Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sa2k filterkomponenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
floecke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2003 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Var et smut inde hos KT-radio og luske rundt forleden. Der har de en SA2k stående som er skåret midt over således at man kan se hvordan kabinettet er konstrueret. I bunden af kassen ses også højttalerens filter og der må jeg sige at jeg var skuffet! Uden at påstå at jeg har vanvittigt meget forstand på filterkomponenter vil jeg mene, at man må forvente en optimal kvalitet af disse i en højttaler til denne pris. Spoler og kondensatorer var bitte små! Kan man ikke forvente foliespoler mv i et produkt som dette?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 December 2003 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Foliespoler og hundedyre komponenter er kun for folk, der ikke ved bedre !!!

Mange gange er det som at sætte alufælge og lavprofildæk på en Trabant - det hjælper ikke en skid!

Hvad du ikke kan se på filteret er, at Ole T (!??) måske har brugt måneder på at finde lige præcis de rigtige værdier på komponenterne ! hvilket er langt det vigtigste.

Hatten af for, at han ikke falder for fristelsen bare at sætte de smarte komponenter i for at tilfredsstille audiophiler.

Du kan jo prøve at låne DATs forsøg på at komme SA2K i forløbet - Icon.
Her er alle de rigtige ting - bare sat forkert sammen - og føj det lyder ringe !

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2003 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

http://geekstuff.dk/pics/diyhifi/sa2k/xover.jpg

Har dog ikke spole værdierne

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

floecke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Mange gange er det som at sætte alufælge og lavprofildæk på en Trabant - det hjælper ikke en skid!

Hvad du ikke kan se på filteret er, at Ole T (!??) måske har brugt måneder på at finde lige præcis de rigtige værdier på komponenterne ! hvilket er langt det vigtigste.

Hatten af for, at han ikke falder for fristelsen bare at sætte de smarte komponenter i for at tilfredsstille audiophiler.

Her er alle de rigtige ting - bare sat forkert sammen - og føj det lyder ringe !

Hilsen

Nørd

Jeg havde en opfattelse af, at man lige præcis var sikker på at ramme de rigtige værdier når man købte filterkomponenter af høj kvalitet med dertil hørende lave tolerancer! Men det er da muligt at sa2k lyder super - det eneste jeg anfægter er bare, at man måske kunne forvente en højere kvalitet til den pris!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2003 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

floecke skrev:
Nørd skrev:

Hej

Hilsen

Nørd

Jeg havde en opfattelse af, at man lige præcis var sikker på at ramme de rigtige værdier når man købte filterkomponenter af høj kvalitet med dertil hørende lave tolerancer! Men det er da muligt at sa2k lyder super - det eneste jeg anfægter er bare, at man måske kunne forvente en højere kvalitet til den pris!

Hm jeg ser sådanne på det at det som lyder bedst er den bedste kvalitet og så er jeg ligeglad med hvilke komponenter de vælger at benytte.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

floecke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
floecke skrev:
Nørd skrev:

Hej

Hilsen

Nørd

Hm jeg ser sådanne på det at det som lyder bedst er den bedste kvalitet og så er jeg ligeglad med hvilke komponenter de vælger at benytte.

Ja, i sidste ende handler det jo om lyden - og kan man lide den er det jo bare fint - uanset hvor meget man så har betalt! Bare man ikke føler sig snydt!

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 03 December 2003 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

http://geekstuff.dk/pics/diyhifi/sa2k/xover.jpg

Har dog ikke spole værdierne

Såfremt dette er filteret så er det vel værd at nævne at Jantzen komponenter herunder deres cross-coil's ikke hører til blandt hverken de billigste eller dårligste komponenter.

Så .... bare fordi der ikke ligger 10 kg. komponenter i kabinettet så behøver det vel ikke at være så ringe endda.

Kender i øvrigt ikke lyden fra højttaleren... men Jantzen har et godt rygte ...

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Komponenterne i dette filter er sikkert sammensat lige præcis sådan med de valgte enheder at man har opnået en ganske bestemt ønsket lyd/klangballance, det er derfor ikke givet at man får bedre lyd ved at skifte til nogle dyerere komponenter.

Der er formentlig brugt rigtig mange timer på at optimere på dette.

Mvh Neist 

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 December 2003 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Delefiltrert er helt sikkert optimeret til det rigtige cost/benefit niveau for den samlede højtaler. At højtaleren ikke kan forbedres ved at stoppe bedre komponenter i af samme værdi finder jeg ret usandsynligt. Det har jeg endnu ikke selvhørt. Om der er mening i galskaben er en anden sag.

Jeg fornemmer det er en generel tendens at der forholdmæssigt ofres relativt flere penge på delefiltret ift. resten af konstruktionen i forholdt til 10-15 år siden. Men det er måske forkert ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 December 2003 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Heyza Allesammen...

Jeg vil give Kramer71 ret i det han skriver med, at tendensen har bevæget sig i retningen af, at højtalerproducenterne ofrer færre penge på delefiltret i forhold til resten af konstruktionen - sammenlignet med 10-15 år siden.

Har ofte set en ældre højtaler indvendig, hvor delefiltret ser noget mere "værdifuldt" ud, selv sammenlignet med nyere (og ofte dyrere) højtalere's delefiltre. Ikke at der er flere komponenter i, dem der er, syner bare af mere...

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 December 2003 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Og det er netop når det syner af mere at folk bliver imponerede - det er ikke størrelsen, det er gørelsen. Og uanset så spiller SA2K jo forrygende, så et eller andet rigtigt er der jo gjort i den lille luksuskasse!

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2003 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at de har lavet en ny version, med dyrere delefilterkomponenter og internt wiret med Nordost kabler.

Floecke, du har fat i noget der med kvaliteten af delefiltret. Spørgsmålet må så være, om den nye version er merprisen værd.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2003 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Og forresten, det er en rigtigt god højttaler!!

Jeg har sammenlignet den med en Dynaudio 1.3 SE. Jeg ved ikke, hvilken der var bedst, men tror jeg ville vælge Dynaudioen. Men smag og behag som med så meget andet.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 December 2003 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Jeg mener, at de har lavet en ny version, med dyrere delefilterkomponenter og internt wiret med Nordost kabler.

Floecke, du har fat i noget der med kvaliteten af delefiltret. Spørgsmålet må så være, om den nye version er merprisen værd.

Man kan altid pege fingre ad et eller andet - der er altid noget der kan gøres bedre. Men det er stadig et spørgsmål om maximal udnyttelse af resourcerne indenfor en given pris-ramme - derfor kan man nu få SA2K i en Master-udgave til en højere pris, hvor det hele er forfinet! Vil man betale, kan man jo altid få noget bedre!

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ronin - du har ret selvfølgelig. Inden for en given prisramme må man prioritere, hvad pengene skal gå til.

floecke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2003 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Inden for en given prisramme?! sa2k koster 15k i standart versionen. Det synes jeg ikke er billigt! Jeg ved ikke hvilke komponenter andre producenter bruger i modeller til samme pris - men jeg synes man må forvente topkvalitet til 15k - eller hva'?

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 06 December 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Er top kvalite resultatet eller sumperne der er brugt?

Den koster ikke 15 men 16 og jo det er billigt! Du kan ikke få noget tilsvarende, hvis det er den lyd man vil have!

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 06 December 2003 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Til floecke

Synes du at 15.000,- er dyrt for et sæt SA2K? Mener egentlig, at den vejledende udsalgs pris er 16.000,- men det er nu lige meget..

Vi kan jo prøve at sammenligne med en anden, meget populær højttaler..

Skal lige nævnes, at jeg selv har haft begge højttalere, først AVM3Sig og senere SA2K.

Audio Vector M3 Signature m. Superstands. Pris 24.000,-

Det her virker tilsyneladende som et bedre køb... Du får et væsenligt større kabinet, en gulv højttaler, med 2 stk 6,5". Den koster godt nok noget mere, men den er da også noget større..

Nu er det så bare om man går efter kvalitet eller kvantitet..

Det buede hornflex kabinettet hos SA (findes ikke i andre højttalere til under, flere gange prisen af SA2K)  er højst sansynligt dyrere end AV`s firkantet kabinet.

Scan Speak 5 1/4" basenheden i SA koster nok ca. det dobbelt af begge 6.5" peerless basenhederne i AV.

Diskanten i SA er Scan Speak D2905/970000... Scan Speak`s bedst lydende.. Er igen også en mere bekostlig sag, end den modificeret vifa ting som sidder i AV...

Indtil videre står det 3 - 0 til SA

Alt i alt, så er det dyrere at fremstille en SA2K end det er at lave en M3Sig, Ss.

Hvordan så med lyden... Med mindre du har en stue som er over 35m2 så er jeg sikker på, at alle som prøver at høre begge højttalere i deres egen stue, vil finde SA2K som klar vinder... 

Det jeg selv oplevede var næsten ikke til at forstå..

Her sidder man med en mindre og billigere højttaler.. Bassen er mere dynamisk, renere, dybere? (gik ned til 30 Hz på den lange led af min stue) og meget mere naturlig.. Mellemtonen.. Her igen, er der overhovedet ingen sammenligning. Stemmer lyder ufattligt naturlige, med et fantastisk perspektiv... Men mellemtoneenheden er da også over 4 gange dyrere end AV`s og kabinettet er bedre.. Diskanten er også langt bedre.. Mere rigtig, hvor AV har det med at imponere folk med den der, unaturlige fnidder diskokant.. 

Jeg hørte meget mere musik efter jeg fik SA2K... Jeg har nu Dali Euphonia MS 4 som på mange punkter er en bedre højttaler.. Det kan på ingen måde retfærdig gøre pris forskelen, men jeg har ikke hørt højttalere mellem SA2K og MS4 som der rigtigt var noget ved.. Skal lige siges at jeg ikke har hørt SA7K, de var ikke på markedet da jeg købte MS4...

Er SA2K dyr..? Selvfølgelig er den ikke det.. Det er det tætteste du kommer på rigtig High End lyd, og til en pris som ligger langt under, hvad du ellers skal slippe for at komme op på det niveau..

Mvh

Neeper

PS: Til OceanMan... Jeg tror du misforstod hvad Kramer71 skrev...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 December 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er lige fedt med misforståelsen. Jeg kan meget vel tage fejl. Det var nærmest et spørgsmål.

Det er jo bare at lytte til sagen, og så afgøre det selv. Hvis der anvendes ss enheder hele vejen igennem af god klasse, er det jo ikke sjældent at højtaleren ville koste betydeligt mere. Prisen er jo desuden ikke afgørende for ens personlige smag

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Sendt: 06 December 2003 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Så længe filteret bare leverer varen, er det vel OK.

Det er ikke bare sådan lige at udvikle et filter. Hvis man synes der liiige mangler noget i toppen og ændrer spolen en anelse. så kan korthuset meget nemt falde sammen. Det kræver hjerne, tålmodighed og erfaring at lege med disse ting.

Desuden passer det rigtig nok at 2K filteret ikke er prangende at kigge på. Der er ikke mange komponenter. Men jo færre komponenter der sidder, desto færre "forhindringer" skal signalet løbe igennem. Dermed mindskes risikoen for at farve lyden. 2K KAN ikke gøres mere enkel. Selv 2K Master-version er ligeså enkel i sin opbygning... Sådan er det med alle SA´s modeller. Enkelt delefilter er politikken i Roskilde :-)

Der bliver tænkt over tingene inden de bliver sendt ud af døren....

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes