Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: MicroSeiko (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mag06
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Micro MR-711 der lige har rundt sit 30 års jubilæum. Jeg har haft den i halvandet år, og nu skal der gøres lidt ved kabler m.m.  Den står som original dvs med en MA202 arm, og et suspekt gråt millimetertyndt kabel til riaa'en. Det er 5-benet din-stik til phono plus en jord. Jeg tænker umiddelbart - 30 år gammelt kabel, det kan da ikke fungere optimalt - eller er udgangssignalet så lavt at det ikke betyder nævneværdigt før den når til RIAA'en?

Jeg rådførte mig med min sædvanlige hifidealer, men han havde ikke nogen alternativer, og ville vist helst ikke lave noget til mig, da han ikke var sikker på jeg ville kunne bruge det. Hvad gør jeg?

Råd om PU, alternativ arm osv er også velkomne. Den kører med en Ortofon x3-mc lige nu. Jeg er studerende, så hold prislejet hvor jeg også kan lege med inden for en overskuelig fremtid..

Mvh. Magnus

Til top Vis Mag06's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mag06

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Et par gode kabler til 200 kr. er nok bedre end de små "!snørrebånd" der sidder på nu. Ska de loddes eller er der stik bag på den - har du aldrig loddet før så spørg herinde så du får en grundig instruktion måske i selvbyg afd.

Mag06
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Ja, jeg kan selvfølgelig bare prøve det af. Men altså, der skal loddes kabel fra phono til hun-Din-stik, og jeg er bestemt ikke ekspert. Hvad går til hvad? Og hvad med den jord, er den ligegyldig?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

hvorfor skal du have 5 din stik - hvad er det for en RIAA der skal sættes på som har fin stik ??

Ellers prøv at læse Peter Pans b&o tråd der er vist noget om havde der går til hvad i din stik

normalt er det 1 og 5 eller 2 og 4 der er venstre og højre kanal og så jord i 3 eren som så også er fobundet til skræmen - men tjek med fagfolkene herinde først

Jeg skulle lodde noget DIN l... til min quad og var sikker på at det blev min dø - men efter at have spændt det hele op i "den tredie hånd" skrestik med små sjove klemmer - og prug af min arkitektlampe med lup - så gik det faktisk godt -

Men har du mulighed for at skifte det hele til rca forgyldte plugs og komme noget ordentligt kabel i er det altså at foretrække - det behøver ikke at være kabel til en million - bare et kabel til 200 kr gør en stor forskel frem for de meget tynde dårlige DIN kabler

Mag06
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Nu roder jeg også lidt i det - det var selvfølgelig DIN-han til rca+stel. Min RIAA er en rør-ting fra LA Audio (mener jeg) og den er fuldstændig standard. Det er altså Micro-tingen som har et hun-DIN som udgang. Så det er nok en større operation hvis jeg skal skifte helt til rca.

Jeg læste netop Pans forskellige tråde, og har også ledt efter et godt sted at købe stik plus kabler. Det svenske site han anbefalede er åbenbart nede eller lukket, og jeg har ikke lige kunnet finde et andet sted, enten så bliver det Brinck standard eller også så koster det en milliard. Har du et tip? Ellers kan jeg selvfølgelig prøve at sende en mail til det firma han anbefaler og få dem til at lave det - men det ser nu heller ikke billigt ud.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jammen skal du så bare ikke have en lille adapter DIN med RCA  med så kort kabel som muligt og så nogle gode kabler derfra og hen til din RIAA - EVT kan du jo åbne Micro Seikien og komme til bag stikkene og lodde kabler på derfra

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hvis den Micro arm har samme stik som min (dvs det der kaldes 5-polet DIN/SME) kan sådan et kabel benyttes.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Mag06
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Altså den står fuldstændig original - stikket sidder i selve kassen, men det lyder måske meget logisk at det bare er blevet forlænget fra armen - uden dog at have skilt den ad..

Ser fint ud hvis man kan få et lignende kabel igen til 30-40$. Men hvad så med stellet? Bliver det ikke noget værre rod uden? Også selvom det kun er 1 m? Forsøgte med at billigt, men dog bedre kabel på 3m uden stel, og det gav en tydelig susen.

r-l-b: Ja, adaptor til rca - men hvis jeg alligevel har et DIN som første led i kæden - altså, er det så ikke underordnet om jeg har et kabel eller adapter plus alm. rca? Selvfølgelig bliver det dermed muligt skifte kabler, og prøve forskelligt af. Men igen - hvad med det stel der?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes