jo gerne lige undersøge om det overhovedet er muligt at skaffe en erstatning.

Hvis andre er interesseret i et plv-z3 udskiftnings projekt, hører jeg da gerne fra ja.

Iøvrigt er jeg stadig total pjattet med min projektor, og har ikke et øjeblik fortrudt at jeg kort tid efter den udkom, købte den "billigt" i england for 14.000 kr ;-) - jeg ved ikke hvor mange timer jeg har brugt den, men jeg vil anslå 1500 - og pæren lever stadigt.

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Lidt mere info på blæserne:

På de to let tilgængelige blæsere finder jeg følgende information:

70x70 mm
12v DC
NMB-MAT
Model: 2810KL-04W-B39
Minebea-Matsush*ta (Det er M a t s h u s h i t a - stjernen skyldes vist bandeordsfiltret )

Hvilket får mit til at antage, at det drejer som en blæser i denne serie (PDF) : www.panasonic.com/industrial/appliance/pdf/fans/m/2810kl.pdf

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 September 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Måske skulle du først undersøge om det er dækket af garantien. De 3 års garanti kan da ikke være udløbet endnu. Når først du har begyndt at pille ved projektoren ryger garantien sig jo en tur!

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Måske skulle du først undersøge om det er dækket af garantien. De 3 års garanti kan da ikke være udløbet endnu. Når først du har begyndt at pille ved projektoren ryger garantien sig jo en tur!

Well. Jeg købte projektoren i England. På det tidspunkt kostede den 18999 herhjemme, så det var lidt for fristende at købe den et andet sted. Jeg antager ikke at det kan betale sig at sende den til uk. Har HØRT at strax tager sig af garanti-reparationer i Danmark, men jeg ved ikke hvordan de forholder sig til produkter købt udenlands. Mon ikke man bliver betragtet som illoyal?

Endvidere, er problemet periodisk. Det optræder 9 ud af 10 gange jeg benytter projektoren, men nogle gange opfører den sig overraskende eksemplarisk. Hvis jeg sender den ind, vil jeg æde min arm på at den kommer retur med beskeden "ingen fejl fundet" og så koster det BÅDE fragt og teknikerløn - den slags er set før.

Og så ER det jo også lidt sjovere at pille selv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes