Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: TV2 ødelægger film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Nu gør de det igen, for 117 gang, at vise en film i 16:9 format, selvom den oprindeligt er filmet i det brede 2,35:1 format.

Det er filmen Insomnia, som de spolerer denne gang http://www.imdb.com/title/tt0278504/technical

Sidst var det filmen The Human Stain, der blev skamferet.

Så meget for 'fremskridtet'.

Et skridt frem, og to tilbage.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 September 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Nåh du bander også over dem?
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:
Nåh du bander også over dem?

Tjae, hvor længe siden er det egentlig at 16:9 tv'et blev introduceret ?
Det skulle gøre det muligt at se film i 2,35:1 format, med kun et par smalle sorte striber, som kan fjernes, hvis tv'et har en zoom-funktion (det har min projektor).

Heldigvis er DVD'er blevet billige, så det er bare at hoppe på nettet, og købe den.

EDIT: Jep - kr. 49,95 hos Axelmusic http://www.axelmusic.dk/productDetails/085392330720

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

der må jeg så være modsat. jeg kan godt lide at de er lavet om til widescreen. syntes det er irreterende at se dem der ikke passer til TV'et. dog er det mig så fuldstændig ubegribeligt at de gør det men samtidig lader teksten gå uden forbilledet og ned i det sorte. for så er det jo lige fedt.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
der må jeg så være modsat. jeg kan godt lide at de er lavet om til widescreen. syntes det er irreterende at se dem der ikke passer til TV'et. dog er det mig så fuldstændig ubegribeligt at de gør det men samtidig lader teksten gå uden forbilledet og ned i det sorte. for så er det jo lige fedt.

Tihi - det var komisk.
Den spottede jeg faktisk ikke engang, da jeg skyndte mig at slukke.
Lidt surt for dem med 16:9 tv, som kun kan læse øverste tekstlinie.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja man skulle sku tro de kunne finde ud af det efterhånden, men gode teknikkere er dyre det er unge studerende ikke  man skulle tro det var sådanne de brugte.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

ja lige netop op. tror sku snart jeg ringe til tv2 og ber om en forklaring fordi hva kan man bruge et 16:9 billede til hvis man så ikke kan se teksten.

så smidder vi det op i et 4:3 på pioneeren også kommer der burn in fra de l**te grå bjælker, også er den helt gal.

De gør det ikke let for os

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Kan kun være enig, sådan noget kan man altså bare ikke gøre.

Det samme med DVD film hvor film er beskåret på samme måde. Det ville svare til, at man tog et maleri og skar det til så det passede rammen.  

Men ok, ved nok hvofor de gør det, de vil nok bare gøre alle dem der har købt widescreen tv tilfredse. Ikke alle der kan forstå, at deres nye hundedyre widescreen tv til 20-30 k stadigvæk har sorte barer i bunden og toppen når de ser vissewidescreen film. Mange folk forstår bare ikke, at der er forskellige widescreen formater. Bare en tanke.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 September 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

De gør det vel afhensyn til dem der stadig lever i stenalderen og har et 4:3 TV, hvis det bliver vist i 1:2,35 skal de jo have kikkert for at se det!

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
dog er det mig så fuldstændig ubegribeligt at de gør det men samtidig lader teksten gå uden forbilledet og ned i det sorte. for så er det jo lige fedt.

Bestemt ikke ubegribeligt, for så kan man zoome eller justere teksten helt væk. Foretrækker helt afgjort denne måde at gøre det på. Jeg slår også teksten fra på mine DVD-film. Hvorfor skal man have sådan noget hvidt "flimmer" ind over filmen?

Iøvrigt tror jeg de tilpasser billederne til 16:9 så folk undgår bjælkerne. Hvis/når de stadig får dem med deres nyindkøbte 16;9 fladskærm, tror de jo der er noget helt galt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 September 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hi-Sonny-Fi skrev:
dog er det mig så fuldstændig ubegribeligt at de gør det men samtidig lader teksten gå uden forbilledet og ned i det sorte. for så er det jo lige fedt.

Bestemt ikke ubegribeligt, for så kan man zoome eller justere teksten helt væk. Foretrækker helt afgjort denne måde at gøre det på. Jeg slår også teksten fra på mine DVD-film. Hvorfor skal man have sådan noget hvidt "flimmer" ind over filmen?

Iøvrigt tror jeg de tilpasser billederne til 16:9 så folk undgår bjælkerne. Hvis/når de stadig får dem med deres nyindkøbte 16;9 fladskærm, tror de jo der er noget helt galt

Faktisk var den øverste tekstlinie i billedet, og den nederste i det sorte område.
Så kan du vælge om du kun vil læse den øverste, eller se det i 4:3, og læse begge tekstlinier.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Ja TV2 virker som om de befinder sig i stenalderen på det punkt. Danmark i det hele taget er noget bagefter.

Både svensk TV4, ARD, ZDF, norsk TV2 og nu også NRK1(!) viser bla. film, serier, sport og andre programmer i ægte widescreen (anamorphic). Flere af dem har gjort det i lang tid.

16:9 som f.eks. DR sender film i udnytter jo stadig ikke et widescreens TV's potentiale. Der går jo en masse linjer tabt til at "tegne" de sorte bjælker (også selv om filmen er 1.78:1/1.85:1).

Næh, giv mig anamorphic (sort er sort, farver står klarere og der er en ordentlig dybdefornemmelse i billedet).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Jeg mener da at have hørt at når man får DR/TV2 via TDC selector så kan man vælge om man vil have programmerne i 4:3 LB eller 16:9 (ægte anamorph) - de sendes simpelthen ud på to forskellige frekvenser i hvert sit format. Jeg har ikke selv selector, så jeg ved ikke om det er korrekt.

Min kæreste ser DR via Canal Digital (parabol), og der kan hun få den som ægte 16:9 hvis hun vil have det. Hun har godtnok et 4:3 fjernsyn, så det er ikke så aktuelt - men muligheden findes.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 22 September 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg mener da at have hørt at når man får DR/TV2 via TDC selector så kan man vælge om man vil have programmerne i 4:3 LB eller 16:9 (ægte anamorph) - de sendes simpelthen ud på to forskellige frekvenser i hvert sit format. Jeg har ikke selv selector, så jeg ved ikke om det er korrekt.

Det er korrekt - og det er bare noget der virker :)

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Stiller jeg mig meget uforstående overfor - du mister jo reelt en ret stor procentdel af billedet. Mht teksten, så er det fordi du givetvis ikke har et rigtigt 16:9 signal, men har behov for at zoome. At det så er generende for os med 16:9 tv, at de ikke placerer teksten indenfor billedet er jo en anden side af sagen - men det er 4:3 brugerne sikkert glade for. Det kan kun blive bedre med tiden, som flere og flere brugere får  nye tv.

tv2 er i øvrigt slet ikke så slem som eksempelvis tv danmark og tv3, hvis man til trods for reklamerne alligevel til tider beslutter sig for at se en fim der. Synes mere eller mindre de konsekvent konverterer alt til 4:3 *suk*

Der må generelt være en stor uvidenhed omkring, at der faktisk er flere formater end bare lige 4:3 og 16:9. Filmene er jo typisk lavet til biografren der har mulighed for at vise noget bredere formater end vores normale tv(typisk 1:2.35). Jeg synes det er synd at beskære disse billeder, blot fordi en skærm ikke lige passer 100% på formatet. Man går jo glip af en stor del af det visuelle - og er det ikke det film primært handler om?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 22 September 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det skulle gøre det muligt at se film i 2,35:1 format, med kun et par smalle sorte striber, som kan fjernes, hvis tv'et har en zoom-funktion (det har min projektor).

Skal jeg forstå det sådan at du foretrækkker at forvrænge proportionerne for at fylde skærmen ud frem for at leve med et par sorte bjælker?

Noget andet er at det ikke nødvendigvis alene er TV2's skyld at vi får film med pan & scan. Jeg mener at de i sin tid proklamerede at de ville sende filmene i OAR i det omfang de fik dem sådan fra distributørerne.

I den modsatte ende af spektret bemærkede min ven med 14" tv'et at det var en lidt smal oplevelse at se dvd'en Once Upon A Time In The West i OAR...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Spencer skrev:

Skal jeg forstå det sådan at du foretrækkker at forvrænge proportionerne for at fylde skærmen ud frem for at leve med et par sorte bjælker?

Noget andet er at det ikke nødvendigvis alene er TV2's skyld at vi får film med pan & scan. Jeg mener at de i sin tid proklamerede at de ville sende filmene i OAR i det omfang de fik dem sådan fra distributørerne.

I den modsatte ende af spektret bemærkede min ven med 14" tv'et at det var en lidt smal oplevelse at se dvd'en Once Upon A Time In The West i OAR...

De smalle sorte striber, jeg snakker om, ved 2,35:1 film, er hvis ens projektor, eller TV, er med 16:9 format. Når de skærer siderne af en 2,35:1 film, og viser den i 16:9 i stedet, så ødelægger de oplevelsen for både dem der har 4:3 TV og 16:9 TV.

De tror nok at de gør begge en tjeneste, men de med 16:9 TV kan bruge zoom, hvis de vil tættere på, og de med 4:3 TV, har selv valgt, at det er det format de foretrækker, og må så leve med at de brede film kun står som en stribe midt på skærmen.

Den helt store gevinst, efter min mening, er når begge tekstlinier kan være nede i den sorte bjælke, under filmen, og ikke dækker billedet. Teksten skal helst være centreret også.

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Boye skrev:

Spencer skrev:

Den helt store gevinst, efter min mening, er når begge tekstlinier kan være nede i den sorte bjælke, under filmen, og ikke dækker billedet. Teksten skal helst være centreret også.

Tror aldrig jeg har kunne se begge undertekster i det sorte område ved 1:2.35 uden at de kommer til at dække noget af billedet. Så vil jeg i hvert fald have sorte rammer både i toppen, bunden og i begge sider, da der ikke kan zoomes helt ind. Er mine tekster større end dine?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 22 September 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Så er jeg med, Bud - og er helt på linie med dig. Af samme årsag er det stort ser helt delt op her i hjemmet. TV er til nyheder og andet der er produceret til mediet. Film foregår - med få undtagelser - på lærredet.

Jeg misforstod din tanke med zoom og kom til at tænke på alle de 4:3 udsendelser, jeg rundt omkring ser strakt i bredden for at fylde 16:9 skærmen ud - det ser afskyeligt ud i mine øjne, men mange foretrækker det frem for sorte bjælker i siderne.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

tobywan skrev:
Spencer skrev:
Boye skrev:

Spencer skrev:

Tror aldrig jeg har kunne se begge undertekster i det sorte område ved 1:2.35 uden at de kommer til at dække noget af billedet. Så vil jeg i hvert fald have sorte rammer både i toppen, bunden og i begge sider, da der ikke kan zoomes helt ind. Er mine tekster større end dine?

Jeg har set i massevis af 2,35:1 film, hvor begge tekstlinier er helt udenfor billedet.
Du tænker nok på 1,85:1 formatet, som også er meget brugt, og kun giver meget smalle sorte striber, når det vises på et 16:9 TV.

Disse film udgives tit i 16:9 på DVD.

Om de så er beskåret, eller faktisk viser mere end de skal, er afhængigt af om det oprindelige 1,85:1 format er opnået med Open Matte formatet, eller Hard Matte, som beskæres fra starten.

Open Matte formatet, er bl.a. brugt meget af Jim Cameron, og blev brugt på Aliens.
Da de viste Aliens på TV, kunne man se for meget af den nederste del af billedet, og kunne se at der var brugt backprojektion i en af scenerne.

Også i filmen Predator, gik det galt med for lidt beskæring, og man så en mikrofon poppe ned i toppen af billedet, lige før monsteret skyder ham den 'farvede' person, der gemmer sig under en træstamme. (Det er vist fy, at skrive neger ).

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes